Näistä levyistä en luovu

Jukan juurilla - laulaja-lauluntekijä J. Karjalainen

  • 54 min
  • 6 mån. 3 d

Hetken havainnoista, pienistä asioista, yhdestä ankkurinapista voi kummuta suuria tunteita, sisäistyneestä mies ja kitara -kombinaatiosta megaluokan konsertteja. Kohderyhmäajattelulla ei enää ole väliä, J. Karjalaisen tekstit pystyvät koskettamaan jokaista.
J. Karjalaisen omat muistot lapsuudesta liittyvät erityisen vahvasti musiikkiin - mikä laulu soi radiosta juuri silloin, kun pikku-Jukka yritti toipua pihalla saamastaan tällistä tai seurasi akvaarionsa kalojen liikkeitä. Lauluja syntyi siskon kanssa solkenaan, ja luovan session jälkeen aina valittiin kappaleista voittaja. "Ei sitä mielletty miksikään lauluntekemiseksi, se oli leikkiä." .
Mainostoimisto SEK:issä Karjalainen työskenteli tekstinikkarina, ja vahvan oman musiikillisen tyylin kehittyminen - joka vetosi suomalaisen nuorison sielunmaisemaan - vei kokopäiväiseksi lauluntekijäksi, studioihin ja lavoille.
Toista kuukautta kestävä Suomen-kiertue on alkamassa lokakuun puolivälissä. Mikä kiertueilla on kaikkein parasta? "Soittaminen!" J. Karjalainen virnistää. Hän iloitsee vanhoista soittokavereistaan koostuvasta bändistään, joka on kovassa kunnossa. Alla olevalta listalta löytyvät omat musiikilliset idolit ovat antaneet sen materiaalin ja innoituksen, josta hän on luonut omat juurensa.

J. Karjalaisen musiikkivalinnat:

Charles E. Calhoun (Jesse Stone): Shake, Rattle and Roll
Big Joe Turner, laulu ja yhtye

Harry Thomas (Harry Belafonte/Millard Thomas): Matilda
Harry Belafonte, laulu ja yhtye

Gene MacLellan, sov. Don Tweedy: Snowbird
Elvis Presley, laulu ja yhtye

John C. Fogerty: Lookin' Out My Back Door
CCR - Creedence Clearwater Revival

Bob Dylan: Changing of the Guards
Bob Dylan, laulu, kitara ja yhtye

A.P. Carter: I'm Thinking Tonight Of My Blue Eyes
Maybelle Carter, laulu ja kitara, ja The Nitty Gritty Dirt Band

Frankie Lymon/George Goldner: Why Do Fools Fall In Love
Frankie Lymon and The Teenagers

Robert Johnson: Terraplane Blues
Robert Johnson, laulu ja kitara

J.J. Cale: Rock and Roll Records
J.J. Cale, laulu ja kitara

James Brown: Funky President
James Brown, laulu ja yhtye

Susan Hutcheson/Alicia Bridges: I Love The Nightlife
Alicia Bridges, laulu ja yhtye

David Bowie: Young Americans
David Bowie, laulu, kitara ja yhtye

Sändningar

  • fr 4.10.2019 14.00 • Yle Radio 1

Avsnitt

  • "Tähän listasin näkemäni oopperat, tässä olivat säveltäjät, täällä esiintyjät, ja tänne kirjoitin mitä olin oopperoista pitänyt", kertoo silmälääkäri Aurora Heickell selatessaan Auroran Oopperakirjaa vuodelta 1974. Sivut on täytetty huolellisella kymmenvuotiaan käsialalla, ja pääsylippuja, käsiohjelmia ja nimikirjoituksia on vuosien varrella kerääntynyt lopulta Katajanokan kotiin mieluisiksi muistoiksi. Aurora Heickell toimii pääkaupunkiseudulla erityisesti lasten silmäongelmiin erikoistuneena lääkärinä, ja kesäisin sydän on Savonlinnassa oopperajuhlilla, jossa hän aikoinaan tapasi myös oopperajuhlakuorossakin vuosia laulaneen tulevan puolisonsa.
    Veto Savonlinnaan on Heickellin elämässä ollut niin kova, että hän lääkäriksi valmistuttuaan hankkiutui kesätöihin Savonlinnan keskussairaalaan ja vieläpä oopperajuhlien ensiapujoukkoihin. "Hoidimme lähinnä yleisöä, ja onneksi sinä kesänä ihmiset vain pyörtyilivät nesteen puutteessa, ei sen vakavampaa", Heickell muistelee. Musiikin ja lääketieteen hän on yhdistänyt mm. työskentelemällä Musiikkitalossa toimivalla muusikkopoliklinikalla, ja viime syksynä hänet kutsuttiin Suomen Musiikkilääketieteen yhdistyksen hallituksen jäseneksi. Toimittajana Anu Jaantila. Ohjelman ensilähetys oli tammikuussa 2019.

    Aurora Heickellin musiikkivalinnat:

    W.A. Mozart: Papagenon ja Papagenan duetto oopperasta Taikahuilu
    Riitta Pietarinen, sopraano, Matti Lehtinen, baritoni, ja Savonlinnan Oopperajuhlaorkesteri, joht. Ulf Söderblom (liveäänitys vuodelta 1973)

    Aulis Sallinen: Annan ja Ratsumiehen duetto "Mitä sinä odotat?" oopperasta Ratsumies
    Taru Valjakka, sopraano, Matti Salminen, basso, ja Savonlinnan Oopperajuhlaorkesteri, joht. Ulf Söderblom

    Giuseppe Verdi: Germont'in aaria oopperasta La Traviata
    Usko Viitanen, baritoni, ja Radion sinfoniaorksteri, joht. Kari Tikka

    Niccolo Paganini: Kapriisi nro 5 a-molli sooloviululle (Agitato)
    Itzhak Perlman, viulu

    Jean Sibelius: Finlandia, sävelruno op. 26
    Ruotsin radion sinfoniaorkesteri, joht. Esa-Pekka Salonen

    Katja Toivola: The Sea Horse
    Katja Toivola, vetopasuuna, Leroy Jones, trumpetti, ja The New Orleans Helsinki Connection

    Rauli Nordberg, sanat Tekla Haapanen, sov. Raimo Ollinkangas: Jukan ja Auroran parempi häävalssi
    Jukka Rissanen, bassobaritoni, ja Raimo Ollinkangas Trio

    W.A. Mozart: Kvartetto huilulle ja jousille nro 4 A-duuri KV298, 3. osa Rondo; aariateema oopperasta Chi mi mostra
    Sami Junnonen, huilu, ja jousitrio Chamber Domaine: Thomas Kemp, viulu, Robert Smissen, alttoviulu, ja Richard Harwood, sello

  • Seitsemäntoista vuotta päivä- ja iltatyötä klassisen ja nykymusiikin parissa ei vielä ole tehnyt Radion sinfoniaorkesterin orkesterijärjestäjän Heikki Tikan sielusta klassista. Toimittajan oletus oli, että lempikappaleiden listalle löytyisi helposti työssäkin kuultuja sinfonioita ja konserttoja. Tikka kyllä mainitsee mm. Beethovenin seitsemännen sinfonian hitaan osan. "Mutta jos autiolle saarelle pitää valita kymmenen kappaletta, niin valitettavasti Beethoven ei niihin mahdu", Tikka sanoo ja kutsuu tämän listan tyyliä taiderockiksi. Rajumpaakin olisi irronnut tältä ammattirumpalilta, jonka menneisyyteen kuuluu yhteistyötä niin Kauko Röyhkän kuin Kerkko Koskisenkin kanssa.
    Heikki Tikan musiikkimakua leimaa rohkeus hypätä tuntemattomaan. "En aina edes halua tietää, mistä laulussa kerrotaan", hän selittää intuitiolla mukaan tarttuneita lauluja eri puolilta maailmaa. Yksinkertaiset ja koruttomat tulkinnat ovat ne kauneimmat ja herkimmät. Lempikappale voi tulla vastaan missä vain, vaikkapa intialaisessa, arabialaisessa tai beduiinien musiikissa. "Haluan tulla yllätetyksi", virnistää Tikka ja vie meidät kiehtovalle retkelle sisäistyneisiin säveliinsä.
    Toimittaja Anu Jaantila.

    Heikki Tikan musiikkivalinnat:

    Bulgarialainen kansanlaulu: Polegnala e Todora (Todoran uni)
    Ensemble of the Bulgarian Republic (naiskuoro), joht. Filip Koutev

    Jun Miyake, sanat Arto Lindsay: Alviverde
    Jun Miyake, piano, sähköpiano ja sämpläys, Arto Lindsay, laulu ja kitara, ja Bulgarian sinfoniaorkesterin jouset, joht. Deyan Pavlov

    Tomas Dvorak: Clockwise Operetta - teema videopelistä Machinarium
    Tomas Dvorak, tekninen toteutus

    Nils Frahm: To Thomas
    Nils Frahm, piano

    Rozi Plain: Jogalong
    Rozi Plain, laulu, kitara ja yhtye

    Sam Beam: Lovesong of the buzzard
    Iron and Wine -yhtye

    Lou Reed: I'll Be Your Mirror
    Nico, laulu, ja The Velvet Underground -yhtye

    Richard Hawley: Remorse Code
    Richard Hawley, laulu, kitara ja yhtye

  • Kuvanveistäjä Miina Äkkijyrkkä ei edes omista CD-soitinta, mutta silti kotona on levysoitin aina pyörimässä. Vinyylilevyissä hän on pitkän linjan asiantuntija, ja nytkin on tilauksia vetämässä Lyypekin ja Lontoon levykaupoissa. Vinyylin uuden tulemisen myötä valikoima ei kotimaassa siltikään ole riittävä. Lempilevyjään hän ostaa heti useampia kappaleita, ne kun kuluvat jossain vaiheessa puhki kuitenkin.

    Miina Äkkijyrkkä on kulttuurin suurkuluttaja, joka matkoillaankin etsiytyy välittömästi konserttiin, keikalle, kirkkoon tai jazzklubille. Elämykset ovat voimakkaita ja suosikit kestäviä, vaikka maku vaihteleekin elämäntilanteen mukaan. Mutta intohimo musiikkiin on syvä, eikä musiikin parantavasta ja eheyttävästä vaikutuksesta ole epäilystäkään. Siionin virsistä se alkoi, ja lapsuudenkodin musiikilliset eväät ovat kantaneet katedraalien holvistoissa soivaan Bachiin - ja kaikkeen siltä väliltä. Seuraava työmatka vasikka-aiheisia veistoksia tekemään suuntautuu Kuubaan, ja paikallisten hitsaajien ohella Äkkijyrkkä aikoo tutustua myös saaren värikkääseen musiikilliseen maailmaan. Ohjelma on uusinta vuodelta 2016.

    Ohjelmassa kuultu musiikki:

    Kansansävelmä, sanat Väinö Malmivaara: Kun synnyin armon aikahan (Siionin virsi 192)
    Es. Herännäisylioppilaiden kuoro, joht. Markku Kilpiö
    Jean Sibelius: Viulukonsertto d-molli op. 47, katkelma 2. osasta Adagio di molto
    Es. Viktoria Mullova, viulu, ja Bostonin sinfoniaorkesteri, joht. Seiji Osawa
    Pjotr Tshaikovski: Juhla-alkusoitto op. 49 "1812"
    Es. Minneapolisin sinfoniaorkesteri, joht. Antal Dorati
    Mark Knopfler: Love Over Gold
    Es. Dire Straits
    Jack Lawrence/Arthur Altman: All or Nothing at All
    Es. Billie Holiday, laulu, sekä yhtyeessä Harry "Sweets" Edison, trumpetti, Ben Webster, tenorisaksofoni, Jimmy Rowles, piano, Barney Kessel, kitara, Red Mitchell, kontrabasso, ja Alvin Stoller, rummut.
    Dietrich Buxtehude: Fuuga fis-molli BuxWV146
    Es. Kari Vuola, Naantalin luostarikirkon urut
    W.A. Mozart: Pianokonsertto nro 21 C-duuri KV 467
    Es. Maurizio Pollini, piano, ja Wienin filharmonikot, joht. Maurizio Pollini
    Leonard Cohen: Famous Blue Raincoat
    Es. Leonard Cohen, laulu ja kitara sekä yhtye
    Mikael Nyberg, sanat Immi Hellén, sov. Esa Helasvuo: Paimenpoika
    Es. Vesa-Matti Loiri ja yhtye
    J.S. Bach, suom. Ilta Koskimies: Rakkahin Jeesus
    Es. Petteri Salomaa, baritoni, ja Anssi Mattila, urut

  • Mitä saadaan, kun yhdistetään musiikinrakastajan ja filantroopin sielu ja satojen ihmisten luovaa alusta johtava määrätietoinen kapteeni? Saadaan Suomen Kansallisoopperan ja Kansallisbaletin pääjohtaja Gita Kadambi, jolle jokainen työyhteisö on ollut merkityksellinen. Hän puhuu rakkaista ihmisistä, joita ei ole jätetty taakse, vaan jotka edelleen esimerkiksi äänitteillään koskettavat.
    Naistenpäivän kunniaksi puhumme myös johtamisesta, joka tuntuu olevan suomalaisille erityinen kompastuskivi. Gita Kadambi tuntee alaistensa työn läpikotaisin toimittuaan uransa alussa Kansallisoopperan musiikkijärjestäjänä, Savonlinnan Oopperajuhlilla apulaisohjaajana ja myöhemmin Radion sinfoniaorkesterin apulaisintendenttinä ja Helsingin kaupunginorkesterin intendenttinä. Päällikkökokemusta karttui Yleisradiossa henkilöstöjohtajan pestissä.
    Oopperatalon käytävillä kuuluu Kadambin heleä nauru, kun hän vaihtaa kuulumisia työntekijöidensä kanssa. Lämmin ja avoin tunnelma on käsinkosketeltava. Vaikka pää- ja toimitusjohtajat nykyään painivatkin samassa sarjassa sukupuolesta riippumatta (toivottavasti myös palkkauksessa), Gita Kadambi myöntää, että kolmen lapsen äitinä hän on saanut kodin ja työelämän sujuvasta yhdistämisestä paljon avuja johtamiseen. "On osattava arvioida mikä on tärkeää ja mikä taas epäolennaista juuri tällä hetkellä."
    Kadambin musiikkilista on täynnä näyttämön lumoa ja inspiroivia taiteilijoita. Taikamaailma avautui hänelle jo viisivuotiaana Bulevardin oopperatalon Sininen helmi -baletissa. Ja nykyään hän haluaa antaa työntekijöilleen parhaat mahdolliset työolosuhteet taian säilyttämiseksi.
    Toimittaja Anu Jaantila.
    Kuva: Heikki Tuuli

    Gita Kadambin musiikkivalinnat:

    Erkki Melartin: Alkusoitto baletista Sininen helmi op. 160
    Radion sinfoniaorkesteri, joht. Hannu Lintu

    J.S. Bach: Goldberg-muunnelmat BWV988 klaveerille; Aaria (teema) ja variaatiot 1 ja 5
    Murray Perahia, piano

    Aarre Merikanto, libretto Aino Ackté Juhani Ahon romaanin pohjalta: Juha; 1. kohtaus oopperan 3. näytöksestä
    Ulla Maijala (Kaisa), sopraano, Matti Lehtinen (Juha), bassobaritoni, Maiju Kuusoja (Juhan äiti), altto, ja Suomen Kansallisoopperan orkesteri, joht. Ulf Söderblom

    Jesse Harris: Don't Know Why
    Norah, Jones, laulu, piano ja yhtye

    Béla Bartók: Prinsessan tanssi metsässä yksinäytöksisestä balettipantomiimistä Puinen prinssi Sz.60 op. 13 (BB.70)
    Helsingin kaupunginorkesteri, joht. Susanna Mälkki

    W.A. Mozart: Konsertto pianolle ja orkesterille nro 20 d-molli KV466; katkelma 1. osasta Allegro
    Mitsuko Uchida, piano, ja Englantilainen kamariorkesteri, joht. Jeffrey Tate

    Gustav Mahler: 4. osa Adagietto (Sehr langsam) sinfoniasta nro 5 cis-molli
    Radion sinfoniaorkesteri, joht. Jukka-Pekka Saraste

    Sleesialainen sävelmä, sanat Hilja Haahti, sov. Jouni Kannisto: Maa on niin kaunis
    Club For Five .

  • Päivää ennen tapaamistamme Sanni Virta on Kantele-lehden päätoimittajan ominaisuudessa postannut lehden nettisivulle tuoreen uutisen suomalaisen kantelerakentamisen oppi-isän joensuulaisen Otto Koistisen poismenosta. "Suomen kanteleväki on valtavassa kiitollisuudenvelassa hänelle." Kanteleensoiton nelivuotiaana aloittaneen Sanni Virran kouluvuosien aikana soittimesta on tullut trendikäs, kiitos mm. viisikielisillä soittimilla operoivien muskariopettajien, ja Sibelius-Akatemiassakin kanteletta voi opiskella sekä klassisella että kansanmusiikin puolella. Hauen leukaluusta on edetty jo niin pitkälle, että 39-kielisen konserttikanteleenkin saa myös värikkäänä sähköisenä mallina.
    Sanni Virran fanittaman Tsuumi Sound System -yhtyeen rokkipitoisempi ei-akustinen kappale piti tilan puutteen vuoksi jättää listalta pois. "Tsuumi on yksi kansainvälisesti menestyneimmistä yhtyeistämme, ja moni muukin kansanmuusikko keikkailee pääasiassa ulkomailla, missä markkinat ovat suuremmat kuin meillä", Sanni Virta sanoo, mutta kehuu myös kotimaan runsasta kansanmusiikkifestivaalitarjontaa.
    Miten sähköinen vahvistus sopii kansanmusiikkiin? "Hyvin", vastaa Sanni Virta. "En näe mitään syytä miksi emme voisi käyttää tänä päivänä ulottuvillamme olevaa nykyteknologiaa. Kanteleessa on hiljainen ja sävykäs ääni, joka vähänkin isommassa tilassa kaipaa vahvistusta - joka puolestaan mahdollistaa sen, että kanteletta voi soittaa missä tahansa!"

    Sanni Virran musiikkivalinnat:

    Martti Pokela: Seitakivi - pohjautuu saamelaiseen joikuun
    Martti Pokela, kantele

    Anna-Mari Kähärä, sanat Kanteletar: Onpa tietty tietyssäni
    How Many Sisters -lauluyhtye, Tapiola Sinfonietta, joht. Kirmo Lintinen

    Kansansävelmä, sov. Timo Alakotila: Napoleon - häämarssi Pohjanmaalta
    Maria Kalaniemi, harmonikka, ja Aldargaz-yhtye

    Johanna Juhola, sov. Duo Milla Viljamaa ja Johanna Juhola: Neljän minuutin rakkaus
    Duo Milla Viljamaa ja Johanna Juhola

    Tuomas Logren, sov. Tuomas Logren ja Antti Järvelä: Kiulupolska
    Frigg ja Kardemimmit

    Anna-Karin Korhonen: Kaimaani
    Avertere-yhtye: Anna-Karin Korhonen, sähkökantele, Suvi Oskala, viulu ja laulu, Meri-Tuuli Saarnio, harmonikka ja laulu, ja Mikko Hassinen, rummut

    Anna-Karin Korhonen ja Timo Alakotila: Lumikko - Lumen valossa
    Anna-Karin Korhonen, piano, ja Timo Alakotila, piano

    Kansansävelmä Etelä-Pohjanmaalta, sov. Eva Alkula: Suutarinemännän kehtolaulu
    Eva Alkula, kantele, ja Tomoya Nakai, koto ja laulu

    Trad. ja Maija Kauhanen: Sinisilmä
    Maija Kauhanen, laulu, kantele ja lyömäsoitiimet

  • Tämän alttoviulistin tavoittaa usein tien päältä matkalla keikalle johonkin maamme orkestereista, ellei menossa ole jokin kevät- tai syyskauden tai peräti vuoden pituinen sijaisuus. Freelance-muusikko Terhi Lehtiniemen elämässä työtehtävien monipuolisuus vie voiton toimeentulon epävarmuustekijöistä - joskus tulee päiviä, jolloin keikkoja ei ole tiedossa. Mitä silloin tehdään? "Silloin harjoitellaan, pidetään soittokuntoa yllä ja yritetään kannatella itsetuntoa. On ajateltava, että en määrittele itseäni pelkästään tämän työn kautta, ympärillä on niin paljon muutakin."
    Tänä päivänä myös barokkimusiikkiin erikoistunut Lehtiniemi elättää perheensä mainiosti. Useita harjoituksia vaativia keikkoja saattaa olla viikolla parikin. "Mutta en mielelläni soita samalla viikolla konsertteja sekä tavallisella että barokkialttoviululla", Lehtiniemi sanoo ja viittaa sekä soittimien kielien että orkesterien viritysten erilaisuuteen.
    Työteliäs muusikko on vihdoin löytänyt aikaa myös vakituiselle harrastukselle - kuorolaululle! Laulamista hän on rakastanut aina, ja siksikin ihmisääntä muistuttavan alttoviulun valinta työkumppaniksi on tuntunut itsestäänselvältä. - Toimittajana Anu Jaantila

    Terhi Lehtiniemen musiikkivalinnat:

    Sergei Rahmaninov, sanat Afanasi Fet: V moltshani notshi tainoi (Yön hiljaisuudessa), yksinlaulu op. 4/3
    Dmitri Hvorostovski, baritoni, ja Oleg Boshniakovitsh, piano

    Robert Schumann: Märchenbilder (Satukuvia) op. 113 alttoviululle ja pianolle, 3. osa Rasch
    Tabea Zimmermann, alttoviulu, ja Hartmut Höll, piano

    Joseph Haydn: Konsertto sellolle ja orkesterille C-duuri, 3. osa Allegro molto
    Jan-Erik Gustafsson, sello, ja Länsi-Helsingin kamariorkesteri, joht. Riitta Poutanen

    Cole Porter, sov. Buddy Bregman: Let's Do It - Let's Fall In Love
    Ella Fitzgerald, laulu, ja Buddy Bregmanin orkesteri

    Paul Hindemith: Viisi kappaletta jousiorkesterille op. 44/4, 5. osa Lebhaft (eloisasti)
    Länsi-Helsingin kamariorkesteri, joht. Riitta Poutanen

    Igor Stravinsky: Finaali balettisarjasta nro 3, Tulilintu
    Columbia-sinfoniaorkesteri, joht. Igor Stravinsky

    Sergei Prokofjev: Tybaltin kuolema balettisarjasta nro 1, Romeo ja Julia
    Cincinnatin sinfoniaorkesteri, joht. Paavo Järvi

    Joseph Rheinberger, teksti Raamattu: Abendlied (Iltalaulu) op. 69/3 sekakuorolle a cappella kokoelmasta Drei geistliche Gesänge (Kolme hengellistä laulua)
    The Cambridge Singers, joht. John Rutter

    Gregorio Allegri, teksti Psalmi 51: Miserere, motetti yhdeksänääniselle kaksoiskuorolle, osa Miserere mei, Deus (Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden)
    The Sixteen, joht. Harry Christophers

    Alfred Schnittke: Gospodi, Iisuse Hriste (Herra, Jeesus Kristus) sarjasta Drei geistliche Gesänge (Kolme hengellistä laulua) sekakuorolle a cappella
    Kamarikuoro Värinä, joht. Noora Hirn

  • Osasiko laulamista rakastava maatilan tyttö Ylä-Savon Vieremällä haaveilla olevansa jonakin päivänä meren rannalla asuva meripäiväneuvoksetar? Monen paikkakunnan kautta on laulaja-lausuntataiteilija Leena-Kaisa Kiviojan tie vienyt lopulta Kotkaan, jossa on vierähtänyt yli 40 vuotta.
    Musiikkia Leena-Kaisa Kivioja sovelsi työnkuviinsa jo sosionomina, ja sittemmin hän on vetänyt musiikkikoulutuksia ja -elämyksiä erilaisille ryhmille vauvoista vaareihin. Hän on puuhanainen monenlaisissa kulttuuriyhteisöissä, ja Kotkan maineikkaiden meripäivien yhteyteen hän ideoi jo 1980-luvulla Lasten meripäivät yhdessä Virve Poutasen kanssa.
    Laulumusiikki on Kiviojalle erityisen rakasta, ja tekstin ja sävelmän on oltava tasapainossa ja yhtä. Viime vuodet ovat antaneet keskittyä myös omaan taiteelliseen työhön, ja Kivioja on kiertänyt Suomea runoista ja lauluista koostuvilla monologi-illoilla. Viimeisimpänä on kuultu kirjailija Eeva Kilven teksteihin perustuva Eila Tuomaisen dramatisoima laulullinen pienoisnäytelmä Perusihmisyyttä?, jota kirjailija itse saapui Kotkaan kuulemaan.
    "Meillä on maaliskuussa täällä Kotkassa Veikko Sinisalo -lausuntakilpailun alkukarsinta nuorille alle 30-vuotiaille lausujille", Kivioja innostuu mainostamaan. Jatkoon päässeet tavoittelevat Kajaanin Runoviikolla heinäkuun alussa titteliä "Vuoden nuori lausuja". Leena-Kaisa Kiviojan löytää siis Kotkan Nelosteatterista nauttimassa alkukilpailusta maaliskuun 28. ja 29. päivä. - Toimittaja Anu Jaantila.

    Leena-Kaisa Kiviojan musiikkivalinnat:

    Tapio Rautavaara, runo P. Mustapää (Martti Haavio): Sininen uni
    Tapio Rautavaara, laulu, ja Triola-konserttiorkesteri, joht. George de Godzinsky

    Gabriel Linsén, sanat Z. Topelius, käännös P.J. Hannikainen: Kesäpäivä Kangasalla
    Klemetti-Opiston kamarikuoro, joht. Harald Andersén

    Franz Schubert, sanat Friedrich Leopold Stolberg: Auf dem Wasser zu singen (Laulu laineilla), yksinlaulu D.774 op. 72
    Hermann Prey, baritoni, ja Leonard Hokanson, piano

    Johannes Brahms, unkarilainen kansanruno: Röslein dreie in der Reihe (Kolme pientä ruusua) laulusarjasta Zigeunerlieder (Mustalaislauluja) op. 103/6
    Anne Sofie von Otter, mezzosopraano, ja Bengt Forsberg, piano

    Pietro Mascagni: Intermezzo sinfonico oopperasta Cavalleria rusticana
    La Scala -oopperan orkesteri, joht. Herbert von Karajan

    G.F. Händel, libretto Charles Jennens: How beautiful are the feet of them; sopraanoaaria oratoriosta Messias HWV56
    Kiri Te Kanawa, sopraano, ja Chicagon sinfoniaorkesteri, joht. Sir Georg Solti

    Kassu Halonen, sanat Vexi Salmi: Nuku nuku lapsi
    Vesa-Matti Loiri, laulu, ja yhtye

    Kansansävelmä Aunuksesta, sov. Seppo Paakkunainen: Ljuuli Ljuuli
    Seppo "Paroni" Paakkunainen, tuohihuilu, ja Karelia-yhtye

    Manuel de Falla, sanat Gregorio Martinez Sierra: El pano moruno (Maurilainen huntu) sarjasta Seitsemän espanjalaista kansanlaulua
    Juanita Lascarro, sopraano, Katona Twins -kitaraduo, ja David Garcia Mir, lyömäsoittimet

    Edward Grieg, sanat Hans Christian Andersen: Jeg elsker dig!, yksinlaulu op. 5 nro 3 kokoelmasta Sydämen melodioita
    Soile Isokoski, sopraano, ja Marita Viitasalo, piano

    Richard Wagner, transkriptio Clarence Dickinson ja Charlotte Matthewson Lockwood: Valkyyrioiden ratsastus oopperasta Valkyyria, sovitus uruille nelikätisesti
    Jaana Jokimies ja Irina Lampén, urut

    Toivo Kärki, sanat Kerttu Mustonen, käännös Martin Alvarado, sov. Matti Laukkanen: Quedate por siempre (Liljankukka)
    Martin Alvarado, laulu, ja yhtye Otra Vez!.

  • Jos tekee työuransa hektisessä vuorotyössä, on syytä unohtaa säännölliset harrastukset. Sen huomasi radiouutisten pitkäaikainen toimittaja Jukka Palmén jo pestinsä alussa ja liittyi työpaikkansa kuoroon vasta eläkkeelle jäätyään. Musiikinnälkää ovat ruokkineet konsertit ja oopperaesitykset, joissa Palmén on aktiivinen kävijä. Mielisäveltäjän Franz Schubertin synnyinmaisemiin on puolison kanssa tehty matkoja jo useamman kerran, ja perillä Itävallassa on silloin käynnissä Schubertiade-festivaali, yli 70 konsertin kavalkadi huippusolisteineen, jonka kokee vuosittain noin 30000 Schubert-entusiastia. Myös pari lapsuusvuotta Pariisissa jättivät pikkupojan mieleen kiitollisuuden ranskalaista kulttuuria kohtaan - siitäkin kuullaan musiikillinen esimerkki. Toimittajana Anu Jaantila. Ohjelman ensilähetys oli vuonna 2018.

    Jukka Palménin musiikkivalinnat:

    Carl Mikael Bellman: Vila vid denna källa
    Guldbergs akademiske kör, joht. Margrethe Ek

    J.S. Bach: Preludi sarjasta soolosellolle nro 1 G-duuri
    Misha Maisky, sello

    Dmitri Shostakovitsh: Konsertto sellolle ja orkesterille nro 1 Es-duuri op. 107, katkelma 1. osasta Allegretto
    Johannes Moser, sello, ja Kölnin radion sinfoniaorkesteri, joht. Pietari Inkinen

    Franz Schubert: Pianotrio nro 2 Es-duuri D.929 op. 100, katkelma 1. osasta Allegro
    Eugene Istomin, piano, Isaac Stern, viulu, ja Leonard Rose, sello

    Edward Elgar: Muunnelmia omasta teemasta op. 36 orkesterille - Enigma-muunnelmat, 9. osa Nimrod
    West-Eastern Divan Orchestra, joht. Daniel Barenboim

    Walter Jurmann, sanat Fritz Rotter: Veronika, der Lenz ist da
    Comedian Harmonists ja Erwin Boots, piano

    Joseph Kosma, sanat Jacques Prevert: Barbara
    Les Fréres Jacques -lauluyhtye

    Richard Strauss, sanat John Henry Mackay: Morgen
    Christine Schäfer, sopraano, ja Berliinin Filharmonikot, joht. Claudio Abbado

    Franz Schubert, sanat Wilhelm Müller: Der Leierman laulusarjasta Die Winterreise
    Thomas Quasthoff, baritoni, ja Charles Spencer, piano

    Franz Schubert, sanat Friedrich Rückert: Du bist die Ruh
    Christian Gerhaher, baritoni, ja Gerold Huber, piano

  • Nuori oikeustieteiden opiskelija lähti etsimään laadukkaiksi mainostettuja äänentoistolaitteita, ja testilevyinä kuunnellut vinyylikiekot veivätkin musiikkimaun kertaheitolla uuteen suuntaan: klassinen musiikki availi oviaan. "Sain tingittyä Chabrier'n Españan ja Berliozin Fantastisen sinfonian laitteiden hintaan mukaan", Veikko Havo muistelee tyytyväisenä. Liittyminen Fazerin äänilevyklubiin toi kotiin uutta kuunneltavaa pyytämättäkin, ja Dvorakin Pianokvinteton myötä korvat tottuivat klassisen musiikin herkempään tunnelmaan.
    Veikko Havon levyhyllyt useassa huoneessa ovat vaikuttavat, ja niistä löytyy ennakkoluulottomasti aivan kaikkea jazzista ja elokuvamusiikista gospeliin ja erilaisiin musiikillisiin kokeiluihin eri aikakausilta. Listan esiintyjissä on ihmisoikeustaistelijoita ja rohkeita suunnannäyttäjiä. Lopuksi Havo näyttää CD-levyä, jonka kannessa on punaista ja turkoosia ja keltainen tähti. Prokofjeviä, Varèsea ja huippuorkesteri ja -johtaja. Mutta siinä on vielä se yksi kappale, teräsvalimon hektistä meluisaa tahtia kuvaava Mosolovin teos. "Tästä levystä vaimo soisi minun luopuvan - hän saa siitä migreenin!"

    Veikko Havon musiikkivalinnat:

    Georges Bizet, sov. Ernest Guiraud ja Karel Mark Chichon: L'Arlesienne (Arleesitar), sarja orkesterille nro 2, 2. osa Agnus Dei
    Elina Garanca, mezzosopraano, ja Saksan radion filharmonia (Saarbrücken), joht. Karel Mark Chichon

    Emmanuel Chabrier: España, rapsodia orkesterille (Allegro con fuoco)
    Ranskankielisen Sveitsin orkesteri, joht. Ernest Ansermet

    Vicente Gomez/B. Parker/Marc Lanjean: Rakkausromanssi elokuvasta Kielletyt leikit
    Miriam Makeba, laulu, ja yhtye

    Irving Berlin: They Say It's Wonderful (musikaalista Annie, mestariampuja)
    Johnny Hartman, laulu, John Coltrane, tenorisaksofoni, McCoy Tyner, piano, Jimmy Garrison, kontrabasso, ja Elvin Jones, rummut

    The Art Ensemble of Chicago: Theme de Yoyo elokuvasta Les Stances a Sophie, katkelma
    The Art Ensemble of Chicago

    W.A. Mozart, sov. Grant Green: Sinfonia nro 40 G-duuri K550, katkelma 1. osasta
    Grant Green, kitara, ja yhtye

    Sam Cooke: Touch The Hem of His Garment
    Sam Cooke, laulu ja yhtye, ja The Soul Stirrers

    Aleksandr Mosolov: Zavod - Valimo, katkelma orkesterille baletista Teräs op. 19
    Royal Concertgebouw -orkesteri, joht. Riccardo Chailly

    James MacMillan: Veni, veni, Emmanuel; konsertto lyömäsoittimille, 7. osa Dance - Chorale
    Evelyn Glennie, lyömäsoittimet, ja Skotlantilainen kamariorkesteri, joht. Jukka-Pekka Saraste

    Antonin Dvorak: Pianokvintetto op. 81 A-duuri, katkelma 1. osasta Allegro ma non tanto
    Emanuel Ax, piano, ja Cleveland-jousikvartetti

  • "Lukiessani kirjoituksiin abivuonna huomasin, että lukeminen varsinkin pitkän matematiikan kokeeseen sujui paljon paremmin kun taustalla soi klassinen musiikki", kertoo Pinja Ruokonen, jonka arjen toimiin musiikki on kuulunut pienestä pitäen. Ruokapöydässä pieni Pinja oli erityisen hidas, ja aterioita vauhdittikin usein äidin pianonsoitto. Musiikin varhaiskasvatuksen ammattilaisena äiti tuki ja kannusti Pinjaa ja myöhemmin myös pikkusiskoa musiikkiharrastusten pariin. Musiikkiluokkatausta on antanut vanhvan pohjan ja myös innostuksen Pinjan ammatilliselle uralle.
    Ylioppilastutkinnon jälkeen Pinja teki rohkean siirron ja lähti Tallinnaan musiikkiakatemiaan opiskelemaan, viron kielellä. Hän muistelee, ettei etukäteen tiennyt kielivaatimuksesta, mutta tarttui silti härkää sarvista ja otti kielen haltuun. Hänen oma soittimensa on viulu, ja siksi listalla olevaan Tshaikovskin viulukonserttoon liittyykin monenlaisia merkityksiä. Paitsi että se lähes tauotta siivitti yo-kirjoituksiin valmistautumista, se oli Tallinnan-opintojen aikana myös voimakappale. "Jos oli aamulla vaikea päästä liikkeelle, laitoin Tshaikovskin pyörimään. Sen ensimmäinen osa oli juuri sopivan pituinen aamutoimien tekemiseen niin, että sain itseni valmiiksi päivää varten!"
    Pinjaa kiinnostavat myös suomensukuiset kansat ja kielet, mikä vaikutti listan viimeisen teoksen eli Veljo Tormiksen Inkerin illat -sarjan valintaan. Tänä keväänä tulee kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun presidentti Mauno Koivisto antoi Neuvostoliitossa asuville inkeriläisille virallisen paluumuuttaja-statuksen suomalaisina kansalaisina. Sattumalta juuri tämän ohjelman ensimmäisenä lähetyspäivänä 24.1. avautuu Suomen Kansallismuseossa näyttely "Inkeriläiset - unohdetut suomalaiset". Näyttely on avoinna 19.4. asti.
    Toimittajana Anu Jaantila.

    Pinja Ruokosen musiikkivalinnat:

    W.A. Mozart: Sonaatti pianolle nro 15 C-duuri KV545 (Sonate facile), 1. osa Allegro
    Klara Würtz, piano

    Einojuhani Rautavaara: Cantus arcticus, konsertto linnuille ja orkesterille, 2. osa Melankolia
    Helsingin kaupunginorkesteri, joht. Leif Segerstam

    J.S. Bach: Brandenburgilainen konsertto nro 3 G-duuri BWV1048 jousille ja continuolle, katkelma 1. osasta Allegro
    Suomalainen barokkiorkesteri, joht. ja viulu Antti Tikkanen

    Pjotr Tshaikovski: Konsertto viululle ja orkesterille D-duuri op. 35, katkelma 3. osasta Finaali (Allegro vivacissimo)
    Hilary Hahn, viulu, ja Liverpoolin filharmoninen kuninkaallinen orkesteri, joht. Vasili Petrenko

    Jean Sibelius: Andante festivo JS34/b, versio jousiorkesterille ja patarummuille
    Helsingin Juniorijouset, joht. Geza Szilvay

    Richard Strauss: Konsertto käyrätorvelle ja orkesterille nro 1 Es-duuri op. 11, katkelma 1. osasta Allegro
    Hermann Baumann, käyrätorvi, ja Leipzigin Gewandhaus-orkesteri, joht. Kurt Masur

    Jussi Chydenius, runo Eino Leino: Me kuljemme kaikki kuin sumussa
    Rajaton

    Jukka Nykänen/Oskar Merikanto: Parafraaseja Merikannon teemasta
    Jukka Nykänen, piano

    Veljo Tormis inkeriläisen kansanlaulun pohjalta, sanat Ada Ambus: Röntyskälaulu nro 1 sarjasta Inkerin illat sekakuorolle a cappella kokoelmasta Unohdetut kansat
    Viron filharmonian kamarikuoro, joht. Tõnu Kaljuste

  • Suomen ensimmäinen kunnanlääkäri, tuo kaikki kansan vaivat taltuttava terveydenhoitovelho, aloitti työnsä Viitasaarella vuonna 1882. Jos kunnanlääkäreitä vielä olisi (nimike lakkautettiin vuonna 1972 kansanterveyslain astuttua voimaan), Saarijärven terveyskeskuksen lääkäri Tapani Kiminkinen täyttäisi kuvauksen enemmän kuin loistavasti. Helsingin-opintojen jälkeen hän välittömästi palasi lääkärinä synnyinseudulleen Saarijärven Pylkönmäelle ja pääsi toteuttamaan kaikkia oppejansa käytännössä. "Minut on kouluttanut Saarijärvi-akatemia", hän sanoo ääni täynnä ylpeätä hellyyttä ja jatkaa hurtilla huumorillaan kertomustaan siitä, miten sukulaiset ja omat kouluaikaiset opettajat saivat toimia nuoren lääkärin koekaniineina.
    Kiminkisen rakkaus kulttuuriin ja musiikkiin juontaa juurensa kosketuksesta paikkakunnalla kasvaneisiin monipuolisiin taiteilijoihin ja toimijoihin - näyttelijä Tarmo Manni, taiteelliset Tapperin veljekset, toimitusjohtaja Kirsti Paakkanen, ja nyt nuoremman polven muusikot Mikael Konttinen ja Tommi Soidinmäki pitävät Kiminkisen johtamaa saarijärveläistä kulttuuritapahtumaa Kirmoja vireänä. Ensi heinäkuussa Kiminkinen joukkoineen saa houkuteltua jo 20. kerran Saarijärvelle maamme huippusolisteja. Jos haluat kuulla suomalaisten rakastamia muusikkoja - Mari Paloa, Marita Viitasaloa, Tapani Kansaa, Paula Koivuniemeä, Mikael Konttista, Tommi Soidinmäkeä, Teemu Vesteristä, Topmost-yhtyettä ja lauluyhtye Rajatonta, Kirmot on sinun festivaalisi. Samalla saatat saada mukaasi maalaislääkärin vihjeet kohti tervettä elämää!

    Tapani Kiminkisen musiikkivalinnat:

    John C. Fogerty: Have You Ever Seen the Rain
    CCR - Creedence Clearwater Revival

    Maija Vilkkumaa, sov. Kokko/Lehto/Pennanen/Pethman: Ingalsin Laura
    Maija Vilkkumaa, laulu ja yhtye

    Joel Linna, Tuomo Rannankari, Turkka Saarikoski: Kaksi kättä hississä a cappella
    Joel Linna, laulu, ja Seminaarinmäen Mieslaulajat, joht. Reima Viitala

    Perttu Hietanen/Taisto Wesslin, teksti Eino Leino, sov. Paula Vesala ja Jori Sjöroos: Elegia
    Paula Vesala, laulu ja yhtye

    Maki Kolehmainen, sanat Sana Mustonen, sov. Maki Kolehmainen ja Ville Alajuuma: Saunaralli
    Tommi Soidinmäki, laulu ja yhtye

    Riku Niemi: Lempi Sekin juhlamarssi
    Laura Airola, avainviulu, ja Riku Niemi, vibrafoni

    Timo Kiiskinen, sov. Antti Lehtinen: Soulia rannalla
    Mikael Konttinen, laulu ja yhtye

    Knipi Stierncreutz, sanat Mariska, sov. Stierncreutz/Immonen/Kurki: Mestaripiirros
    Anna Puu, laulu ja yhtye

    Toivo Kärki, sanat Reino Helismaa, sov. Arttu Takalo: Voi yksi päivä olla sata vuotta
    Topi Sorsakoski, laulu, ja Tallinn Sinfonietta, joht. Arttu Takalo

    Oscar Ahnfelt, suom. sanojen uudistus Anna-Maija Raittila ja Niilo Rauhala, sov. Ilkka Kuusisto: Virsi 338 "Päivä vain ja hetki kerrallansa"
    Soile Isokoski, sopraano, ja Marita Viitasalo, piano

  • Lauri Kärnän musiikkilista olisi kaksikymmentä vuotta sitten näyttänyt aivan toiselta kuin tänään. Uusia musiikkielämyksiä on tullut sattumalta vastaan, mutta ennen muuta tämä utelias tutkijaluonne on myös niitä metsästänyt ja vainunnut ja usein tullut sukeltaneeksi tuntemattomaan musiikkiin. Vanhemmiten maku muuttuu, ja se on ilahduttavasti rikastanut hänen levyvalikoimaansa.
    Lauri Kärnä on legendaarisen viisihenkisen Hummeripojat-mieskvartetin ykköstenori, ja takana on puolisentoistatuhatta keikkaa intiimeistä serenadihetkistä valtakuntamme ja talouselämämme huipputilaisuuksiin. Innokkaana kuoromiehenä hän on kiertänyt maailman lavoja - mahdollisimman kaukaa, kuten pesunkestävät teekkarit tapaavat sanoa. Kärnän perheen kolme nyt jo aikuista lasta ovat kaikki taitavia pianisteja.
    Musiikkia Kärnä ottaa vastaan ennakkoluulottomasti, ja sellainen on listakin. "Musiikissa on kyse nimenomaan siitä, että se mitä säveltäjä haluaa sanoa ei ole välttämättä tarpeen kuulijalle, joka voi muodostaa kappaleesta oman tuntemuksensa ja tunnelmansa", hän sanoo ja jatkaa päivittäistä radion kuunteluaan löytääkseen taas jotakin uutta ja ennenkuulematonta.
    Toimittaja Anu Jaantila.

    Lauri Kärnän musiikkivalinnat:

    Jean Sibelius: Tapiola, sävelruno op. 112 orkesterille, katkelma
    Philharmonia Orchestra, joht. Paavo Berglund

    Negrospirituaali, sov. Harry Burleigh: Were You There?
    Marian Anderson, altto, ja Kosti Vehanen, piano

    Steve Reich: Different Trains jousikvartetille ja nauhalle, 1. osa America - Before the War, katkelma
    Kronos-kvartetti

    Don Van Vliet: Moonlight On Vermont, katkelma
    Captain Beefheart and his Magic Band

    George Howard Clutsam: Ma Curly-Headed Baby
    Paul Robeson, basso, ja Ray Noblen orkesteri

    Conlon Nancarrow: Study # 3a mekaaniselle pianolle
    Mekaaninen Ampico-piano, ohjelmointi Conlon Nancarrow

    Philip Glass: Glassworks, 2. osa Floe
    The Philip Glass Ensemble, joht. Michael Riesman

    Erkki Melartin: Der Traurige Garten (Surullinen puutarha), sarja op. 52 pianolle; 3. osa Wiegenlied eines Bettlerkindes - Kehtolaulu kerjäläislapselle
    Izumi Tateno, piano

    Bob Dylan: Sad-Eyed Lady of the Lowlands, katkelma
    Bob Dylan, laulu, kitara, huuliharppu ja yhtye

Klipp

Lyssna också