Efter Nio radio

Artisten Tika Sevón Liljegren vill bli bättre på att hålla ordning hemma

  • 33 min
  • utgått

När artisten Tika Sevón Liljegren flyttade ut ur föräldrahemmet insåg hon att det hade blivit dags att lära sig att hålla ordning och reda. Speciellt klädhögarna på sovrumsgolvet krävde en ordentlig strategi. Marthaförbundets hushållsrådgivare Elisabeth Eriksson gick hem till Tika för att hjälpa henne att reda upp i kaoset - och att upprätthålla ordningen i mer än några dagar. Tika antecknade och gick sedan ut och skaffade en klädställning. Varför är det så svårt att hålla ordning hemma? Gäller den gamla regeln om var sak på sin plats? Och måste man faktiskt julstäda alla garderober om man inte tänker fira jul i dem?

Sändningar

  • fr 30.11.2018 10.50 • Yle Arenan

Avsnitt

  • Julia Degerth bloggar under namnet Grön i Åbo. Hon har just kommit ut med boken Min lilla gröna där hon delar med sig av sina klimatsmarta tips på en grönare och miljövänligare vardag. Hon utmanar den före detta politikern och nuvarande stadsdirektören Jan D. Oker-Blom till att granska hur miljövänligt han lever. Vad kan var och en göra för att minska sitt ekologiska fotavtryck?

  • Kulturfondens vd Sören Lillkung vill läsa mer skönlitteratur. Som chef för en av de viktigaste kulturinstitutionerna i svenskfinland vill han föregå med gott exempel. Hur spränger man in små lässtunder och får läsandet att bli en naturlig del av vardagen?

    Mikael Gros är bibliotekarie och har många bra tips och idéer. En av dem är att grunda en läscirkel för de antällda på Kulturfonden. Funkar idén att viga en kafferast I veckan till att snacka litteratur och byta bokstips med varandra? Ställde personalen upp på utmaningen?

  • Hur lyckas man bli mer disciplinerad då det ligger i ens natur att skjuta upp obehagligheter så som obetalda räkningar och byråkratiska ärenden? Pelle Heikkilä kräver mycket av sig själv då han står på scenen. Då det gäller hans privatliv skjuter han gärna upp tråkiga saker till senare. Som freelance kan en arbetsdag gå åt till att stirra på telefonen eller läsa nyheter i stället för att skriva eller ta itu med TO DO- listor. I lördagens Efter Nio får han hjälp av den utbildade coachen Sandra Lindholm med att få mer struktur i tillvaron.

  • Antonia Atarah studerar på teaterhögskolan och följer med nyheter så som de flesta unga gör, det vill säga via sociala medier på telefonen. Hon blir lätt distraherad och orkar sällan läsa längre artiklar. Under en vecka har hon följt med traditionella nyhetskanaler på tv och radio. Hon har också haft tillgång till papperstidningar och läst artiklar i tjugo minuter varje dag. Nyhetsjournalisten Johanna Minkkinen jobbar med mediefostran och har varit Antonias mentor under utmaningsveckan. Hon säger att de ungas nyhetskonsumtion inte minskat men medievanorna har ändrats då hela världens nyheter finns till hands. Hur ska man avgöra ifall en nyhet är sann eller falsk?

  • Komikern och författaren Alfred Backa gillar inte att tala i telefon. Han vill inte ringa samtal eller tala med främlingar. För att få bilen besiktigad eller fråga om råd är sms och e-post ett behändigt sätt att slippa greppa luren. För att övervinna obehaget fick Alfred Backa hjälp av den mentala tränaren Reidar Wasenius.
    – Just do it, är Reidar Wasenius råd.
    Han guidade Alfred Backa att med små steg ta sig mot slutmålet, dvs att artigt, vänligt och utan höjd puls uträtta telefonsamtal.
    Hur övervinner man mentala barriärer och vad kan man göra för att lätta på obehaget i svåra situationer?

  • Såhär års går var och varannan omkring med konstant sömnbrist. Hur ser goda sovrutiner ut, hur mycket behöver vi sova och hur ska man göra för att få tillräckligt mycket sömn? 23-åriga Anita Westerholms dagar och nätter är fyllda av studier, både i ekonomi och juridik, och politiska åligganden. Dessutom är hon föreningsaktiv och försöker hinna träna regelbundet, förutom att träffa kompisar och allt det andra som kallas livet. Anita har insett att hon ligger i riskzonen för att få sömnproblem i framtiden.
    Allmänläkaren Robert Bergholm gör en välmåendeanalys på Anitas sovvanor och mäter bland annat hennes sömnkvalitet.

  • Författaren Maria Turschnainoff är noga med att hålla det hon lovar, förutom då det gäller henne själv. Då misslyckas hon gång efter annan. Jeanette Szymanski är mental coach och säger att de flesta nyårslöften bryts inom loppet av två veckor. Vi måste hitta en stark inre motivation för att lyckas få en förändring till stånd. I veckans Efter Nio kommer hon med tips och råd för att löften vi ger oss själva ska hålla.

  • Dramaturgen Marina Meinander lever ett hektiskt liv som konstnärlig ledare för Lilla Teatern i Helsingfors. Hon entusiasmeras lätt och är en tidsoptimist med fullspäckad kalender. Hur ska tiden räcka till? Hon får hjälp av Nora Rosendahl som forskar bland annat i arbetsrelaterad stress. Hon hjälper Marina skapa tid i kalendern för reflektion och eftertanke. En arbetsdag ska inte vara fullspäckad med möten utan också innehålla ensamma stunder och ineffektiva tankepauser, mena hon.

  • I maj övade Sofia Torvalds sig på att säga nej lite oftare. Hon fick hjälp av ledarskapscoachen och kommunikationsexperten Jeanette Szymanski och gjorde stora framsteg. I Efter Nio radios första uppföljare ställs Sofia inför sitt elddop: att ordna jul utan att knäa under sina egna ambitioner och förväntningar på en perfekt jul. Också denna gång får hon hjälp av Jeanette med att avgränsa och definiera vad som egentligen är viktigt med julen.

  • Hur får man så många elever som möjligt intresserade av skolgymnastiken? Det här har gymnastikläraren Pia Kaijärvi funderat mycket på. I korthet är avsikten med skolgymnastiken att få eleverna att röra på sig så mycket som möjligt. Idag vill man dessutom sporra unga till att hitta sina egna sätt att röra på sig samtidigt som man vill kunna erbjuda varierande skolgymnastik som stöder eleverna både fysiskt, mentalt och socialt. Under de senaste decennierna har finländarnas hälsa blivit sämre och sämre och med att påverka inställning till motion redan i ung ålder vill man kunna komma åt det här. Men hur gör man det konkret? Med och diskuterar är också Mikaela Wiik som är sakkunning inom hälsofrämjande verksamhet på Folkhälsan.

  • Ira Hammermann har ovanan att ofta plocka i sig godis. Hur ska man göra för att tygla sitt godisbegär och vad finns det för hälsosammare alternativ? Marthaförbundets hushållsrådgivare Solveig Backström har gett henne tips och idéer på hur man kan tänka ifall man vill dra ner på sockret och det ständiga småsnaskandet. Märkte Ira Hammermann någon skillnad efter en vecka utan godis?

  • Över en tiondel av maten slängs bort i Finland. Matsvinnet är ett stort problem i hela västvärlden. Under en veckas tid fick matskribenten och -konsulten Kenneth Nars råd och tips av freganen Jessica Suni. Hon säger att det skett en stor förändring på de senaste tjugo åren.
    - Förr var soporna olåsta utanför mataffärerna och det var bara att plocka åt sig. Idag är de betydligt svårare att dyka efter livsmedel.

    I dag får hon sina produkter direkt från några affärer hon har kontakter till. Olika applikationer på mobiltelefonen har också dykt upp där olika företag erbjuder mat som räddats ur soporna. Sopdykning upplevs som radikalt, men vad kan var och en av oss göra för att minska på matsvinnet och tänka klimatsmart kring livsmedel och matförpackningar?

Klipp

Lyssna också