Utelias äänimatkailija

ti 19.7.2016

  • 55 min
  • utgått

Musiikin, tieteen ja taiteen risteyksessä Eva Tigerstedt.

Sändningar

  • ti 19.7.2016 12.15 • Yle Arenan

Avsnitt

  • Erik Satien elämä oli surullinen ja yksinäinen. Samalla hän oli aikansa omaleimaisimpia taiteilijoita. Hän sävelsi riisuttua musiikkia, kirjoitti hapokkaita tekstejä ja oli myös visuaalisesti lahjakas. Hänellä oli ajatuksia kokonaistaideteoksista, mutta eri tyylisiä kuin suurella Herra Wagnerilla. Satien elämä kuvastaa 1900-luvun taitteen pariisilaista taide-elämää.

    Toimittajana Eva Tigerstedt. Lukijat: Pietari Kylmälä ja Pentti Männikkö.

    Tämä uusintana kuultava ohjelma on valittu edustamaan Yleä Prix Italia -kilpailussa syyskuun lopussa Milanossa.

    Ohjelman musiikit:

    Erik Satie:

    Musiikkia elokuvaan Entr'acte
    Musiikkia baletista Relache (Nancyn sinfoniaorkesteri, joht. Jérome Kaltenbach)
    Gymnopedie no 3 (Pascal Rogé, piano)
    Ogives no 1 (Olof Höjer, piano)
    Claude Debussy: Ote teoksesta Faunin iltapäivä (Berliinin filharmonikot, joht. Claudio Abbado)

    Erik Satie:

    Vexations (Alan Marks, piano)

    Je te veux (Juliette, laulu, ja Alexandre Tharaud, piano)

    Kolme päärynänmuotoista kappaletta, osa Vähän lisää (Alexandre Tharaud ja Eric Le Sage, piano)

    Urheilua ja huvituksia, osat: Mauton koraali, Keinu, Metsästys, Morsiamen herääminen, Kalastus, Huvipurjehdus, Merikylpy, Karnevaali, Kilpajuoksut, Nelinurkka, Taukoamaton tango, Ilotulitus (Anne Queffélec, piano)

    Socrate, sinfoninen drama, osa I: Sokrateen muotokuva (Jean-Paul Fouchecourt, tenori, ja Ensemble Erwartung, joht. Bernard Desgraupes)

  • Aivot muovautuvat läpi ihmisen elämän. Minkälaista tutkimusta on tehty paljon uutta digitaalista teknologiaa käyttävien nuorten aivotoiminnasta? Onko tietokoneiden aivotreenipeleistä mitään hyötyä, ja onko musiikkiharrastus hyvää virikettä? Haastateltavana kognitiotieteilijä Mona Moisala.
    Musiikin, tieteen ja taiteen risteyksessä Eva Tigerstedt. (Uusinta)

    Ohjelman musiikit:

    Johann Sebastian Bach: Triosonaatti G-duuri BWV 1035 (Lisa Beznosiuk ja Rachel Brown, huilu, Paul Nicholson, cembalo, ja Richard Tunnicliffe, sello).

    Fredrik Högberg: Dancing with silent purpose, klarinetille, jousille ja ääninauhalle (Martin Fröst, klarinetti, ja Australian kamariorkesteri, joht. Richard Tognetti).

  • Livertävät koloratuurit, huhuilevat pöllöt ja salaperäiset tulilinnut. Musiikissa linnut laulavat jos jonkinlaisina. Mutta tiesittekö, että viirupöllöllä on päässään paraboli? Tämä selviää, kun ornitologi, professori Pertti Saurola vie Uteliaan äänimatkailijan hämäläisen pöllön pöntölle.
    Musiikin, tieteen ja taiteen risteyksessä Eva Tigerstedt.

    Tämä uusintana kuultava ohjelma palkittiin Koura-kunniamaininnalla.

    Ohjelman musiikit:

    Einojuhani Rautavaara: Cantus Arcticus, osa I Suo
    (Helsingin kaupunginorkesteri, joht. Leif Segerstam).

    Pietro Torri: Son rosignolo
    (Julla von Landsberg, sopraano, Simon Borutzki, nokkahuilu, ja Hofkapelle Schloss Seehaus).

    Leos Janácek: Umpeenkasvaneella polulla, osa Pieni pöllö ei lentänyt pois
    (Stephen Hough, piano).

    Igor Stravinsky: Otteita baletista Tulilintu
    (Kölnin radion sinfoniaorkesteri, joht. Jukka-Pekka Saraste).

    Olivier Messiaen: Kanjoneista tähtiin, osa XI: Havaijinrastuli, Punarintatimali, Havaijinmonarkki, Hohtoharakkarastas
    (Ranskan radion filharmoninen orkesteri, joht. Myung-Whun Chung).

  • Ilmaa hengitämme ja ilma pitää meidät hengissä. Ilmakehä suojaa maapallon elämää.
    Värähtelevistä ilmapatsaista voi myös tehdä taidetta, jota kutsutaan musiikiksi.
    Ilmaa ihmettelee utelias äänimatkailija Eva Tigerstedt.
    Ohjelmassa kuullaan otteita seuraavista teoksista:

    Jorrit Tamminga/Erik Bosgraaf: Dialogue I
    (Erik Bosgraaf, nokkahuilut, Jorrit Tamminga, elektroniikka).

    Orlando di Lasso: Veni creator spiritus (Die Singphoniker).

    Jean-Féry Rebel: Les Elemens, osat Kaaos, Ilma ja Satakielet
    (Les musiciens du Louvre/Marc Minkowski).

    Jean Sibelius: Myrsky, sarja orkesterille n:o 1, osa Myrsky
    (Helsingin kaupunginorkesteri/Leif Segerstam).

    Jean Sibelius: Luonnotar Op.70
    (Soile Isokoski, sopraano, ja Göteborgin sinfoniaorkesteri/Neeme Järvi).

    Kaija Saariaho: Couleurs du vent
    (Camilla Hoitenga, alttohuilu).

    Rebecca Saunders: Caerulean bassoklarinetille
    (Carl Rosman, bassoklarinetti).

    György Ligeti: Kymmenen kappaletta puhallinkvintetille, osa Molto sostenuto e calmo
    (Berliinin filharmoninen puhallinkvintetti).

    Claude Debussy: Nocturnes, osa Nuages
    (Clevelandin orkesteri/ Pierre Boulez).

    W. A. Mozart: Serenadi B-duuri KV361 "Gran Partita", osa Adagio
    (18. vuosisadan orkesteri/Frans Brueggen).

  • Naurua ja iloa on monenlaista: Ivallista tai hyväntahtoista, ilkeää tai lempeää. Voi nauraa muille tai yhdessä muiden kanssa. Ironiaan kuuluu verbaalinen, älyllinen akrobatia, mutta ilo on tunnetta. Kaiken lisäksi nauru on terveellistä.
    Ja miten onkaan naurettu entisiin aikoihin, kun karnevaalit, narrit ja naamiot heittivät sosiaalisen järjestyksen ylösalaisin?
    Musiikista iloa ja riemukkuutta taasen löytyy yllin kyllin.
    Naurua ja iloa pohtivat professori Olli Alho ja utelias äänimatkailija Eva Tigerstedt.
    Ohjelmassa kuullan otteita seuraavista teoksista:

    Sergei Prokofjev Sinfonia no 1 D-duuri op.25 "Klassinen", osat Larghetto ja Finale
    (Pietarin filharmoninen orkesteri/Juri Temirkanov).

    Anonyymi: Tansseja keskiajalta
    (Clemencic Consort/ Rene Clemencic).

    Igor Stravinsky: Petrushka
    (Philadelphian orkesteri/Riccardo Muti).

    P.D.Q.Bach: Sirkussonaatti calliopelle nelikätisesti, osa Entrata grande
    (David Robinson ja Peter Schickele, höyrycalliope).

    J.S.Bach: Sei gegruesset, Jesu guetig, BWV768, koraalipartita g-molli uruille
    (Masaaki Suzuki, urut).

    Niccolo Paganini: Konsertto viululle ja orkesterille n:o 1
    (Hilary Hahn, viulu, ja Ruotsin radion sinfoniaorkesteri/Eiji Oue).

    Erik Satie: Siellä ja täällä nähtyjä asioita ilman silmälaseja
    (Isabelle Faust, viulu, ja Alexandre Tharaud, piano).

    J.S.Bach: Sarja orkesterille no 3 D-duuri BWV 1068: Ouverture
    (Freiburgin barokkiorkesteri).

    William Cornysh: Blow thi horne hunter
    (Ensemble Dreiklang Berlin).

    Ludwig van Beethoven: Sinfonia no 3 "Eroica": Marcia funebre (Surumarssi)
    (Amsterdamin Concertgebouw-orkesteri/Nikolaus Harnoncourt).

    Felix Mendelssohn: Sinfonia no 4 "Italialainen"
    (Lontoon sinfoniaorkesteri/John Eliot Gardiner).

  • Sapere aude! Uskalla tietää! Tieteellinen vallankumous, järjen käyttö ja tiedon levittäminen olivat keskeisiä 1700-luvun valistusaatteessa. Valistus vaikutti myös musiikissa. Haettiin yksinkertaisempaa ilmaisua, jota kaikki, eivät vain asiantuntijat, voisivat ymmärtää. Onko omassa ajassamme yhtäläisyyksiä valistuksen ajan kanssa? Valistusta pohtivat Euroopan historian dosentti Charlotta Wolff ja utelias äänimatkailija Eva Tigerstedt.
    Ohjelmassa kuullan otteita seuraavista teoksista:

    W. A. Mozart: Alkusoitto oopperasta Figaron häät
    (Englannin barokkisolistit/John Eliot Gardiner).

    Jean-Philippe Rameau: Les Boreades, orkesterisarja: Les Ventes (Tuulet) ja Entree
    (Le Concert des Nations/Jordi Savall).

    Giovanni Battista Pergolesi: Konsertto oboelle ja jousille, osa Largo
    (Brynjar Hoff, oboe, ja Englantilainen kamariorkesteri/Ian Watson).

    Jean-Philippe Rameau: Les Paladins: Triste sejour ja Entree tres gaye de troubadours
    (Veronique Gens, sopraano, ja Les Talens Lyriques/Christophe Rousset).

    Jean-Jacques Rousseau: Quand on scait aimer et plaire, sävelmä
    oopperasta Le devin du village
    (Les Esprits animaux-yhtye).

    C.P.E Bach: Fantasia klaveerille Es-duuri Wq58/6
    (Christine Schornsheim, tangenttipiano).

    C.P.E Bach: Sinfonia D-duuri Wq183/1, osa Allegro di molto
    (The English Concert/Andrew Manze).

    W. A. Mozart: Alkusoitto oopperasta Figaron häät
    (Englannin barokkisolistit/John Eliot Gardiner).

    W. A. Mozart: Porgi amor, oopperasta Figaron häät
    (Veronique Gens, sopraano, ja Concerto Köln/Rene Jacobs).

    W. A. Mozart: Susanna, or via, sortite, Terzetto oopperasta Figaron häät
    Rodney Gilfry, Hillevi Martinpelto ja Alison Hagley,sekä Englannin barokkisolistit/John Eliot Gardiner).

  • Hiljaisuus voi olla lempeä ja armollinen, tai ahdistava ja yksinäinen. Se voi myös olla julmaa vallankäyttöä. Aikamme meluisassa ympäristössä hiljaisuudesta voi tulla ylellisyyttä.
    Musiikissa hiljaisuudet ovat yhtä tärkeitä kuin äänet jotka niitä ympäröivät. Hiljaisuutta pohtivat tutkija Outi Ampuja ja utelias äänimatkailija Eva Tigerstedt.
    Ohjelmassa kuullaan otteita seuraavista teoksista:

    Leos Janacek: Pohádka
    (Andrew Shulman, sello, ja Ian Brown, piano).

    C.P.E Bach: Konsertto huilulle, jousille ja continuolle d-molli Wq22, osa Un poco andante
    (Rachel Brown, huilu, ja The Brandenburg Consort/Roy Goodman).

    Claude Debussy: Faunin iltapäivä
    (Berliinin filharmonikot/Simon Rattle).

    Richard Wagner: Tristan ja Isolde, alkusoitto
    (Berliinin radion sinfoniaorkesteri/Marek Janowski).

    György Kurtag: Jatekok (Leikkejä): Kukkia me vain olemme…
    (Gabor Csalog, Marta ja György Kurtag, piano).

    Ludwig van Beethoven: Konsertto viululle ja orkesterille D-duuri op.61, osa Larghetto
    (Christian Tetzlaff, viulu, ja Zuerichin Tonhalle-orkesteri/David Zinman).

    Dmitri Shostakovitsh: Jousikvartetto n:o 7 fis-molli op.108, osa Allegretto
    (Meta4-kvartetti).

    Leos Janacek: Pohádka
    (Andrew Shulman, sello, ja Ian Brown, piano).

Inga kommande avsnitt

Lyssna också