Klassikkoparatiisi

Epäpateettista

  • 54 min
  • utgått

"Musiikki on paikka jossa sävelet ja hiljaisuus kohtaavat". Näin sanoo japanilainen säveltäjä Toshio Hosokawa.

Klassikkoparatiisin vuosi alkaa musiikilla, joka ei mahtipontisuudella, pateettisuudella tai valtavalla äänenvolyymillä paisuttele. Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.

Ohjelman musiikit:

Pierre Sancan: Sonatine
Emanuel Pahud, huilu, ja Eric Le Sage, piano

Vicente Asencio: Collectici íntim
Otto Tolonen, kitara

Toshio Hosokawa: Voyage IX, "Awakening"
Timo Korhonen, kitara, ja Oulun kaupunginorkesteri joht. Santtu-Matias Rouvali

Sändningar

  • ti 5.1.2016 10.59 • Yle Radio 1

Avsnitt

  • Marraskuussa soi musiikki joka ei hypi silmille.
    Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.

    Ohjelman musiikit:

    Thomas Morley: Hard by a crystal fountain - Kristallilähteen vieressä (The Consort of Musicke).

    Orlando Gibbons: Pavan MB 18 & Galliard MB 19 Lord Salisbury (Aapo Häkkinen, cembalo).

    Jean Sibelius: Lyyrisiä kappaleita op.74: Ekloge - Paimenlaulu, Lauha länsituuli, Tanssiaisissa, Vanhassa kodissa (Anna Kuvaja, piano).

    Johann Sebastian Bach: Sonaatti h-molli huilulle ja cembalolle BWV1030
    Andante
    Largo e dolce
    Presto
    (Lisa Beznosiuk, huilu. ja Paul Nicholson, cembalo).

  • "Täällä olen Firenzessä, ilma on lämmin ja taivas kirkas; kaikki on kaunista ja riemukasta", kirjoitti Felix Mendelssohn kotiin Berliiniin lokakuussa 1830. Suuri seikkailu Italiassa oli juuri alkanut, ja siitä Mendelssohn aikoi säveltää sinfonian. Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.

    Ohjelman musiikit:

    Felix Mendelssohn:

    Scherzo Oktetosta op.20
    (Christian Tetzlaff, Isabelle Faust, Lisa Batiashvili, ja Antje Weithaas, viulu, Rachel Roberts ja Ori Kam, alttoviulu, Tanja Tetzlaff ja Quirine Viersen, sello).

    Sinfonia no 4 A-duuri "Italialainen"
    (18. vuosisadan orkesteri/Frans Brueggen).

  • Edgar Varèse oli musiikin visionääri ja uuden muovaaja. Hänen mammuttiorkesterille sävelletty teoksensa Amériques on urbaani äänivirta joka räjähtelee ja pihisee. Eva Tigerstedt kertoo teoksesta.

    Ohjelman musiikit:

    Edgar Varèse: Un grand sommeil noir - Suuri musta uni (Mireille Delunsch, sopraano, ja Francois Kerdoncuff, piano)
    Edgar Varèse: Amériques (Amsterdamin Concertgebouw-orkesteri, joht. Riccaro Chailly)
    Charles Ives: Kysymys vailla vastausta (San Franciscon sinfoniaorkesteri, joht. Michael Tilson Thomas)
    Uusinta vuodelta 2015.

  • Orlando di Lasson Pyhän Pietarin kyyneleet on renessanssin suuria kuoroteoksia. Nykyihmiselle sen rauhallinen kuulaus tuo vastakohdan hektiselle arjelle ja tunneryöpytykselle. Johann Sebastian Bachin kantaatti no 106 on hautajaiskantaatti, mutta soi silti valoisasti ja lempeästi.
    Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.

    Ohjelman musiikit:

    Orlando di Lasso:
    Lagrime di San Pietro - Pyhän Pietarin kyyneleet, sarja 7-äänisiä hengellisiä madrigaaleja
    osat 1 sekä 15-21
    (Ensemble Vocal Européen/Philippe Herreweghe).

    Johann Sebastian Bach:
    Kantaatti no 106 "Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit", "Jumalan aika parhain on"
    (Barbara Schlick, sopraano, Kai Wessel, kontratenori, Guy de Mey, tenori, sekä Klaus Mertens, basso, Amsterdamin barokkikuoroa ja orkesteri/Ton Koopman).

  • Franz Schubert kuolee kesken kiihkeän sävellystyön. Vuosia myöhemmin hänen keskeneräiset luonnoksensa päätyvät italialaisen säveltäjän Luciano Berion käsiin. Tämä ihastuu luonnoksiin, ja säveltää niiden pohjalta uuden teoksen, Rendering. Siinä aikatasot sekoittuvat, eikä voi olla varma, mikä on nykyhetkeä, mikä muistia.
    Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.

    Ohjelman musiikit:

    Schubert/Berio: Rendering
    I Allegro
    II Andante
    III Allegro
    (Milanon Giuseppe Verdi–sinfoniaorkesteri/Riccardo Chailly).

    Valentin Silvestrov: Kaksi dialogia sekä epilogi, osa I Häävalssi
    (Alexei Lubimov, piano, ja Munchenin kamariorkesteri/Christoph Poppen).

    Ohjelma on uusinta viime vuodelta.

Lyssna också