Matkakuume

Kolmannen luokan bisnestä

  • 19 min
  • utgått

Hanko oli kolmen vuosikymmenen ajan portti Amerikan siirtolaisille. Siirtolaisvirta ohjattiin tämän Suomen läntisimmän sataman kautta Ison-Britannian Hullin, josta he jatkoivat suurten Atlantin varustamoiden laivoilla lännen kultamaille. Matkakuume-ohjelmasarjan kolmas osa kertoo tästä 1890-luvun alussa alkaneesta liiketoiminnasta, joka toi yhä uusia ja suurempia matkustajahöyrylaivoja Itämeren liikenteeseen. Haastateltavina olivat kirjailija Thure Malmberg sekä merihistorioitsija Kalle Id. Ohjelmassa kuultavat näytteet ovat Thure Malmbergin ja Arnold Neumannin teoksesta: Valkeat laivat. Sen on suomentanut Riitta Valajärvi. Ohjelman toimittaa Kai Ristola.
KUVA: Ariadnen matkustajia ulkokannella 1930 / Suomen merimuseo

Sändningar

  • må 29.6.2015 17.20 • Yle Radio 1

Avsnitt

  • Suomalaisen laivanrakennustekniikan ylpeys oli vuonna 1977 Wärtsilän Helsingin telakalla valmistunut kaasuturbiinialus Finnjet. Laiva taittoi Helsinki - Travemünde -välin ennätyksellisessä kahdessa kymmenessä kahdessa tunnissa. Laiva sai useita lempinimiä niin Saksassa kuin Suomessa ja saavutti kahdessa vuosikymmenessä legendaarisen maineen. Toimittajana on Kai Ristola.

  • Toisen maailmansodan jälkeen ajat olivat niukat, kaikkea säännösteltiin, mutta toisaalta kuljettiin kohti taloudellisen kasvun kautta. Raskaat sotavuodet haluttiin unohtaa: Jo neljäkymmenluvun lopulla ensimmäiset matkailijat suoriutuivat liikkeelle. Göran Schildt seilasi Daphne-veneellään lähes ensimmäisenä sodanjälkeisenä matkailijana Välimerellä ja kirjoitti kokemuksistaan unohtumattoman kirjasarjan. Nuori teekkari Eero Julin keksi matkailun uudet mahdollisuudet moottoripyörämatkallaan Eurooppaan vuonna 1948. Haastateltavina ovat Eero Julinin pojat Heikki ja Matti Julin. Toimittajana Kai Ristola. Ohjelma on uusinta vuodelta 2014.

  • Suomalaisten joukkomuutto Ruotsiin alkoi viisikymmenluvun puolivälissä. Tämä tiesi laivanvarustamoille aivan uudenlaisia tulevaisuudennäkymiä. Rahtilaivoihin asennetut matkustajalaatikot eivät kauan kelvanneet, liikenteeseen tarvittiin yhä uudempia ja suurempia autolauttoja. Lopulta Itämerta kyntivät tuhansia matkustajia vetävät uivat huvipuistot. Matkailun historiasta kertovan ohjelmasarjan tässä osassa Viking Line-varustamon pitkäaikainen markkinointijohtaja Risto Peltola kertoo kriisien ja nousukausien sävyttämistä vuosikymmenistä lauttaliikenteessä. Ohjelman toimittaa Kai Ristola.

Lyssna också