Klassikkoparatiisi

Ferraran salainen musiikki

  • 54 min
  • utgått

Esten hovi Ferrarassa oli 1500-luvulla yksi Euroopan tärkeimmistä musiikkikeskuksista. Siellä esitetty musiikki soi kuitenkin vain harvoille ja valituille. Minkälaista musiikkia siellä kuultiin, selviää Eva Tigerstedtin toimittamassa Klassikkoparatiisissa. Ohjelma on uusinta helmikuulta 2015.

Giaches de Wert: Questi odorati fiori (Musica Secreta)
Cipriano di Rore: Hor che’l ciel e la terra e’l vento tace (Musica Secreta)
Luca Marenzio: Cantate ninfe (The Consort of Musicke)
Luca Marenzio: Passando con pensier (The Consort of Musicke)
Luzzasco Luzzaschi: O dolcezz’amarissime (The Consort of Musicke)
Luzzasco Luzzaschi: T’amo mia vita (The Consort of Musicke)
Luca Marenzio: Bianchi cigni (The Consort of Musicke)
Carlo Gesualdo: Mercè grido piangendo (The Hilliard Ensemble)
Carlo Gesualdo: Tu m’uccidi, o crudele (The Hilliard Ensemble)
Claudio Monteverdi: Lamento della ninfa (The Consort of Musicke)

Sändningar

  • ti 24.2.2015 11.00 • Yle Radio 1

Avsnitt

  • Miltä kuulostaa barokkisammakko? Minkälainen on yöllä kukkiva taikakukka, ja mitä alligaattori sanoi pienelle pojalle Mississippin rannalla? Klassikkoparatiisissa kaikki selviää.
    Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.

    Ohjelman musiikit:

    John Bennet: Venus' birds (Ruby Hughes, sopraano, Mime Yamahiro, selloa ja Jonas Nordberg, luuttu).

    Andriano Banchieri: Contrappunto bestiale alla mente (Amarcord-yhtye).

    Heinrich Ignaz Franz von Biber: Sonata representativa viululle ja basso continuolle A-duuri (Enrico Onofri, viulu, ja Il Giardino Armonico-yhtye).

    Witold Lutoslawski: Chantefleurs et Chantefables, sarja sopraanolle ja orkesterille
    (Lucy Crowe, sopraano, ja BBC:n sinfoniaorkesteri/Edward Gardner).

  • Barokkimusiikki syntyi Italiassa. Siksi Klassikkoparatiisissa ei tällä kertaa soi yhtään Bachia.
    Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.

    Ohjelman musiikit:

    Claudio Monteverdi:
    Chiome d'oro (Jolle Greenleaf ja Molly Quinn, sopraano, Robert Mealy ja Daniel Lee, viulu, Hank Heijink, teorbi, Avi Stein, cembalo).

    Ohimè ch'io cado (Patrizia Ciofi, sopraano, ja Le Concert d'Astree/Emmanuelle Haïm).

    Barbara Strozzi: L'Eraclito amoroso (Ruby Hughes, sopraano, Mime Yamahiro, sello ja Jonas Nordberg, teorbi).

    Antonio Caldara: Triosonaatti e-molli (Sounds Baroque-yhtye).

    Giovanni Kapsberger: Toccata arpeggiata (Jonas Nordberg, teorbi).

    Giuseppe Sammartini: Nokkahuilukonsertto F-duuri (Maurice Steger, nokkahuilu, ja kamariorkesteri).

  • Claude Debussyn teos Faunin iltapäivä on modernin musiikin alku. Mutta miksi?
    Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin. Ohjelma on uusinta marraskuulta 2016.

    Ohjelman musiikit:

    Claude Debussy: Pianotrio G-duuri, osa I Andante con moto allegro
    (Jean-Efflam Bavouzet, piano, Daniel Rowland, viulu, ja Jaqueline Thomas, sello).

    Richard Wagner: Alkusoitto oopperasta Tristan ja Isolde, otteita
    (Berliinin radion sinfoniaorkesteri/Marek Janowski).

    Jaavalaista gamelanmusiikkia: Gending sekar gadung
    (Gamelan Salunding-orkesteri).

    Claude Debussy: Preludi faunin iltapäivälle
    (Berliinin filharmonikot/Simon Rattle).

    Claude Debussy: Estampes, osa I Pagodit
    (Alain Planès, piano).

  • Onko mahdollista, että pilven takana luuraa kevätaurinko? Jos on, on syytä kuunnella valoisaa musiikkia. Sellaista ovat säveltäneet esimerkiksi Darius Milhaud ja Johann Sebastian Bach.
    Eva Tigerstedt avaa polkuja musiikkiin.
    (Uusinta viime vuoden helmikuulta)

    Ohjelman musiikit:

    Darius Milhaud: Sonaatti viululle ja pianolle no 2 Op.40
    (Josef Malkin, viulu, ja Marcel Worms, piano).

    Johann Sebastian Bach: Triosonaatti G-duuri kahdelle huilulle ja continuolle BWV 1019
    (Lisa Beznosiuk ja Rachel Brown, huilu, Paul Nicholson, cembalo, ja Richard Tunnicliffe, sello)

    Darius Milhaud: Sarja viululle, klarinetille ja pianolle Op.157
    osat Ouverture, Divertissement ja Jeu
    (Ensemble Polyt

Lyssna också