Välilevyjä

Säveltämisen korkeakoulu?

  • 55 min
  • utgått

Kapellimestarin korokkeella oppii paljon orkesteroinnista, soitinnuksesta ja sointiväreistä. Mutta oppiiko siellä mitään säveltämisestä? Ei juurikaan, havaitaan näissä Välilevyissä. Silti monet maailman kuuluisimmista kapellimestareista ovat julistaneet olevansa ensisijaisesti säveltäjiä. Valitettavasti vasta musiikin historia päättää, onko kyseessä kapellimestari-säveltäjä, säveltäjä-kapellimestari, säveltäjä vai kapellimestari.

Toimittajana Kare Eskola.

Sändningar

  • lö 20.9.2014 13.00 • Yle Radio 1

Avsnitt

  • Ihmiskunnan suhde teknologiaan häilyy utooppisesta innosta dystooppiseen pelkoon, sen kertovat jo teknologiamyytit Prometheuksesta Pinokkion kautta Sampoon. Musiikki on osaltaan määritellyt koneen ja elämän rajoja ja mahdollisuuksia. Sangen usein meno on jumittunut meluisaksi koneromantiikaksi, mutta sekin saa monta tulkintaa, kun tulkitsemaan ruvetaan.

    Toimittajana Kare Eskola.

    Ohjelmassa kuultava musiikki:

    1. Fulcio Caldini: Clockwork Toccata (Loeki Stardust Quartet)
    2. Igor Stravinsky: Kohtaus sinfonisesta runosta Satakielen laulu (Clevelandin orkesteri/Pierre Boulez)
    3. Leevi Madetoja: Umegawan mekaaninen tanssi ja Okon Fuokon tanssi Umegawalle baletista Okon Fuoko (Oulun kaupunginorkesteri/Arvo Volmer)
    4. Uuno Klami: Sammon taonta Kalevala-sarjasta (HKO/John Storgårds)
    5. Niccolo Paganini: Moto perpetuo (Yehudi Menuhin ja Marcel Gazelle)
    6. George Antheil: Ballet mecanique (Boston Modern Orchestra Project/Gil Rose)
    7. George Antheil: Mechanisms (Herbert Henck)
    8. Aleksandr Mosolov: Valimo baletista Teräs (Hampurin filharmoninen valtionorkesteri/Ingo Metzmacher)
    9. Malcolm Arnold: Machines (BBC:n FO/Rumon Gamba)
    10. Fulcio Caldini: Clockwork Game (Loeki Stardust Quartet)

  • Musiikin teorian alkeiskurssilla opetetaan, että duurin ja mollin höysteenä taidemusiikissa on seitsemän kirkkosävellajia eli moodia. Moodien systeemi on kaunis ja looginen, ja siksi Välilevyjen toimitus suhtautuu siihen epäillen. Kun asiaa yhtään penkoo, käy ilmi että kirkkosävellajit ovat tavallistakin sekavampi soppa, jolla on tuskin lainkaan tekemistä niiden antiikin Kreikan sote-alueiden kanssa, joiden mukaan kirkkosävellajit on nimetty.

    Mutta kun soppaa lusikoidessa kohdataan Bob Dylanin huuliharppu, Björkin lokrinen hitti ja Palestrinalta kuulostavaa Bruckneria, lusikointi kannattaa.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Gregoriaaninen kirkkosävelmä: Puer natus est nobis - Cantate Domino canticum novum (Ars Nova/Paul Hillier)
    2. Heinrich Ignaz Franz von Biber: Sonaatti viululle ja continuolle nro 2 d-molli (doorinen) kok. 3. Sonatae violino solo (John Holloway, Aloysia Assenbaum ja Lars Ulrik Mortensen)
    3. Athanasius Kircher: Tarantella Napoletana, tono hypodorico (L'Arpeggiata)
    4. Anton Bruckner: Os justi meditatibur (Voces8)
    5. Ludwig van Beethoven: Heiliger Dankgesang eines Genesenen an die Gottheit, in der lydischen Tonart, 3. osa jousikvartetosta nro 15 a-molli (Endellion-kvartetti)
    6. Ottorino Respighi: Allegro energico (Passacaglia), 3. osa teoksesta Concerto in modo misilidio (Olli Mustonen ja RSO/Sakari Oramo)
    7. Jean-Alain Guilain: Plein jeu, 1. osa sarjasta 3. kirkkosävellajissa (Andre Isoir)
    8. Bob Dylan: All Along the Watchtower
    9. Tikey Zes: Kerubiveisu (Cappella Romana/Alexander Lingas)

  • Vuosikymmen sitten sitten Välilevyjen jaksossa kapellimestari Tamponi vakuutti varmuudellaan, sopraano Cuccaro lauloi rikkaasti ja tenori Sotkilavan esitys teki puhdasta jälkeä. Kuultiin myös säveltäjä Bencinin korkeaoktaanista musiikkia sekä kreivi von Homonayn värväysaaria, jossa hän yritti viekoitella nuoria miehiä mukaansa.

    Yleensä yhdellä puujalalla ei pitkälle onnuta, mutta taidemusiikin rikkaus on loputon. Nimistöaarteita on taas kertynyt Välilevyjen toimituksen pikku muistikirjaan enemmän kuin arvaisi, ja studiossa mitataan, pitääkö pokka.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Carl Cannabich: Divertissement concertant F-duuri (Jaap Schröder ja Jacques Holtman sekä Concerto Amsterdam)
    2. Cecile Chaminade: Pierette (Cecile Chaminade)
    3. Edvard Grieg: Arabialainen tanssi musiikista näytelmään Peer Gynt (Vessa Hanssen sekä Oslon filharmoninen kuoro ja Lontoon SO/Per Dreier)
    4. Ernest Bloch: Vidui, 1. osa teoksesta Baal Shem, kolme kuvaa hasidistisesta elämästä (Joseph Szigeti ja Andor Foldes)
    5. Giuseppe Verdi: "In Alfredo Germont, o signora", oopp. La Traviata (Enrico Cossutta ja muita solisteja, sekä La Scala -oopperan kuoro ja ork./Riccardo Muti)
    6. Manuel de Falla: "Paco! Paco!", 1. näytöksen 5. kohtaus oopp. La vida breve (Carlo Cossutta ja Victoria de los Angeles sekä Espanjan kansallisork./Rafael Frühbeck de Burgos
    7. Antonio Pasculli: Le api (Omar Zoboli ja Antonio Ballista)
    8. Otmar Nussio: Saltarello, 4. osa viulukonsertosta (Guila Bustabo ja ork./Otmar Nussio)
    9. Kaija Saariaho: Les vieux naturalistes francais, 2. osa teoksesta Poemes de Saint-John Perse (Amin Maalouf)
    10. Alan Stellings: Ceviche, 2. osa sonaatista "Damiana" (Greg Paskaruk ja Alan Stellings)
    11. Sapo Perapaskero: Balada conducatorolui (Taraf de Haidouks)
    12. Orlando di Lasso: Allala, pia Calia (Ensemble Clement Janequin)

  • Jos ei ole tarpeeksi soittajia, tilaa tai rahaa, eli käytännön syistä, tehdään reduktio. Jos käytännön syiden lisäksi on esteettisiä syitä, tehdään sovitus. Näissä Välilevyissä ihmetellään, millä periaatteilla kappaleita saa kutistaa tai turvottaa.

    Arnold Schönberg lausui asiasta näin: "Yritys muokata hyödyllinen asia yhtä hyödylliseksi muihin tarkoituksiin on yleensä varma tapa pilata se tykkänään." Liekö siis parasta peukaloida vain hyödyttömiä kappaleita?

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Jean Sibelius: Adagio di molto, 2. osa viulukonsertosta d-molli (Jani Lehtonen ja Jani Aarrevaara)
    2. Francis Poulenc: Bransle de Champagne teoksesta Suite francaise (London Wind Orchestra/Denis Wick)
    3. Francis Poulenc: Bransle de Champagne teoksesta Suite francaise (Anne Queffélec)
    4. Ludwig van Beethoven (transkr. Franz Liszt): Allegro, 3. osa sinfoniasta nro 6 F-duuri "Pastoraali" (Laura Mikkola)
    5. Anton Bruckner: Allegro moderato, 1 osa sinfoniasta nro 7 E-duuri (Chicagon SO/Georg Solti)
    6. Anton Bruckner (transkr. Stein, Eisler & Rankl): Allegro moderato, 1 osa sinfoniasta nro 7 E-duuri (Linos Ensemble)
    7. Johannes Brahms: Intermezzo, 2. osa pianokvartetosta nro 1 g-molli (Nicholas Angelich, Renaud Capucon, Gerard Causse ja Gautier Capucon)
    8. Johannes Brahms (transkr. Arnold Schönberg): Intermezzo, 2. osa pianokvartetosta nro 1 g-molli (Berliinin filharmonikot/Simon Rattle)
    9. Erik Satie (sov. Claude Debussy): Gymnopedie nro 1 (Academy of St.-Martin-in-the-Fields/Neville Marriner)
    10. Erik Satie: Gymnopedie nro 1 (Janne Mertanen)
    11. J.S. Bach: Preludio sooloviulupartitasta E-duuri (Alina Ibragimova)
    12. J.S. Bach: Sinfonia kantaatista nro 29 "Wir danken dir, Gott, wir danken dir (Ton Koopman ja Amsterdamin barokkiork.)
    13. J.S. Bach (sov. Sergei Rahmaninov): Preludio sooloviulupartitasta E-duuri (Vladimir Ashkenazy)
    14. Jean Sibelius: Andante festivo (Tempera-kvartetti)

  • Kun musiikkia soitetaan Ainolan flyygelillä, Paganinin viululla tai Du Pren Stradivarius-sellolla, äänen lisäksi mielessämme resonoivat historia, tarinat ja myytit. Tunnetut soittimet ovat artefakteja - esineitä joilla on perustarkoitustaan suurempi merkitys.

    Ihmiset antavat musiikille merkityksiä soitinten kautta, eikä se ole pahasta. Tervehenkisin soitinsuhde lienee kuitenkin ollut B.B. Kingillä, jonka kaikki kitarat olivat nimeltään Lucille. Kyse ei ollut yhdestä artefaktista vaan yleensä kitarasta sielunkumppanina.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Jean Sibelius: Kellokukka (Folke Gräsbeck)
    2. Jean Sibelius: Masurkka (Pekka Kuusisto ja Heini Kärkkäinen)
    3. Niccolo Paganini: Adagio viulukonsertosta nro 3 E-duuri (Massimo Quarta ja Genovan Carlo Felice -teatterin ork.)
    4. Regina Carter: Alexandra
    5. Antonio Vivaldi: Cosi sugl' occhi miei (Yo-Yo Ma ja Amsterdamin barokkiork./Ton Koopman)
    6. Ludwig van Beethoven: Bagatelli C-duuri op.33 (Melvyn Tan)
    7. J.S. Bach: O Mensch, bewein' dein' Sünde gross (David Goode)
    8. Olivier Messiaen: Prière après la communion (Naji Hakim)
    9. B.B. King: Lucille.

Lyssna också