Välilevyjä

Hieronymus Boschin musiikilliset näyt

  • 54 min
  • utgått

Renessanssin Alankomaiden kuvataiteessa musiikki soi niin maan päällä, taivaassa kuin helvetissäkin. Soittimien innokkaimpiin suosijoihin kuului surrealististen helvettikuvaelmien mestari Hieronymus Bosch (1450-1516), jonka instrumenttivalikoiman peruskivi oli liki puolessa hänen teoksistaan esiintynyt säkkipilli. Boschin into ikuistaa taiteessaan soittimia isäntineen ei kuitenkaan tarkoittanut myönteistä musiikkisuhdetta. Maalliset soittimet - säkkipilli etunenässä - symboloivat Boschille synnillisyyttä ja inhimillistä turmellusta. Helposti tunnistettavina ja kaikille tuttuina soittimet olivat oivallisia allegorisia työkaluja opettamaan uskonnollisen moralismin perusasioita huikentelevaiselle ihmismielelle, joka ilman jatkuvaa muistutusta synnin palkasta sekä uskon ja hyveen kilvoittelun ensisijaisuudesta olisi riemumielin ollut rietastelemassa sieluaan ikuiseen kadotukseen säkkipillin tahdissa tanssien, syöpötellen ja juopotellen.

Toimittajana Olli Virtaperko.

1. Tuntematon (1700-luku): Bagpipes (Vittorio Hjelmi ja Luca Bianca)
2. Thibaut de Champagne: Mauvais arbres ne puet floril (Oliphant-yhtye)
3. Tuntematon (1300-luku): Bagpipes
4. Giorgio Mainerio: Ungaresca - Saltarello (Ulsamer-Collegium)
5. Adrian Villaert: Lauda Ierusalem (Capella Sancti Michaelis ja Currende Consort)
6. Heinrich Schutz: Te wohl deinem Knechte das ich lebe (Collegum Vocale Gent, joht. Philippe Herrewege)
7. Josqun des Pres: Adiu mes amours (Paul O'Dette, renessanssiluuttu)
8. Tuntematon (1300/1400-luku): Missa Mariale, Kyrie christifera (Anonymus 4 -lauluyhtye)
9. Jacobus Clemens Non Papa: Missa gaude lud Donatiane: Agnus Dei (The Choir of the Church of the Advent, joht Edith Ho)
10. Tuntematon (1400-luku): Manfredina (Tarvas-yhtye; Jarmo Julkunen, Jonte Knif, Lauri Porra, Ricardo Padilla)

Sändningar

  • må 28.11.2016 11.00 • Yle Radio 1

Avsnitt

  • Pitkä kokemus ei tarkoita, että musiikkitoimittaja osaisi valita tunnelmaan sopivaa musiikkia tuosta vaan. Valtava osa musiikista pölyttyy passiivisessa muistissa, josta sen löytää vain sattumalta. Kun tieto unohtuu, se muuttuu sivistykseksi, mutta olisi kätevämpi muistaa!

    Elämänikäistä oppimattomuutta murehtivissa Välilevyissä kerrotaan, miksi käyttämätön differentiaalilaskenta unohtuu kahdessa vuodessa tykkänään, mutta käyttämätön musiikinteoria ei. Lisäksi selviää, mitä polkupyöränrassaus opettaa oppimisesta ja miten pimeänpelosta oppii pois. Mutta se ei selviä, miten viulua voisi oppia soittamaan.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Armenialainen kansansäv.: Alagyeaz - Khnki tsar (Hesperion XXI)
    2. Georg Friedrich Händel: "Disserratevi, o porte d'Averno", Enkelin aaria orat. Ylösnousemus (Julia Lezhneva ja Il Giardino Armonico/Giovanni Antonini)
    3. Jean-Philippe Rameau: Preludi sarjasta nro 1 a-molli (Tzimon Barto)
    4. Martin Peerson: Fantasia G-duuri "Beauty" (Fretwork)
    5. Jan Gilbert: Grace to you (Chanticleer/Joseph Jennings)
    6. Domenico Scarlatti: Sonaatti E-duuri, K.381 (Elina Mustonen)
    7. Johann Sebastian Bach: Sarabande sooloviulupartitasta h-molli (Christine Busch)
    8. W.A. Mozart: Rondo käyätorvikonsertosta nro 4 Es-duuri (Roger Montgomery ja Valistuksen ajan ork.)
    9. Francesco da Milano: Fantasia "Ness nro 3" (Jakob Lindberg)

  • Ylimääräinen eli encore tuo rituaalimaiseen taidemusiikkikonserttiin yllätyksellisyyttä ja vapautta. Jos tuo - koskaan ei voi tietää, syntyykö encoreen oikeuttava jännite, ja jos encore muuttuu osaksi rituaalia, se kuolee.

    Tämän ihmeen ruotimisen lisäksi päivän Välilevyissä kerrotaan, mikä oli tunnetun historian pisin encore, mikä lyhin, ja missä encoret on kielletty. Sekin selviää, että encore ei ole ranskaksi encore.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Ludwig van Beethoven: Loppu pianosonaatista nro 29 B-duuri "Hammerklavier" (Andras Schiff)
    2. J.S. Bach: Preludi ja fuuga b-molli (Andras Schiff)
    3. J.S. Bach: Preludi sooloviulupartitasta E-duuri (Ruggiero Ricci)
    4. George Hamilton Green: Jovial Jasper (Kroumata)
    5. Gioachino Rossini: Si, ritrovarla io giuro oopp. La Cenerentola (Juan Diego Florez ja Milanon Giuseppe Verdi -sinfoniaorkesteri/Riccardo Chailly)
    6. Mark-Anthony Turbage: Hilary's Hoedown (Hilary Hahn ja Cory Smythe)
    7. Erik Satie: Encore ja En plus (Duo Dryades)
    8. Johannes Brahms: Intermezzo Es-duuri (Artur Schnabel)
    9. Anton Webern: 1. osa Viidestä kappaleesta orkesterille (Ensemble InterContemporain/Pierre Boulez)
    10. J.S. Bach: Aria Goldberg-muunnelmista (Rudolf Serkin)
    11. Mstslav Rostropovitsh: Humoresque (Alban Gerhardt, sello, ja Markus Becker, piano)

  • Tänään Välilevyissä kerrotaan seitsemästä pienestä vuoresta. Kerrottaisiin isoista, mutta toimitus on käynyt vain pienillä. Isolle ja pienelle vuorelle noustaan samasta syystä. Fyysisesti vuori on haaste, jolle pitää nousta koska se on siinä. Henkisesti vuori on arjen yläpuolella, paikka jossa näköalan laajuus resonoi elämälle laajuutta. Hengellisesti vuori on jumalten asuinsija, tarinoiden ja erityiskokemusten paikka.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Bridget Marsden: Mountain Meeting (Bridget Marsden ja Leif Ottosson)
    2. Pelle Gudmundsen-Holmgreen: Composition teoksesta Plateaux (Juho Pohjonen ja Tanskan RSO/Ed Spanjaard)
    3. Gaspar Sanz: Zarabanda espagnola (Xavier Diaz-Latorre ja Pedro Estevan)
    4. Moisei Vainberg: Andante kamarisinfoniasta nro 1 (Kremerata Baltica/Gidon Kremer)
    5. Al Di Meola: Vertigo Shadow (Zsofia Boros)
    6. Arja Kastinen: On aina teoksesta Emanuel
    7. Sokratis Sinopulos: Nihavent semai (Jean-Guihen Queyras, Sokratis Sinopulos sekä Bijan ja Keyvan Chemirani)

  • Ihmiskunnan suhde teknologiaan häilyy utooppisesta innosta dystooppiseen pelkoon, sen kertovat jo teknologiamyytit Prometheuksesta Pinokkion kautta Sampoon. Musiikki on osaltaan määritellyt koneen ja elämän rajoja ja mahdollisuuksia. Sangen usein meno on jumittunut meluisaksi koneromantiikaksi, mutta sekin saa monta tulkintaa, kun tulkitsemaan ruvetaan.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Fulcio Caldini: Clockwork Toccata (Loeki Stardust Quartet)
    2. Igor Stravinsky: Kohtaus sinfonisesta runosta Satakielen laulu (Clevelandin orkesteri/Pierre Boulez)
    3. Leevi Madetoja: Umegawan mekaaninen tanssi ja Okon Fuokon tanssi Umegawalle baletista Okon Fuoko (Oulun kaupunginorkesteri/Arvo Volmer)
    4. Uuno Klami: Sammon taonta Kalevala-sarjasta (HKO/John Storgårds)
    5. Niccolo Paganini: Moto perpetuo (Yehudi Menuhin ja Marcel Gazelle)
    6. George Antheil: Ballet mecanique (Boston Modern Orchestra Project/Gil Rose)
    7. George Antheil: Mechanisms (Herbert Henck)
    8. Aleksandr Mosolov: Valimo baletista Teräs (Hampurin filharmoninen valtionorkesteri/Ingo Metzmacher)
    9. Malcolm Arnold: Machines (BBC:n FO/Rumon Gamba)
    10. Fulcio Caldini: Clockwork Game (Loeki Stardust Quartet)

Lyssna också