Konsertteja

Martin Grubinger taituroi Kalevi Ahon lyömäsoitinkonserton "Siedi" solistina

  • 57 min
  • utgått

Kapellimestarina Gustavo Gimeno.
Solistina Martin Grubinger, lyömäsoittimet.

Charles Ives: Central Park in the dark.
Kalevi Aho: Sieidi, lyömäsoittimille ja orkesterille.
Antonín Dvorák: Sinfonia nro 9 e-molli "Uudesta maailmasta".

Väliajalla toivotetaan tervetulleeksi lyömäsoitinkioskille. Lyömäsoittimien saloihin opastavat illan solisti Marin Grubinger ja RSO:n lyömäsoittaja Jani Niinimäki.

Suoran lähetyksen Musiikkitalosta toimittaa Outi Paananen.

Kalevi Aho kertoo sävelsi lyömäsoitinkonserton Colin Currien pyynnöstä: "Lupasin tehdä teoksen, ja siitä tuli myöhemmin kolmen instituution, Lontoon filharmonisen orkesterin, Luosto Classic
-festivaalin ja Göteborgin sinfoniaorkesterin yhteistilaus. Kantaesitys tapahtui Lontoossa 18.4.2012 Osmo Vänskän johdolla. Myöhemmin myös itävaltalaisvirtuoosi Martin Grubinger otti teoksen ohjelmistoonsa, ja hän esitti sen ensimmäistä kertaa Wienin Sinfonikkojen (Wiener Symphoniker) konsertissa Wienissä 17.6.2015. Sieidistä on tullut lyhyestä ajasta yksi kaikkein soitetummista teoksistani.

Konserton säveltämiselle ylimääräisen haasteen muodosti se, että Luosto Classic -festivaalilla esityspaikka poikkesi akustisilta olosuhteiltaan ratkaisevasti Lontoon ja Göteborgin konserttisalikonserteista, sillä kyseessä oli ulkoilmakonsertti Luostotunturin rinteellä. Koska tiesin, että samassa konsertissa Luostolla esitettiin elokuussa 2012 myös 12. sinfoniani (2002–03), joka myös on sävelletty ulkoilma-akustiikkaan tälle festivaalille, lyömäsoitinkonserton piti olla sellainen, että se sopii hyvin yhteen lisäksi "Luosto-sinfonian" kanssa.

Sieidissä solistin käyttämiä soittimia on vain yhdeksän, ja solisti on koko ajan muun orkesterin edessä. Hänen käyttämänsä instrumentit on sijoitettu riviin lavan eteen, alkaen djembestä lavan oikealla reunalla (katsomosta katsoen) ja päätyen tam-tamiin vasemmalla reunalla. Solisti soittaa teoksessa vain yhtä lyömäsoitinta kerrallaan. Teos alkaa djembe-soololla, jota seuraa orkesterin välikkeen jälkeen darabuka-osuus. Käsirumpusoittimista siirrytään rumpukapuloin soitettaviin kalvosoittimiin, viiteen tom-tomiin ja pikkurumpuun. Näitä seuraavat puiset lyömäsoittimet, 5-oktaavinen marimba sekä puublokit ja temppeliblokit (wood blocks, temple blocks). Lopulta solisti päätyy metallisiin lyömäsoittimiin vibrafoniin ja tam-tamiin, lavan etuosan vasemmalle reunalle. Tam-tam-kadenssi on teoksen käännekohta; sen jälkeen solisti palaa käänteisessä järjestyksessä takaisin ja päättää teoksen djembellä, jolla sen aloittikin. Tällä tavoin kuulija voi myös visuaalisesti seurata teoksen etenemistä."

Sändningar

  • to 17.11.2016 19.03 • Yle Radio 1

Avsnitt

  • Konsertin toimittajana Tatu Tamminen.

    Britten: 1. osa "Pan" teoks. Six Metamorphoses after Ovid (Kalev Kuljus, oboe)

    Dutilleux: osat I-III teoks. Mystère de l'instant (Cyril Dupuy, cimbalom)

    Cavalieri: aaria 'Dalle più alte sfere' laulunäyt. La Pellegrina ((Philippe Jaroussky, kontratenori, ja Margret Köll, barokkiharppu)

    B. A. Zimmermann: Photoptosis

    Praetorius: motetti Quam pulchra es viidelle lauluäänellä, teorbille, kahdelle viululle ja kolmelle pasuunalle (Ensemble Praetorius ja Pohjois-Saksan radion SO:n solisteja)

    Liebermann: Furioso

    Caccini: aaria 'Amarilli mia bella' laulukokoelm. Le nuove musiche (Philippe Jaroussky, kontratenori, ja Margret Köll, barokkiharppu)

    Messiaen: finaali Turangalila-sinfoniasta (Ya-ou Xi, piano, ja Thomas Bloch, ondes Martenot)

    Wagner: Parsifal-alkusoitto

    Wolfgang Rihm: "Reminiszenz: Triptychon und Spruch in memoriam Hans Henny Jahnn" (Pavol Breslik, tenori, ja Iveta Apkalna, urut)

    Beethoven: 4. osa sinf. nro 9 (Hanna-Elisabeth Müller, sopraano, Wiebke Lehmkuhl, mezzosopraano, Philippe Jaroussky, kontratenori, Pavol Breslik, tenori, Bryn Terfel, bassobaritoni, Iveta Apkalna, urut, Pohjois-Saksan radion sinfoniorkesteri ja -kuoro sekä Baijerin radiokuoro, joht. Thomas Hengelbrock)

    Pohjois-Saksan radion SO, joht. Thomas Hengelbrock

  • Tapio von Boehm johtaa Magnus Lindbergin ja Sampo Haapamäen musiikkia sekä Ilkka von Boehmin uuden teoksen, jonka solistina on viulisti Pasi Eerikäinen.

    Magnus Lindberg: Jubilees
    Sampo Haapamäki: Signature
    Ilkka von Boehm: Viulukonsertto "Penumbra"
    Magnus Lindberg: Corrente

    Helsingin G-18-salissa 17.1.2017 taltioidun konsertin toimittaa ja väliajalla taiteilijoita haastattelee Ville Komppa.

  • Kapellimestarina Hannu Lintu. Solistina Frank Peter Zimmermann, viulu.

    Pjotr Tšaikovski: Sarja baletista Joutsenlampi.

    Magnus Lindberg: Viulukonsertto nro 2 (ensi kertaa Suomessa).

    Igor Stravinsky: Haltijattaren suudelma, baletti

    Väliajalla: Igor Stravinsky ja George Balanchine.
    Charles M. Josephin kirjasta Stravinsky & Balanchine - A Journey to Invention
    keskustelevat Lotta Emanuelsson ja Outi Paananen.

    - Suoran lähetyksen Musiikkitalosta toimittaa Lotta Emanuelsson.

    Hannu Lintu toteaa illan solistinumerosta: "Siinä missä Magnus Lindbergin ensimmäinen viulukonsertto oli concerto grosso -tyyppinen teos, jossa viulu mukautuu säestävään ainekseen, toinen on ennen kaikkea suuri soolokonsertto romanttisessa hengessä. Se ei silti muistuta mitään, se ei ole eklektinen eikä se ole kopio. Vaikutteita toki on, mutta ne eivät ole niin ilmeisiä, että niitä kannatta ruveta saalistamaan. Teos seisoo vahvasti omilla jaloillaan, mutta romanttisen tradition hengessä. Orkesteri on teoksessa poikkeuksellisen suuri: on neljä käyrätorvea, lyömäsoittimia, harppu ja celesta. Bassoklarinetilla on merkittävä rooli soinnin värittäjänä.

    Konserton rakenne on helposti tunnistettavissa ja hahmotettavissa. Siinä on perinteiseen tapaan solistisia jaksoja ja orkesteritutteja, ja lisäksi tuttu Lindberg-tavaramerkki: kadenssi sijaitsee toisen osan lopussa ja toimii siltana kolmanteen osaan. Teoksessa on tietenkin tyypillisiä lindbergiaanisia elementtejä, kuten viimeaikaisista teoksista tuttuja harmoniakulkuja sekä fanfaarimaisia mottoja, jotka muuten ovat jossain muodossa olleet mukana hänen musiikissaan aivan alusta asti."

  • Konserttilavalla pianotaiteilija Luís Fernando Pérez.

    Federico Mompou: Lapsuudenkuvia.
    Isaac Albéniz: Osia pianosarjasta Ibéria.
    Enrique Granados: Goyescas.

    Toimittajana Timo Asikainen (Äänitetty Barcelonan Palau de la Músicassa 18.5.2016)

  • Kapellimestari Hannu Lintu.
    Solisteina Helena Juntunen, sopraano, ja Tommi Hakala, baritoni.
    Musiikkitalon Kuoro (harjoittanut Tapani Länsiö).

    Richard Wagner: Alkusoitto oopperasta Parsifal.

    Felix Mendelssohn: Sinfonia nro 5 D-duuri "Uskonpuhdistus".

    Uuno Klami: Psalmus, 2-osainen oratorio solisteille, kuorolle ja orkesterille Juhana Cajanuksen tekstiin.

    Väliajalla:
    Yxi hengellinen veisu - dosentti Maria Ahlholm kertoo suomen kielen käytöstä 1600-luvulla.
    (Äänitetty Ennen illan konserttia -tilaisuudessa Musiikkitalossa).

    Suoran lähetyksen Musiikkitalosta toimittaa Outi Paananen.

    Radion sinfoniaorkesterin kevätkauden ensimmäisessä konsertissa kuultavia teoksia yhdistää uskonnollisuus. Uuno Klamin Psalmus on suomalaisen musiikin merkkiteoksia. "Psalmus on erikoinen yhdistelmä kuolinvuoteella makaavan nuoren runoilijan pessimismiä ja taivasnäkyjä yhdistettynä säveltäjä Klamin poikkeukselliseen musiikilliseen kieleen. Klami on selvästi ollut hurmioitunut Juhana Cajanuksen vuonna 1681 runoilemasta tekstistä. Runo on tarjonnut säveltäjälle mahdollisuuden viljellä sekä eurooppalaisia vaikutteita että burleskeja kotimaisia piirteitä", toteaa kapellimestari Hannu Lintu.

    Hannu Linnun mukaan konsertin kolmesta teoksesta Wagnerin Parsifalissa on eniten syvää ymmärrystä siitä, että yksilön suhde jumaluuteen voi ylittää kaikki instituutioiden luomat rakennelmat. "Dresdenissä kasvaneena hänellä oli varmasti omat syynsä lainata Parsifalin Graalin maljan ja pelastuksen symboliksi niin kutsuttu "Dresdenin aamen".

    Mendelssohn syntyi juutalaiseen perheeseen, mutta kääntyi myöhemmin protestanttisuuteen. "Uskonpuhdistussinfonia edustaa seremoniallista uskonnollisuutta, mutta myös taisteluhenkeä. Uskonpuhdistuksessahan oli kyse paitsi teologisesta, myös valtiollisesta ja yhteiskunnallisesta murroksesta. 20-vuotias Mendelssohn sävelsi sinfoniansa omasta aloitteestaan Augsburgin tunnustuksen 300-vuotisjuhlaa varten. Mendelssohnin uskonnollinen tunne on usein kahlittu loistokkaaseen mutta konventionaaliseen käsityöläisyyteen. Hänelle Dresdenin aamen edustaa pikemminkin matkamuistoa kuin lunastusta."

    Kuva: Heikki Tuuli

  • Mandelring-kvartetti. - Joseph Haydn: Jousikvartetto nro 55 D-duuri. Maurice Ravel: Jousikvartetto F-duuri. Franz Schubert: Jousikvartetto nro 15 G-duuri. - Hohenemsin Schubertiadilla 27.8.2016 äänitetyn konsertin toimittaa Topias Tiheäsalo.

  • Bob Chilcott: Nova! Nova!

    Michael Praetorius (sov.): Psallite

    John Francis Wade (sov. Andrea Eklund): Dagen är kommen

    Ola Gjeilo: Unicornis Captivatur

    Trad. (sov. Rutter): In Dulci Jubilo

    Sergei Rachmaninov: Kolme laulua Vigiliasta

    Michael Praetorius: Det är en Ros utsprungen

    Morten Lauridsen: O Magnum Mysterium

    Eriks Esenvalds: O salutaris hostia

    Bob Chilcott: Gifts for the Child of Winter

    Juhani Komulainen: Vinternatten

    Hugo Alfvén: Julsång

    Spira Ensemble, joht. Kari Turunen.

    Helsingin Vanhassa kirkossa 8.1.2016 äänitetyn konsertin toimittaa Riikka Holopainen.

  • Bach Collegium Japan, joht. Masaaki Suzuki, sol. Rachel Nicholls ja Joanne Lunn, sopraano, Robin Blaze, kontratenori, Colin Balzer, tenori, ja Dominik Wörner, basso. - Lontoon Barbicanissa 8.4.2016 äänitetyn konsertin toimittaa Topias Tiheäsalo.

  • Joht. Peter Phillips. - Gregoriaaninen laulu: Assumpta est Maria. Giovanni Pierluigi da Palestrina: Assumpta est Maria, motetti; Assumpta est Maria, messu. Gregorio Allegri: Miserere mei, Deus. G. P. da Palestrina: Stabat mater; Salve Regina. Francesco Soriano Romano: Salve Regina. G. P. da Palestrina: Laudate pueri.

    Brohltalissa Maria Laachin luostarin kirkossa 24.7.2016 äänitetyn konsertin toimittaa Sasu Hartikainen.

  • Euroradion konsertti-illassa suuntaamme Dublinin Kansalliseen konserttisaliin, jossa esiintyvän Irlannin kansallisen sinfoniaorkesterin debyyttinsä tekevät niin kapellimestari Michal Nesterowicz kuin viulusolisti Elina Vähälä.

    Henryk Góreckin Kolme kappaletta vanhaan tyyliin syntyi vuonna 1963 säveltäjän vielä etsiessä omaa ääntään. Puolalaiseen kansanmusiikkiin perustuva "Kolme kappaletta vanhaan tyyliin" on jousiorkesteriteos, jossa kansanmusiikin perinteinen sävelkieli yhdistyy moderniin tapaan kerrostaa jousisointia.

    Pēteris Vasksin viulukonsertto "Distant light", "Kaukainen valo" on yksi latvialaissäveltäjän soitetuimpia ja rakastetuimpia teoksia. Se syntyi vuosina 1996-97 Gidon Kremerin pyydettyä Vasksilta teosta, jota voisi esittää yhdessä vastaperustamansa ”Kremerata Baltica” -nuoriso-orkesterin kanssa. Samoihin aikoihin Vasks oli lukemassa Kremerin omaelämäkertaa. Se vaikutti konserton tunnelmaan suuresti, kuten myös se, että kirjan kautta Vasks ensi kertaa todella tutustui Kremeriin, jonka kanssa hän oli käynyt samaa koulua.

    Dmitri Shostakovitshin Kymmenes sinfonia valmistui loppuvuodesta 1953, ja se oli ensimmäinen sinfoninen teos vuoden 1948 formalistisyytösten jälkeen. Siinä mielessä se vertautuu Shostakovitshiin vuonna 1936 säveltämään Viidenteen sinfoniaan, jonka säveltäjä itse nimesi Vastaukseksi ansaittuun kritiikkiin.

    Lähes tunnin mittainen, traagisen ekspressiivinen ja tummanpuhuva teos tunnetaan kuitenkin ennen kaikkea Josif Stalinin muotokuvana. Sellaiseksi sen piirsivät Solomon Volkovin vuoden 1979 Shostakovitsh-muistelmat, joiden mukaan Kymmenennen sinfonian teemana on Stalinin vuodet Neuvostoliiton johtajana.

    Henryk Mikolaj Górecki: Kolme kappaletta vanhaan tyyliin
    Peteris Vasks: Distant light, konsertto viululle ja jousiorkesterille
    Dmitri Shostakovitsh: Sinfonia nro 10 e-molli

    Elina Vähälä, viulu, ja Irlannin kansallinen sinfoniaorkesteri, joht. Michal Nesterowicz.

    Dublinin kansallisessa konserttisalissa 14.10.2016 äänitetyn konsertin toimittaa Ville Komppa.

  • Viulisti ja kontratenori Dmitry Sinkovsky sekä Helsingin barokkiorkesteri esittävät Bachin ja Vivaldin musiikkia.

    Suoran lähetyksen Helsingin Musiikkitalolta toimittaa Ville Komppa.

  • BBC:n sinfoniaorkesterin ohjelmassa on kaksi venäläistä klassikkoa, Pjotr Tshaikovskin alkusoittofantasia Romeo ja Julia sekä Sergei Prokofjevin Viides sinfonia; niiden välissä on luvassa uutuus, Kaija Saariahon orkesterilaulu True Fire, joka saa tässä konsertissa ensimmäisen esityksensä vanhalla mantereella Los Angelesin ensiesitysten jälkeen, solistina upea kanadalainen bassobaritoni Gerald Finley.

    Ennakkotiedoista poiketen Santtu-Matias Rouvalin sijaan konsertin johtaa BBC:n sinfoniaorkesterin ylikapellimestari Sakari Oramo.

    Barbican Hallissa 15.12. äänitetyn konsertin toimittaa Ville Komppa.

Klipp

  • Hollolan Pyhäniemen kartanon taidekesä avautui kutsuvieraille pe 29.6.2012 salonkimusiikin, samppanjan ja mansikoiden kera. Klassisen puolen taiteellinen johtaja, oopperalaulaja - Suomen kansalliusoopperan tuleva johtaja - Lilli Paasikivi kertoi herrasmiestoimittaja Janne Koskiselle mm. kansainvälisistä esikuvista Pyhäniemi-konserttien taustalla. Video Tiina-Maija Lehtonen.

Lyssna också