Den klassiska kvällen

Bach och folkmusik

  • 38 min
  • utgått

Mezzon Erica Back ser fram emot att sjunga Mozart på Nationaloperan. Barockviolinisten Kreeta-Maria Kentala (bilden) fick idén att para ihop Bachs soloviolinmusik med folklåtar från Kaustby. Programvärd: Bertil Blom.

Sändningar

  • ti 11.10.2016 19.22 • Yle Vega

Avsnitt

  • Dir. Jordi Savall. Jean-Baptiste Lully: Svit ur Alceste (1674). Marin Marais: Alcione, svit nr. 1 ("Airs pour les Driades & les Bergers") ur samlingen "Airs a jouer" (1706). G.F. Händel: Utdrag ur Water Music (Vattenmusik, 1717). Jean-Philippe Rameau: Utdrag ur sviten Les Boreades (1763).
    Inspelning från Barbican Centre, London, den 14 mars 2017. Produktion: BBC. (R)

  • Orkestern är ett fantastiskt instrument för den som kan utnyttja dess möjligheter. Richard Wagner var en stor mästare, tycka vad man vill om honom. Och Sibelius kunde minsann också sin sak. Alexandr Borodin hade trots brister i utbildningen förmågan att skriva spännande musik och Richard Strauss orkestreringar är oftast direkt bländande. Vid mikrofonen Jan Granberg.

  • Dir. Federico Maria Sardelli. Christoph W. Gluck: Uvertyr och De saliga själarnas dans ur balettmusiken till Orfeus och Euridice (Barbara Deleu, flöjt). Jan Vaclav Stamitz: Klarinettkonsert B-dur (solist Arjan Woudenberg, klarinett). Ludwig van Beethoven: Romans nr. 2 i F-dur, op. 50 (solist Nadia Wijzenbeek, violin). Inspelning från den 16 april 2017 i Concertgebouw, Amsterdam. Produktion: NOS.

  • Operettmusiken är som bekant fräckt underskattad. Och ändå måste nog Johann Strauss, Franz Lehar och Emmerich Kalman betraktas som förstklassiga tonsättare som kräver bästa möjliga sångare: Tom Krause, Nicolai Gedda, Richard Tauber, Aulikki Rautawaara, Jessye Norman, m.fl. Sist men inte minst Camilla Nylund och Piotr Beczala i Lehars Leendets land. Vid mikrofonen Jan Granberg.

  • Dir. Philippe Bach. Solist: Alvaro Pierri, gitarr. Isaac Albéniz (1860-1909): Prelude och Capricho Catalan, ur sviten España, op. 165. Gian Francesco Malipiero (1882-1973): Gabrieliana, för orkester. Manuel Mariá Ponce (1882-1948): Concierto del Sur, konsert för gitarr och orkester. Max Reger (1873-1916): Ur Variationer och fuga över ett tema av Mozart, op. 132. Inspelning från Stelio Molo Auditorium, Lugano, den 27 januari 2017. Produktion: SRI.

  • Joseph Haydn hade sitt sprittande sätt att skriva humoristisk musik. I operavärlden tar man texten till hjälp för att göra sig lustig. Mozart kunde ibland låta musikerna spela fel med avsikt. Humor hittar man också hos Cole Porter både i text och ton. Och vem har väl drivit så fräckt med musikaliska fenomen som Spike Jones. Vid mikrofonen Jan Granberg.

  • Benita Borbonus, sopran, Sabine Kallhammer, sopran, Joachim Streckfuss, tenor, Christian Dietz, tenor, Alexander Schmidt, bas, Beate Koepp, kontraalt, Uppsala akademiska kammarkör, dir. Stefan Parkman, samt en barockensemble. Heinrich Schütz (1585-1672): Saul, Saul, was verfolgst du mich? ur 'Symphoniarum sacrae'. Franz Tunder (1614-1667): Jubilate et exultate; Dominus illuminatio mea. Nicolaus Bruhns (1665-1697): Preludium e.moll. Dietrich Buxtehude (1637-1707): Missa alla brevis, BuxWV 114. Simone Vesi (~1610-~1667): Magnificat. Dietrich Buxtehude (1637-1707): Domine salvum fac regem, BuxWV 18. Inspelning från Tyska kyrkan, Stockholm, den 21 mars 2017. Produktion SR.

  • De exotiska färgerna har varit oemotståndliga för de flesta stora västerländska kompositörer. Nikolaj Rimskij-Korsakov lät sig fängslas av Tusen och en natt, Camille Saint-Saëns reste gärna i exotiska länder och Peter Tjajkovskij var en mästare på olika effekter i orkestern. Pianokonserten Den gula floden är speciell genom att kineserna i den själva beskriver sig som exotiska. Vid mikrofonen Jan Granberg.

Lyssna också