Julkinen sana

on 2.11.2016

  • 44 min
  • tillsvidare

Television katsominen muuttuu nopeasti. Nuoremmat ikäpolvet seuraavat myös näitä sisältöjä ensi sijaisesti kännykän kautta, siksi tarjonta on suunniteltava eri tavoin kuin ennen. Kansainvälinen kilpailu sisällöistä kiristyy ja myös operaattorit ovat tulleet sisältömarkkinoille. Kuinka tämä kehitys muuttaa perinteisiä toimijoita kuten julkisen palvelun Yleä ja Suomen suurinta kaupallista tv-toimijaa? Keskustelemassa ovat sisältöjohtajat Marko Karvo MTV Oystä ja Ville Vilen Ylestä. Toimittajana on Juha Kulmanen.

Sändningar

  • on 2.11.2016 12.10 • Yle Radio 1

Avsnitt

  • Juha Kulmanen kävi vuonna 1999 tutustumassa professori Esko Antolan kanssa Rooman sopimuksen allekirjoituspaikkaan ja Italian ulkoministeriöön, jossa säilytetään kaikki sen jälkeiset EU:n perussopimukset.

  • Television vaalikeskustelut ovat politiikan näyttämö, jota seurataan kuin urheilukilpailuja ja arvioidaan kuin missikisoja. Puheenjohtajan onnistuminen tai kompastuminen esiintymisessä näkyy vaalitilastoissa. Suomalaiset arvostavat politiikassa asiaosaamista, mutta samalla on oltava tunnetta ja huumoria mukana.

    Julkisessa sanassa puhutaan puheviestinnän professori Pekka Isotaluksen kanssa mediapoliitikon muotokuvasta. Toimittajana on Anna-Liisa Haavikko.

  • Journalistinen teksti pohjautuu usein haastattelulle, joka annetaan suullisena. Kun haastattelu muuttuu sitaateiksi lehdessä, se lyhenee ja tarkentuu. Vai tarkentuvatko asiat?

    Toimittaja-tutkija Lauri Haapanen selvittää väitöskirjassaan, miten sitaatteja käytetään mediassa.

    Julkisen sanan toimittaa Anna-Liisa Haavikko.

  • Kohdennettu mainonta kehittyy harppauksin. Millaisia välineitä mainostajilla on käytössään muun muassa somessa ja verkossa? Tästä kertoo markkinointiviestinnän toimisto OMD Finlandin digitaalisen liiketoiminnan johtaja Michael Ovitz.

    Mielipiteisiin ja käyttäytymiseen perustuvaa dataa käytettiin myös esimerkiksi Brexit-kansanäänestyksen alla. Voiko kohdennettu mainonta ratkaista vaaleja? Tätä arvioi Tampereen yliopiston journalistiikan vierailijaprofessori Hanna Nikkanen. Ohjelman toimittaja on Janne Junttila.

    http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/10/17/testasimme-kohdennettua-mainontaa-nain-loydettiin-kolmikymppinen-agility

  • Automatisaatio tulee muuttamaan liikennekulttuuria. Suomessa on ollut koekäytössä ilman kuljettajaa liikkuvia robottibusseja, mutta henkilöautojen robottiohjaus on vielä kaukana tulevaisuudessa. Sen sijaan älylaitteiden käyttö arkipäiväisen liikkumisen määrittäjänä tulee yhä tärkeämmäksi. Puhutaan älykkäästä liikenteestä, jossa liikkumispalvelujen tarjoaja voi olla vaikka operaattori. Pankkipalveluistakin löytyy nykyisin sähköauton vuokrausta.
    Liikkumispalveluissa on meneillään uusjako, jonka mahdollistaa älylaitteet, joiden avulla voidaan suunnitella reittejä ja myydä lippuja, mutta kaikkein tärkeintä on ihmisten paikantaminen.
    Julkisessa sanassa puhutaan älyliikenteestä. Haastateltavina ovat johtava asiantuntija Anders Granfelt Liikennelabrasta sekä Marko Lepola ja Jouni Sintonen Sonerasta. Toimittajana Anna-Liisa Haavikko.

  • Taistelussa perättömyyksiä vastaan perinteisen uutisen on uudistuttava: jokaisessa laatumedian uutisessa pitäisi olla avoimesti esillä jutun lähteet sekä toimituksen ja toimittajan tekemät valinnat.
    Keskustelijoina ovat Helsingin Sanomien uutispäällikkö Jussi Pullinen, Yle Uutisten verkkotuottaja Timo Kämäräinen ja Tukholman yliopiston professori Anu Koivunen.
    Ohjelman toimittaja on Janne Junttila.

  • Pankkisalit ovat lähes tyhjentyneet asiakkaista, koska palvelu hoituu digitaalisesti. Nyt digimurros muuttaa terveydenhuoltoa. Lääkäri tai sairaanhoitaja tullaan kohtaamaan yhä useammin digitaalisesti. Tulevaisuudessa jopa saatamme kohdata tekoälyllä varustetun koneen, joka louhii tietoa vaivoistamme ja ohjaa eteenpäin. Julkisessa sanassa lääketieteentohtori Jukkapekka Jousimaa kertoo, miten digitaaliset palvelut muuttavat terveydenhuoltoa.

  • Moni suomalainen kokee ettei voi vaikuttaa elämäänsä, vaikka maailma muuttuu ja murenee ympärillä. Dokumenttielokuva on visuaalinen, todellisuudesta tarinoita ammentava taidemuoto. Voiko se auttaa tulemaan kuulluksi, tehdä näkymätöntä näkyväksi? Dokumenttielokuvien teosta kertoo kolme dokumenttiohjaajaa. Haastateltavina ovat professori Susanna Helke ja ohjaaja Katja Gauriloff, ohjaaja, toimittaja Elina Hirvonen. Toimittajana on Janne Junttila.

  • Yhteiskunta maallistuu, mutta uskonnot medioituvat ja näkyvät yhä enemmän mediassa. Tarjolla on väkevää herätyspuhetta ja hiljaista hengellisyyttä. Julkisessa sanassa puhutaan uskonnosta mediassa. Mukana on aihetta tutkinut dosentti Johanna Sumiala sekä kirkko ja kaupunkilehden tuore päätoimittaja Jaakko Heinimäki ja kristillistä tv 7 kanavarypästä luotsaava toimitusjohtaja Martti Ojares. Toimittajana on Anna-Liisa Haavikko.

  • Kuinka perusteellinen muutos on edessä kun Donald Trump 20. tammikuuta ottaa vastaan Obaman jälkeen Yhdysvaltain presidentin tehtävät? Tätä arvioivat Helsingin yliopiston Yhdysvaltain tutkimuksen emeritusprofessori Markku Henriksson ja Juha Kulmanen.

  • Professori Arto Mustajoki on työkseen tutkinut venäläisyyttä: kieltä ja mieltä. Hänen työuransa aikana suhtautuminen naapurimaahan on muuttunut ja se näkyy median tarinoissa. Voiko Venäjää ymmärtää, kysytään Julkisessa sanassa. Toimittajana Anna-Liisa Haavikko.

Lyssna också