Välilevyjä

Aikamme barokkisäveltäjät

  • 55 min
  • utgått

Oi barokkimuusikot, te taidemusiikin vapahtajat! Olette herättäneet musiikin henkiin irrottamalla sen nuottien kahleista. Olette tehneet muusikosta taas kokonaisen henkilön, henkilön joka saa paitsi esittää, myös sovittaa, improvisoida ja, taivaan tähden, myös säveltää!

Olette pelvotta perehtyneet varhaisbarokin kitaratabulatuureihin, muunnelmaoppaisiin ja continuo-merkintöihin, ja havainneet että kaikkea musiikkia ei löydä nuoteista. Siksi teidän on ollut pakko tehdä sitä itse. Ensin varovasti ohjeiden mukaan täydentämällä, sitten rohkeammin sovittamalla.

Ja sitten olettekin jo säveltäneet kappaleen ihan itse. Yleensä nimeätte sävelluomanne jollakin barokin tyyppinimellä ettekä tuo itseänne esiin. Mutta passacaglianne, toccatanne ja ricercarenne eivät voi välttää Välilevyjen toimituksen tarkkaa mutta arvostavaa silmää...

Toimittajana Kare Eskola.

1. Rolf Lislevand ja yhtye: Passacaglia andaluz & Passacaglia cromatica
2. Stephen Stubbs: Arpeggiata a mio modo
3. Luca Pianca: The Devil's Dream
4. Rolf Lislevand, Thor-Harald Johnsen ja Ulrik Gaston Larsen: Calata per cantare
5. Jordi Savall: Prélude pour Mr Vauquelin elok. Tous les matins du monde
6. Jordi Savall: Rondeau - La Trémouille elok. Jeanne la Pucelle
7. Jordi Savall: Fanfaareja (Hesperion XXI)
8. Enrico Onofri: Ricercare (Il Giardino Armonico)
9. Paolo Pandolfo: Preludi Folia-muunnelmien pohjalta
10. Petri Tapio Mattson: Sarja sooloviululle a-molli
11. Giovanni Sollima: Il mandataro
12. Vittorio Ghielmi: The Morning Dew (Il Suonar Parlante)

Sändningar

  • må 3.10.2016 10.59 • Yle Radio 1

Avsnitt

  • Melko tasan kaksikymmentä vuotta sitten kriitikko Seppo Heikinheimo teki itsemurhan. Läheiset eivät yllättyneet, muusikot huokaisivat helpotuksesta ja kulttuurieliitti alkoi pureskella kynsiään, koska Heikinheimon nekrologi lupasi postuumit muistelmat.

    Kriitikoille ei ole juuri pystytetty monumentteja, mutta Heikinheimo pystytti sellaisen itse sekä työllään että muistelmillaan. Välilevyjen erikoislähetyksessä sitä monumenttia ihmettelee peräti kaksi nuoremman polven kriitikkoa, kun vieraana on Jaani Länsiö. Monumenttia ei yritetä romauttaa jalustalta, siihen eivät voimat riittäisi, vaan muisto-ohjelma sujuu kunnioittavassa hengessä. Paitsi että mukaan pujahtaa haitaritohtorin suomenruotsalainen laulu. Ajat ovat muuttuneet...

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Fréderic Chopin: Nokturni nro 1 b-molli (Vladimir Ashkenazy)
    2. Modest Musorgski: Borisin monologi oopp. Boris Godunov (Martti Talvela ja RSO/Leif Segerstam)
    3. Ludwig van Beethoven: Bagatelli nro 6 Es-duuri kok. Kuusi bagatellia (Olli Mustonen)
    4. Aulis Sallinen: Laulu sisaren turmelemisesta oopp. Kullervo (Vesa-Matti Loiri ja Suomen kansallisoopperan orkesteri/Ulf Söderblom)
    5. Maria Kalaniemi: Svalan (Maria Kalaniemi ja yhtye)
    6. Arvo Pärt: Arbos (Hortus Musicus/Andres Mustonen)
    7. Dmitri Shostakovitsh: Ikuinen muisto (Adagio), 3. osa sinfoniasta nro 11 g-molli (Mariinski-teatterin orkesteri/Valeri Gergijev)

  • Ammattikriitikon osa ei ole helppo: Vaikka musiikin kuuntelusta nauttisi kuinka, sen itse tekemisestä ei nauti, koska tietää itse kuinka huono on. Ukulelen rämpyttämisen myötä Välilevyjen toimitus on kuitenkin havainnut, että mitä kauempana musiikin tekeminen on taidemusiikin keskeisistä periaatteista, sitä helpompi musiikin tekemisestä on nauttia. Vaikka ei se aivan niin yksinkertaista ole, etenkään kuulijan kannalta.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Jarmo Julkunen: Raindrops keep fallin' on my head
    2. Carl Nielsen: Solen er så röd mor (Elof og Wamberg)
    3. Jukka Perko, Teemu Viinikainen ja Jarmo Saari: Suvivirsi
    4. Maksimilian Shteinberg: Vaietkoon jokainen ihmisolento kok. Suuri viikko (Clarion-kuoro/Steven Fox)
    5 .Olli Virtaperko: Soabbegealdinoaivi (Ensemble Ambrosius)
    6. Kansansävelmä Portugalista: Jose embala o menino (Montserrat Figueras ja Hesperion XXI)
    7. J.S. Bach: Sooloviulusonaattia nro 1 g-molli (Viktoria Mullova)
    8. Gaspar Sanz: Canarios (Jarmo Julkunen)

  • Kun säveltäjä Claudio Monteverdi julkaisi 19-vuotiaana ensimmäisen madrigaalikirjansa, oli vielä renessanssi. Kun hän julkaisi 71-vuotiaana viimeisen madrigaalikirjansa, oli jo barokki. Lähes yhtä järisyttävän musiikillisen maisemareitin muodostavat Beethovenin jousikvartetot, jotka kurottavat klassismista romantiikan kautta modernismiin. Ovatko Schönbergin mullistukset ja Stravinskyn tyyliharhailut verrannollisia näihin saavutuksiin? Ja onko sillä mitään merkitystä, kehittyykö musiikki itsensä ulkopuolella mihinkään suuntaan?

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Claudio Monteverdi: Cantai tempo ensimmäisestä madrigaalikirjasta (Les Arts Florissants/Paul Agnew)
    2. Claudio Monteverdi: Lamento de la ninfa kahdeksannesta madrigaalikirjasta (Les Arts Florissants/Paul Agnew)
    3. Ludwig van Beethoven: Allegro, 1. osa jousikvartetosta nro 3 D-duuri (Endellion-kvartetti)
    4. Ludwig van Beethoven: Presto - Molto poco adagio, 5. osa jousikvartetosta nro 14 cis-molli (Brentano-jousikvartetti)
    5. Arnold Schönberg: Häälaulu kok. Kuusi laulua (Helen Vanni ja Glenn Gould)
    6. Arnold Schönberg: Jousitrio, op. 45 (Kremerata Musica)
    7. Igor Stravinsky: Osa sinfoniasta Es-duuri (Detroitin SO/Antal Dorati)
    8. Igor Stravinsky: Osa Kevätuhrista (Los Angelesin FO/Esa-Pekka Salonen)
    9. Igor Stravinsky: Variation de Calliope baletista Apollon musagete (Tapiola Sinfonietta/Masaaki Suzuki)
    10. Igor Stravinsky: Osa teoksesta Movements (Charles Rosen ja Columbia-SO/Igor Stravinsky)
    11. Aaron Copland: 3. osa Non troppo lento pianokvartetosta (Vanburgh-kvartetti ja Martin Roscoe)

  • Taidemusiikkihuumori on huonoa, koska se on niin helppoa. Vakavassa ja jäykässä ympäristössä pienikin pieru naurattaa paljon. Mutta pohjimmiltaan huumoritaidemusiikin klassikoissa ei ole mitään hauskaa. Mozartin Musiikillinen pila on oidipaalisesti häiriintynyt liian pitkä vitsi. Joseph Haydn nolaa yleisön ilkeästi houkuttelemalla taputukset väärään kohtaan. Florence Foster Jenkinsin laulutaiteelle ei oikeasti saisi nauraa. Ja Victor Borgekin repii huumoria vain siitä, kuinka vihaa musiikkia.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Johann Pachelbel: Kaanon (The Cambridge Buskers)
    2. Pjotr Tshaikovski: Pianokonsertto B-duuri (The Cambridge Buskers)
    3. W.A. Mozart: Adagio ja Presto teoksesta Ein Musikalischer Spass (The English Concert/Andrew Manze)
    4. Johann Strauss nuorempi: Adelen naurukupletti operetista Lepakko (Florence Foster Jenkins)
    5. Erkki Palola: Menuet for Future ”For two hopeless musicians” (Erkki Palola ja Samuli Peltonen)
    6. Joseph Haydn: Adagio ja Finaali (Presto) jousikvartetosta nro 38 Es-duuri (Quatuor Mosaiques)
    7. Erik Satie: Sonatine bureucratique (Jean-Yves Thibaudet)
    8. P.D.Q Bach: Smokski the Russian Bear
    9. P.D.Q Bach: Osa B-duuri sarjasta The Short-Tempered Clavier (Christopher O'Riley)
    10. Franz Liszt: Liebestraum nro 3 As-duuri (Victor Borge)
    11. Antti Paalanen: Yeah mama (Antti Paalanen)

Lyssna också