Välilevyjä

Musiikin mesenaatit (osa 2/2)

  • 56 min
  • utgått

Säveltäjän aseman muuttuminen musiikin käsityöläisestä ja valtaapitävien nöyrästä musiikillisesta palvelijasta romantiikan itselliseksi taiteilijaneroksi muutti 1800-luvulla perinpohjaisesti säveltäjien taloudellisen tomintaympäristön. Elantoaan säveltämällä epätoivoisesti kasaan riipimään pyrkineiden romantiikan sävelheerosten painokkaan musiikillisen perinnön oheistuotteena syntyi läjä inhimillisiä ja taloudellisia tragedioita. Välilevyjen Musiikin mesenaatit -ohjelmaparin jälkimmäisessä osassa luodaan katsaus säveltäjien taloudellisiin selviytymisstrategioihin romantiikan julmassa todellisuudessa sekä perehdytään siihen sosiaaliseen ja yhteiskunnalliseen kehityskulkuun, jonka seurauksena kansallisvaltiot muuttuivat Euroopassa taiteen ja kulttuurin tärkeimmäksi rahoittajaksi.

Toimittajana Olli Virtaperko.

Ohjelmassa kuultavat musiikit:

1. Ludwig van Beethoven: Sinfonia no. 9, II osa (The London Classical Players, joht. Roger Norrington)
2. Franz Liszt: Rondeau fantastique sur un thème espagnol (Leslie Howard, piano)
3. Pauline Duchambge: La jalouse (Patrice Michaels, soprano; David Schrader, piano)
4. Oskar Merikanto: Valse lente (Eero Heinonen, piano)
5. Trad., sov. Erkki Melartin: Silloin minä itkin (Martti Talvela, basso; Pertti Eerola, piano)
6. Erkki Melartin: Sinfonia no. 6 osa IV (Tampere Filharmonia, joht. Leonid Grin)
7. Einojuhani Rautavaara: Pianokonsertto no. 1 osa III (Ralf Gothóni ja Leipzigin radion sinfoniaorkesteri, joht. Max Pommer)
8. Markus Fagerudd: Bluesoresque I (Petri Kumela, kitara ja Heikki Nikula, bassoklarinetti)

Sändningar

  • må 26.9.2016 11.00 • Yle Radio 1

Avsnitt

  • Pitkä kokemus ei tarkoita, että musiikkitoimittaja osaisi valita tunnelmaan sopivaa musiikkia tuosta vaan. Valtava osa musiikista pölyttyy passiivisessa muistissa, josta sen löytää vain sattumalta. Kun tieto unohtuu, se muuttuu sivistykseksi, mutta olisi kätevämpi muistaa!

    Elämänikäistä oppimattomuutta murehtivissa Välilevyissä kerrotaan, miksi käyttämätön differentiaalilaskenta unohtuu kahdessa vuodessa tykkänään, mutta käyttämätön musiikinteoria ei. Lisäksi selviää, mitä polkupyöränrassaus opettaa oppimisesta ja miten pimeänpelosta oppii pois. Mutta se ei selviä, miten viulua voisi oppia soittamaan.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Armenialainen kansansäv.: Alagyeaz - Khnki tsar (Hesperion XXI)
    2. Georg Friedrich Händel: "Disserratevi, o porte d'Averno", Enkelin aaria orat. Ylösnousemus (Julia Lezhneva ja Il Giardino Armonico/Giovanni Antonini)
    3. Jean-Philippe Rameau: Preludi sarjasta nro 1 a-molli (Tzimon Barto)
    4. Martin Peerson: Fantasia G-duuri "Beauty" (Fretwork)
    5. Jan Gilbert: Grace to you (Chanticleer/Joseph Jennings)
    6. Domenico Scarlatti: Sonaatti E-duuri, K.381 (Elina Mustonen)
    7. Johann Sebastian Bach: Sarabande sooloviulupartitasta h-molli (Christine Busch)
    8. W.A. Mozart: Rondo käyätorvikonsertosta nro 4 Es-duuri (Roger Montgomery ja Valistuksen ajan ork.)
    9. Francesco da Milano: Fantasia "Ness nro 3" (Jakob Lindberg)

  • Ylimääräinen eli encore tuo rituaalimaiseen taidemusiikkikonserttiin yllätyksellisyyttä ja vapautta. Jos tuo - koskaan ei voi tietää, syntyykö encoreen oikeuttava jännite, ja jos encore muuttuu osaksi rituaalia, se kuolee.

    Tämän ihmeen ruotimisen lisäksi päivän Välilevyissä kerrotaan, mikä oli tunnetun historian pisin encore, mikä lyhin, ja missä encoret on kielletty. Sekin selviää, että encore ei ole ranskaksi encore.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Ludwig van Beethoven: Loppu pianosonaatista nro 29 B-duuri "Hammerklavier" (Andras Schiff)
    2. J.S. Bach: Preludi ja fuuga b-molli (Andras Schiff)
    3. J.S. Bach: Preludi sooloviulupartitasta E-duuri (Ruggiero Ricci)
    4. George Hamilton Green: Jovial Jasper (Kroumata)
    5. Gioachino Rossini: Si, ritrovarla io giuro oopp. La Cenerentola (Juan Diego Florez ja Milanon Giuseppe Verdi -sinfoniaorkesteri/Riccardo Chailly)
    6. Mark-Anthony Turbage: Hilary's Hoedown (Hilary Hahn ja Cory Smythe)
    7. Erik Satie: Encore ja En plus (Duo Dryades)
    8. Johannes Brahms: Intermezzo Es-duuri (Artur Schnabel)
    9. Anton Webern: 1. osa Viidestä kappaleesta orkesterille (Ensemble InterContemporain/Pierre Boulez)
    10. J.S. Bach: Aria Goldberg-muunnelmista (Rudolf Serkin)
    11. Mstslav Rostropovitsh: Humoresque (Alban Gerhardt, sello, ja Markus Becker, piano)

  • Tänään Välilevyissä kerrotaan seitsemästä pienestä vuoresta. Kerrottaisiin isoista, mutta toimitus on käynyt vain pienillä. Isolle ja pienelle vuorelle noustaan samasta syystä. Fyysisesti vuori on haaste, jolle pitää nousta koska se on siinä. Henkisesti vuori on arjen yläpuolella, paikka jossa näköalan laajuus resonoi elämälle laajuutta. Hengellisesti vuori on jumalten asuinsija, tarinoiden ja erityiskokemusten paikka.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Bridget Marsden: Mountain Meeting (Bridget Marsden ja Leif Ottosson)
    2. Pelle Gudmundsen-Holmgreen: Composition teoksesta Plateaux (Juho Pohjonen ja Tanskan RSO/Ed Spanjaard)
    3. Gaspar Sanz: Zarabanda espagnola (Xavier Diaz-Latorre ja Pedro Estevan)
    4. Moisei Vainberg: Andante kamarisinfoniasta nro 1 (Kremerata Baltica/Gidon Kremer)
    5. Al Di Meola: Vertigo Shadow (Zsofia Boros)
    6. Arja Kastinen: On aina teoksesta Emanuel
    7. Sokratis Sinopulos: Nihavent semai (Jean-Guihen Queyras, Sokratis Sinopulos sekä Bijan ja Keyvan Chemirani)

  • Ihmiskunnan suhde teknologiaan häilyy utooppisesta innosta dystooppiseen pelkoon, sen kertovat jo teknologiamyytit Prometheuksesta Pinokkion kautta Sampoon. Musiikki on osaltaan määritellyt koneen ja elämän rajoja ja mahdollisuuksia. Sangen usein meno on jumittunut meluisaksi koneromantiikaksi, mutta sekin saa monta tulkintaa, kun tulkitsemaan ruvetaan.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Fulcio Caldini: Clockwork Toccata (Loeki Stardust Quartet)
    2. Igor Stravinsky: Kohtaus sinfonisesta runosta Satakielen laulu (Clevelandin orkesteri/Pierre Boulez)
    3. Leevi Madetoja: Umegawan mekaaninen tanssi ja Okon Fuokon tanssi Umegawalle baletista Okon Fuoko (Oulun kaupunginorkesteri/Arvo Volmer)
    4. Uuno Klami: Sammon taonta Kalevala-sarjasta (HKO/John Storgårds)
    5. Niccolo Paganini: Moto perpetuo (Yehudi Menuhin ja Marcel Gazelle)
    6. George Antheil: Ballet mecanique (Boston Modern Orchestra Project/Gil Rose)
    7. George Antheil: Mechanisms (Herbert Henck)
    8. Aleksandr Mosolov: Valimo baletista Teräs (Hampurin filharmoninen valtionorkesteri/Ingo Metzmacher)
    9. Malcolm Arnold: Machines (BBC:n FO/Rumon Gamba)
    10. Fulcio Caldini: Clockwork Game (Loeki Stardust Quartet)

  • Mitähän johtava musiikkineurootikko Dmitri Shostakovitsh tuumasi siitä, että hänen käytetyintä musiikkiaan on elokuvamusiikki, mitä hän sävelsi vain pakosta, ja joka ei kuulosta lainkaan hänen musiikiltaan? Sitä ei voi tietää, mutta se tiedetään että Erich Korngold pelkäsi loistavan musiikkinsa haaskautuvan elokuvakäytössä, ja pelasti sitä siksi konserttimusiikkikäyttöön mahdollisimman paljon.

    Niin ovat tehneet muutkin, ja syy on selvä. Säveltäminen on kovin työlästä, ja siksi musiikkia kannattaa kierrättää elokuvasta konserttiin - perinteisesti orkesterisarjaksi. Hämmästyttävän usein tuloksena syntyy hyvin suosittua konserttimusiikkia. Mutta jos kyse on vain laiskuudesta, tulos on päinvastainen.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Sergei Prokofjev: Kizhen häät ja Troikka sinfonisesta sarjasta Luutnantti Kizhe (Los Angelesin FO/Michael Tilson Thomas)
    2. Erich Korngold: Sostenuto, 3. osa jousikvartetosta nro 3 D-duuri (Doric-kvartetti)
    3. Jacques Ibert: Sarabande pour Dulcinée elok. Don Quixote (Ranskankielisen Sveitsin ork./Neeme Järvi)
    4. Dmitri Shostakovitsh: Romanssi orkesterisarjasta Paarma (Nicola Benedetti ja Bournemouthin SO/Kirill Karabits)
    5. John Corigliano: Pianissimo Scherzo, 2. osa viulukonsertosta "The Red Violin" (Elina Vähälä ja Sinfonia Lahti/Jaakko Kuusisto)
    6. Philip Glass: 1. osa sellokonsertosta nro 2 "Naqoyqatsi" (Matt Haimovitz ja Cincinnatin SO/Dennis Russell Davies)
    7. Armas Järnefelt: II näytöksen loppumusiikki sarjasta elok. Laulu tulipunaisesta kukasta (Tampere Filharmonia/John Storgårds)
    8. Lotta Wennäkoski: Amor Omnia Suite (RSO/Dima Slobodeniouk)
    9. Einar Englund: Alkusoitto sarjasta elok. Pojat (Tampere Filharmonia(John Storgårds)
    10. Einar Englund: Poroajot orkesterisarjasta Valkoinen peura (RSO/Petri Sakari)

Lyssna också