Välilevyjä

Musiikin mesenaatit (osa 1/2)

  • 54 min
  • utgått

Taidemusiikin säveltäminen on läpi aikojen ollut tekijälleen taloudellisesti kannattamatonta toimintaa. Sinfonioiden, konserttojen ja oratorioiden syntyhistorioiden taustalta löytyykin usein taho, joka on osallistunut luovan työn kustannuksiin. Mesenaatti, joka on tukensa vastineeksi saanut itselleen taiteen ymmärtäjän ja suosijan statuksen ja onnistunut tukensa kautta esittelemään omaa jalouttaan, varallisuuttaan, mahtiaan ja erinomaista makuaan.

Säveltäjän ja hänen mesenaattinsa kiemuraisiin suhteisiin pureudutaan Välilevyjen kaksiosaisessa ohjelmaparissa, jonka romantiikan alkuun asti yltävässä ensimmäisessä osassa mesenaatteina säveltäjien taustalla häärivät kirkko, kuninkaat ja muut maalliset vallankäyttäjät sekä aatelinen yläluokka. Ohjelma kulkee renessanssin katolisesta Roomasta Ranskaan Aurinkokuningas Ludvig XIV:n hoviin, sieltä 1600-luvun alkupuolen Englantiin sekä lopulta Preussin kuningashuoneen ja Unkarin Esterházyjen kautta 1800-luvun alkupuolen Wienin, jossa romantiikan aatemaailma viimein lyö itsensä läpi muuttaen säveltäjän taloudellisen ja henkisen toimintaympäristön perinpohjaisesti.

Toimittajana Olli Virtaperko.

Ohjelmassa kuultava musiikki:

1. Thomas Luis de Victoria: Sancta Maria, surrere Miseris (La Capella reial de Catalunya ja Xesperion XX, joht. Jordi Savall)
2. Richard-Michel de Lalande: Quadraginta annis (Ex Cathedra, joht. Jeffrey Skidmore)
3. John Jenkins: neliääninen Fantasia no. 3 (The Spirit of Gambo -gambayhtye)
4. Orlando Gibbons: O God, The King of Glory (Choir of New College Oxford, joht. Edward Higginbottom)
5. Orlando Gibbons: The Lord of Salisbury his Pavin (Catalina Vicens, cembalo)
6. Joseph Haydn: Jousikvartetto op. 50 no. 3 Es-duuri, IV Finale (Buchenberger-kvartetti)
7. Ludwig van Beethoven: Pianosonaatti no. 30 E-duuri op. 109, osa I (Antti Siirala, piano)

Sändningar

  • må 19.9.2016 11.00 • Yle Radio 1

Avsnitt

  • Pitkä kokemus ei tarkoita, että musiikkitoimittaja osaisi valita tunnelmaan sopivaa musiikkia tuosta vaan. Valtava osa musiikista pölyttyy passiivisessa muistissa, josta sen löytää vain sattumalta. Kun tieto unohtuu, se muuttuu sivistykseksi, mutta olisi kätevämpi muistaa!

    Elämänikäistä oppimattomuutta murehtivissa Välilevyissä kerrotaan, miksi käyttämätön differentiaalilaskenta unohtuu kahdessa vuodessa tykkänään, mutta käyttämätön musiikinteoria ei. Lisäksi selviää, mitä polkupyöränrassaus opettaa oppimisesta ja miten pimeänpelosta oppii pois. Mutta se ei selviä, miten viulua voisi oppia soittamaan.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Armenialainen kansansäv.: Alagyeaz - Khnki tsar (Hesperion XXI)
    2. Georg Friedrich Händel: "Disserratevi, o porte d'Averno", Enkelin aaria orat. Ylösnousemus (Julia Lezhneva ja Il Giardino Armonico/Giovanni Antonini)
    3. Jean-Philippe Rameau: Preludi sarjasta nro 1 a-molli (Tzimon Barto)
    4. Martin Peerson: Fantasia G-duuri "Beauty" (Fretwork)
    5. Jan Gilbert: Grace to you (Chanticleer/Joseph Jennings)
    6. Domenico Scarlatti: Sonaatti E-duuri, K.381 (Elina Mustonen)
    7. Johann Sebastian Bach: Sarabande sooloviulupartitasta h-molli (Christine Busch)
    8. W.A. Mozart: Rondo käyätorvikonsertosta nro 4 Es-duuri (Roger Montgomery ja Valistuksen ajan ork.)
    9. Francesco da Milano: Fantasia "Ness nro 3" (Jakob Lindberg)

  • Ylimääräinen eli encore tuo rituaalimaiseen taidemusiikkikonserttiin yllätyksellisyyttä ja vapautta. Jos tuo - koskaan ei voi tietää, syntyykö encoreen oikeuttava jännite, ja jos encore muuttuu osaksi rituaalia, se kuolee.

    Tämän ihmeen ruotimisen lisäksi päivän Välilevyissä kerrotaan, mikä oli tunnetun historian pisin encore, mikä lyhin, ja missä encoret on kielletty. Sekin selviää, että encore ei ole ranskaksi encore.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Ludwig van Beethoven: Loppu pianosonaatista nro 29 B-duuri "Hammerklavier" (Andras Schiff)
    2. J.S. Bach: Preludi ja fuuga b-molli (Andras Schiff)
    3. J.S. Bach: Preludi sooloviulupartitasta E-duuri (Ruggiero Ricci)
    4. George Hamilton Green: Jovial Jasper (Kroumata)
    5. Gioachino Rossini: Si, ritrovarla io giuro oopp. La Cenerentola (Juan Diego Florez ja Milanon Giuseppe Verdi -sinfoniaorkesteri/Riccardo Chailly)
    6. Mark-Anthony Turbage: Hilary's Hoedown (Hilary Hahn ja Cory Smythe)
    7. Erik Satie: Encore ja En plus (Duo Dryades)
    8. Johannes Brahms: Intermezzo Es-duuri (Artur Schnabel)
    9. Anton Webern: 1. osa Viidestä kappaleesta orkesterille (Ensemble InterContemporain/Pierre Boulez)
    10. J.S. Bach: Aria Goldberg-muunnelmista (Rudolf Serkin)
    11. Mstslav Rostropovitsh: Humoresque (Alban Gerhardt, sello, ja Markus Becker, piano)

  • Tänään Välilevyissä kerrotaan seitsemästä pienestä vuoresta. Kerrottaisiin isoista, mutta toimitus on käynyt vain pienillä. Isolle ja pienelle vuorelle noustaan samasta syystä. Fyysisesti vuori on haaste, jolle pitää nousta koska se on siinä. Henkisesti vuori on arjen yläpuolella, paikka jossa näköalan laajuus resonoi elämälle laajuutta. Hengellisesti vuori on jumalten asuinsija, tarinoiden ja erityiskokemusten paikka.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Bridget Marsden: Mountain Meeting (Bridget Marsden ja Leif Ottosson)
    2. Pelle Gudmundsen-Holmgreen: Composition teoksesta Plateaux (Juho Pohjonen ja Tanskan RSO/Ed Spanjaard)
    3. Gaspar Sanz: Zarabanda espagnola (Xavier Diaz-Latorre ja Pedro Estevan)
    4. Moisei Vainberg: Andante kamarisinfoniasta nro 1 (Kremerata Baltica/Gidon Kremer)
    5. Al Di Meola: Vertigo Shadow (Zsofia Boros)
    6. Arja Kastinen: On aina teoksesta Emanuel
    7. Sokratis Sinopulos: Nihavent semai (Jean-Guihen Queyras, Sokratis Sinopulos sekä Bijan ja Keyvan Chemirani)

  • Ihmiskunnan suhde teknologiaan häilyy utooppisesta innosta dystooppiseen pelkoon, sen kertovat jo teknologiamyytit Prometheuksesta Pinokkion kautta Sampoon. Musiikki on osaltaan määritellyt koneen ja elämän rajoja ja mahdollisuuksia. Sangen usein meno on jumittunut meluisaksi koneromantiikaksi, mutta sekin saa monta tulkintaa, kun tulkitsemaan ruvetaan.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Fulcio Caldini: Clockwork Toccata (Loeki Stardust Quartet)
    2. Igor Stravinsky: Kohtaus sinfonisesta runosta Satakielen laulu (Clevelandin orkesteri/Pierre Boulez)
    3. Leevi Madetoja: Umegawan mekaaninen tanssi ja Okon Fuokon tanssi Umegawalle baletista Okon Fuoko (Oulun kaupunginorkesteri/Arvo Volmer)
    4. Uuno Klami: Sammon taonta Kalevala-sarjasta (HKO/John Storgårds)
    5. Niccolo Paganini: Moto perpetuo (Yehudi Menuhin ja Marcel Gazelle)
    6. George Antheil: Ballet mecanique (Boston Modern Orchestra Project/Gil Rose)
    7. George Antheil: Mechanisms (Herbert Henck)
    8. Aleksandr Mosolov: Valimo baletista Teräs (Hampurin filharmoninen valtionorkesteri/Ingo Metzmacher)
    9. Malcolm Arnold: Machines (BBC:n FO/Rumon Gamba)
    10. Fulcio Caldini: Clockwork Game (Loeki Stardust Quartet)

Lyssna också