Välilevyjä

Musiikin mesenaatit (osa 1/2)

  • 54 min
  • utgått

Taidemusiikin säveltäminen on läpi aikojen ollut tekijälleen taloudellisesti kannattamatonta toimintaa. Sinfonioiden, konserttojen ja oratorioiden syntyhistorioiden taustalta löytyykin usein taho, joka on osallistunut luovan työn kustannuksiin. Mesenaatti, joka on tukensa vastineeksi saanut itselleen taiteen ymmärtäjän ja suosijan statuksen ja onnistunut tukensa kautta esittelemään omaa jalouttaan, varallisuuttaan, mahtiaan ja erinomaista makuaan.

Säveltäjän ja hänen mesenaattinsa kiemuraisiin suhteisiin pureudutaan Välilevyjen kaksiosaisessa ohjelmaparissa, jonka romantiikan alkuun asti yltävässä ensimmäisessä osassa mesenaatteina säveltäjien taustalla häärivät kirkko, kuninkaat ja muut maalliset vallankäyttäjät sekä aatelinen yläluokka. Ohjelma kulkee renessanssin katolisesta Roomasta Ranskaan Aurinkokuningas Ludvig XIV:n hoviin, sieltä 1600-luvun alkupuolen Englantiin sekä lopulta Preussin kuningashuoneen ja Unkarin Esterházyjen kautta 1800-luvun alkupuolen Wienin, jossa romantiikan aatemaailma viimein lyö itsensä läpi muuttaen säveltäjän taloudellisen ja henkisen toimintaympäristön perinpohjaisesti.

Toimittajana Olli Virtaperko.

Ohjelmassa kuultava musiikki:

1. Thomas Luis de Victoria: Sancta Maria, surrere Miseris (La Capella reial de Catalunya ja Xesperion XX, joht. Jordi Savall)
2. Richard-Michel de Lalande: Quadraginta annis (Ex Cathedra, joht. Jeffrey Skidmore)
3. John Jenkins: neliääninen Fantasia no. 3 (The Spirit of Gambo -gambayhtye)
4. Orlando Gibbons: O God, The King of Glory (Choir of New College Oxford, joht. Edward Higginbottom)
5. Orlando Gibbons: The Lord of Salisbury his Pavin (Catalina Vicens, cembalo)
6. Joseph Haydn: Jousikvartetto op. 50 no. 3 Es-duuri, IV Finale (Buchenberger-kvartetti)
7. Ludwig van Beethoven: Pianosonaatti no. 30 E-duuri op. 109, osa I (Antti Siirala, piano)

Sändningar

  • må 19.9.2016 11.00 • Yle Radio 1

Avsnitt

  • Sysipimeän alkutalvikaamoksen itsehoitoon Välilevyt suosittaa näköismusiikkia harvinaisesta valoilmiöstä nimeltä aurinko. Auringonnousujen elähdyttävällä vaikutuksella parannettiin vireystilaa jo kahden vuoden takaisessa kaamoksessa, joten nyt on tyytyminen auringonlaskuihin. Mutta valoa nekin ovat, toisin kuin niiden kotimainen kaamosvastine, harmauden muuttuminen pimeydeksi.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Rued Langgaard: Like the twinkling of stars in the blue sky at sunset sarjasta Sfäärien musiikkia 2. (Tanskan radion SO/Gennadi Rozhdestvenski)
    3. Ottorini Respighi: Villa Medicin suihkulähde auringonlaskun (RSO/Sakari Oramo)
    4. Franz Schubert: Im Abendrot; Abendröte (Matthias Goerne ja Andreas Haefliger)
    5. Richard Strauss: Auringonlasku Alppisinfoniasta (Dresdenin valtionorkesteri/Fabio Luisi)
    6. Vincent d'Indy: Auringonlasku teoksesta Diptyque mediterraneen (Luxemburgin FO/Emmanuel Krivine)
    7. Olivier Messiaen: Punavioletin auringon lasku sarjasta Lintuluettelo (Liisa Pohjola)
    8. Frederick Delius: Sunset sarjasta Florida (Ulsterin orkesteri/Vernon Handley)
    9. Charles Koechlin: Kukkulat auringon laskiessa sarjasta Persian hetket (Reininmaan ja Pfalzin valtiollinen filharmoninen orkesteri/Leif Segerstam)

  • Renessanssin Alankomaiden kuvataiteessa musiikki soi niin maan päällä, taivaassa kuin helvetissäkin. Soittimien innokkaimpiin suosijoihin kuului surrealististen helvettikuvaelmien mestari Hieronymus Bosch (1450-1516), jonka instrumenttivalikoiman peruskivi oli liki puolessa hänen teoksistaan esiintynyt säkkipilli. Boschin into ikuistaa taiteessaan soittimia isäntineen ei kuitenkaan tarkoittanut myönteistä musiikkisuhdetta. Maalliset soittimet - säkkipilli etunenässä - symboloivat Boschille synnillisyyttä ja inhimillistä turmellusta. Helposti tunnistettavina ja kaikille tuttuina soittimet olivat oivallisia allegorisia työkaluja opettamaan uskonnollisen moralismin perusasioita huikentelevaiselle ihmismielelle, joka ilman jatkuvaa muistutusta synnin palkasta sekä uskon ja hyveen kilvoittelun ensisijaisuudesta olisi riemumielin ollut rietastelemassa sieluaan ikuiseen kadotukseen säkkipillin tahdissa tanssien, syöpötellen ja juopotellen.

    Toimittajana Olli Virtaperko.

    1. Tuntematon (1700-luku): Bagpipes (Vittorio Hjelmi ja Luca Bianca)
    2. Thibaut de Champagne: Mauvais arbres ne puet floril (Oliphant-yhtye)
    3. Tuntematon (1300-luku): Bagpipes
    4. Giorgio Mainerio: Ungaresca - Saltarello (Ulsamer-Collegium)
    5. Adrian Villaert: Lauda Ierusalem (Capella Sancti Michaelis ja Currende Consort)
    6. Heinrich Schutz: Te wohl deinem Knechte das ich lebe (Collegum Vocale Gent, joht. Philippe Herrewege)
    7. Josqun des Pres: Adiu mes amours (Paul O'Dette, renessanssiluuttu)
    8. Tuntematon (1300/1400-luku): Missa Mariale, Kyrie christifera (Anonymus 4 -lauluyhtye)
    9. Jacobus Clemens Non Papa: Missa gaude lud Donatiane: Agnus Dei (The Choir of the Church of the Advent, joht Edith Ho)
    10. Tuntematon (1400-luku): Manfredina (Tarvas-yhtye; Jarmo Julkunen, Jonte Knif, Lauri Porra, Ricardo Padilla)

  • Mikäpä sopisi marraskuiseen sadeilmaan paremmin kuin virolainen nykymusiikki, tarjoiltuna mustavalkoisessa ECM-yhtiön kääreessä! Mutta miten kummassa virolaisesta musiikista tuli tyyliltään marraskuista? Välilevyjen toimitus etsiskelee tarinan sirpaleita kesäisen Hiidenmaan talomuseosta, 80-luvun musiikkileireiltä ja tyhjiltä laululavoilta, eikä yhtenäistä kuvaa synny. Muttei pitänytkään.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Tonu Korvits: Labyrinth VII (Tallinnan kamariorkesteri/Tonu Kaljuste)
    2. Rudolf Tobias: Loppukuoro oratoriosta Joonan lähettäminen (Viron filharmoninen kamarikuoro ja Viron valtion SO/Neeme Järvi)
    3. Jaan Rääts: Kamarikonsertto nro 1 (Keski-Pohjanmaan kamariork./Juha Kangas)
    4. Koraalitoisinto Vormsista: Kas sureb nii mu koige armsam elu? (Heinavanker)
    5. Arvo Pärt: Tabula Rasa (Gidon Kremer, Tatjana Gridenko ja Liettuan kamariork./Saulus Sondeckis
    6. Arvo Pärt: Kuus, kuus kallike (Montserrat Figuers, Arianna Savall ja Hesperion XXI)
    7. Erkki-Sven Tüür: L'ombra della croce (Tallinnan kamariorkesteri/Tonu Kaljuste)
    8. Veljo Tormis: Tasase maa laul (Viron kansallinen mieskuoro/Ants Soots)
    9. Tonu Korvits: Peegeldused tasasest maast (Tallinnan kamariorkesteri/Tonu Kaljuste)

  • Työssä musiikkitoimittajan aivokoppaan kertyy runsaasti tietoa, josta on hyötyä vain musiikkitoimittajan työssä. Päivän Välilevyissä näitä arvokkaita knoppeja jaetaan kuulijoille auliisti, koska mitäpä he niillä tekisivät. Mutta auta armias jos musiikkitoimittaja ei ymmärrä barokin Leipzigin ja nyky-Suomen kirkkokalenterien eroja tai mitä fagotti on englanniksi.

    Jaossa on yksi käytännöllinenkin knoppi - CD-levykuoren oikea käyttö.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Robert White: Portio mea (The Tallis Scholars/Peter Phillips)
    2. J.S. Bach: Alkukuoro kantaatista Wachet auf! (Cambridgen King's Collegen kuoro ja The Academy of Ancient Music/Stephen Cleobury)
    3. Anton Bruckner: 2. osa Andante sinfoniasta nro 0 d-molli (Tapiola Sinfonietta/Mario Venzago)
    4. Giuseppe Pietri: Io conosco un giardino (Beniamino Gigli)
    5. J.F. Fasch: Sonaatti C-duuri (Peter Whelan ja Ensemble Marsyas)
    6. Cesar Frank: 1. osa Allegro ben moderato sonaatista A-duuri (Sergey ja Lusine Khachatryan)
    7.Giuseppe Verdi: "Morir! Tremenda cosa!" oopp. Kohtalon voima (Leonard Warren)
    8. W.A. Mozart: 3. osa Tempo di menuetto pianokonsertosta nro 11 F-duuri (Kalle Randalu ja Tallinnan kamariork./Juha Kangas)

Lyssna också