Välilevyjä

Vastakkainasettelun aika

  • 54 min
  • utgått

Suomalaisen taidemusiikin nykyhetkeä ei kannata yrittää hahmottaa loogisen kehityksen yhtenäisenä tuloksena. Pikemminkin kyseessä on vastakkaisten voimien muodostama kenttä, joka repii musiikkia eri suuntiin. Välilevyissä vastakohtapareista esitellään muiden muassa valtionosuusorkesterit vs. vapaa kenttä, pääkaupunki vs. maakunnat sekä Sibelius-Akatemia vs. ei kukaan.

Vastakkainasettelua ei taivastella vaan ihastellaan. Konsensuksesta ei koskaan synny mitään uutta, ja musiikkielämän nykyinen pysähtyneisyys tarvitsisi kunnon kiistoja, joissa musiikille syntyisi uutta merkitystä.

Toimittajana Kare Eskola.

1. Jean Sibelius: Romanssi C-duuri (Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri/Juha Kangas)
2. Johann Sebastian Bach: Allegro assai, 3. osa konsertosta cembalolle ja orkesterille nro 6 F-duuri (Aapo Häkkinen ja Helsingin barokkiorkesteri)
3. Aulis Sallinen: Scherzo sonaatista sellolle ja pianolle (Arto Noras ja Ralf Gothoni)
4. Michio Miyagi: Haru no umi (Sami Junnonen ja Eva Alkula)
5. Thomas Clausen: Largo, 2. osa Concertinosta nokkahuilulle ja jousille (Michala Petri ja Lapin kamariorkesteri/Clemens Schuldt)
6. Sebastian Fagerlund: Esaltato teoksesta Ignite (Radion sinfoniaorkesteri/Hannu Lintu)
7. Dalindeo: Tarantella Finlandese
8. Jean Sibelius: Impromptu (Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri/Juha Kangas)

Sändningar

  • må 12.9.2016 10.59 • Yle Radio 1

Avsnitt

  • Elämä ei tarjoile tunteita yksi kerrallaan vaan monta päällekkäin, epäselvinä nippuina, ja juuri se tekee elämästä rikasta. Samoin musiikilta on turha vaatia karaktäärien tai tunteiden selvyyttä. Kun elämän valo ja varjo tai muut vastakohtaparit ovat läsnä yhtä aikaa, musiikki ei tunnu selvältä, mutta se voi tuntua täydeltä. Siksi näissä Välilevyissä yhdistetään vadelmahilloa mustaan teehen, hunajaa suolakurkkuihin ja sinihomejuustoa piparkakun päälle.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. J.S. Bach: Vergnügte Ruh', beliebte Seelenlust kantaatista BWV170 (Angelika Kirchschlager ja L'Orchestra dell'Accademia di San Rocco/Andrea Marcon)
    2. Moisei Vainberg: Pesante kamarisinfoniasta nro 2 (Kremerata Baltica/Gidon Kremer)
    3. Jukka Tiensuu: Alma 3: Soma (Tampere Filharmonia/Susanna Mälkki)
    4. Girolamo Frescobaldi: Toccata quarta kok. Il secondo libro di toccate (Fabio Bonizzoni)
    5. John Dowland: A dream (Hopkinson Smith)
    6. Maksimilian Shteinberg: Kunniallinen Joosef kok. Suuri viikko (Cappella Romana/Alexander Lingas)
    7. Claude Debussy: Poissons d'or sarjasta Images 2 (Marc-André Hamelin)
    8. Einojuhani Rautavaara: Pesante, 1. osa lyömäsoitinkonsertosta Incantations (Colin Currie ja HKO/John Storgårds)
    9. Valentin Silvestrov: Abschiedsserenade (Münchenin kamariorkesteri/Christoph Poppen)

  • Jos adagion irrottaa kahden allegron välistä adagio-kokoelmaan, se ei ole enää sama adagio. Kuutamosonaattia on ihana vain jos ei kuuntele sitä kokonaan. Bachin Airin jouset soivat vahvempaa hiljaisuutta, kun korvia ennen ja jälkeen täytetään luonnontorvien ujelluksella.

    Musiikin merkitys kasvaa täyteläiseksi vain pitkien kokonaisuuksien rakentamassa suhdeverkossa. Sen demonstroimiseksi Välilevyjä ei kuitenkaan voi soittaa pitkiä kokonaisuuksia, vaan tyytyy täydentämään paloja toisilla paloilla.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Max Bruch: Viulukonsertto nro 1 g-molli (Frank Peter Zimmermann ja Lontoon kuninkaallinen FO/Paavo Berglund)
    2. Ludwig van Beethoven: Presto pianosonaatista nro 14 cis-molli "Kuutamosonaatti" (Paavali Jumppanen)
    3. Johann Pachelbel: Kaanon D-duuri (Jean-Francois Paillardin kamariorkesteri)
    4. Johann Pachelbel: Gigue D-duuri (Musica Antiqua Köln)
    5. J.S. Bach: Orkesterisarjaa D-duuri (The Academy of Ancient Music/Richard Egarr)
    6. Luigi Boccherini Kvintettoa jousille E-duuri, G.275 (La Magnifica Comunita)
    7. Samuel Barber: Adagio (Turun filharmoninen orkesteri/Petri Sakari)
    8. Samuel Barber: Molto allegro e appassionato, 1. osa jousikvartetosta h-molli (Ehnes-kvartetti)
    9. Erik Satie: Gymnopedia nro 1 (Anne Queffelec)
    10. Erik Satie: Gymnopediet nro 2 ja 3 (Danceries)

  • Alun perin passacaglia oli riffivetoista,kitaristien improvisoimaa väliaikamusiikkia aurinkoisen Espanjan kaduilta. Nimi tarkoittaa kadulla kulkemista, ja passacaglia on kulkenutkin pitkän matkan. Bachin luo ehtiessään se oli jo muuttunut arvokkaaksi, raskaaksi ja kontrapunktiseksi sävellysmuodoksi.

    Päivän Välilevyissä kuljetaan passacaglian mukana pitkin Eurooppaa, ja kiitellään sitä, että olennainen passacaglian DNA:sta on säilynyt. Toistuva linja antaa moderneillekin passacaglioille ryhtiä.

    Toimittajana Kare Eskola. Ohjelma on uusinta tammikuulta 2016.

    1. Angiol Michele Bartolotti: Passacaglia G-duuri (Gordon Ferries, teorbi)
    2. Girolamo Frescobaldi: Cosi mi disprezzate (Arianna Savall, Rolf Lislevand ja yhtye)
    3. Biagio Marini: Passacalio (Battalia)
    4. Michel-Richard Delalande: Passacaille en chaconne (La Simphonie du Marais/Hugo Reyne)
    5. Luigi Boccherini: Passa calle kvintetosta C-duuri (Le Concert des Nations/Jordi Savall)
    6. Benjamin Britten: Passacaglia teoksesta Nocturnal (Otto Tolonen)
    7. Maurice Ravel: Passacaille pianotriosta (Florestan-trio)
    8. Pehr Henrik Nordgren: Passacaglia jousikvartetosta nro 10 (Tempera-kvartetti)

  • Arvo Pärt lopetti säveltämisen, oli seitsemän vuotta hiljaa ja aloitti sitten puhtaalta pöydältä uudestaan. Sellainen rohkaisee ajattelemaan näin uuden vuoden kynnyksellä, että uusi alku on sittenkin mahdollinen. Toisaalta Einar Englund lopetti säveltämisen, oli kymmenen vuotta hiljaa ja jatkoi sitten siitä mihin jäi. Sellainen rohkaisee ajattelemaan, että ennallaan pysyvät asiatkin muuttuvat, koska ympäristö muuttuu - sehän oli Englundin tarkoitus.

    Musiikin historiaan mahtuu muitakin komeita comebackejä, sitä komeampia mitä pidempi luova tauko on sankarillisesti kärsitty.

    Toimittajana Kare Eskola.

    1. Arvo Pärt: Credo (Lontoon Philharmonia-kuoro ja -ork./Neeme Järvi)
    2. Arvo Pärt: Für Alina (Katia Buniatishvili)
    3. Carl Maria von Weber: Alkusoitto oopp. Oberon (Tapiola Sinfonietta/Jean-Jacques Kantorow)
    4. Einar Englund: Tempus fugit, 2. osa sinfoniasta nro 4 "Nostalginen" (Tampere Filharmonia/Erik Klas)
    5. Aarre Merikanto: Lemminkäinen sarjasta Kyllikin ryöstö (RSO/Ari Angervo)
    6. Domenico Scarlatti: Sonaatti E-duuri, K380 (Leon Fleisher)
    7. Aaron Copland: Old American Songs (Sherrill Milnes, baritoni)
    8. Duke Ellington: Night Creature (Duke Ellingtonin orkesteri ja Tukholman sinfoniaorkesteri)
    9. J.S. Bach: Jauchzet Gott in allen Landen kantaatista nro 51 (Ruth Ziesak, Reinhold Friedrich ja Berliner Barock-Compagney)

  • Toimittajana Olli Virtaperko. Vieraana kielitieteilijä, tohtori Janne Saarikivi. Ohjelmassa pohditaan, mitä joululaulut kertovat meistä, kulttuuristamme ja yhteiskunnastamme. Saarikivi on armoitettu retorinen nero, ja hänen viiltävä analyysinsa kulttuurimme nykytilasta on jotain, jonka soisin jokaisen suomalaisen kuulevan.

    1. Kulkuset (Matti ja Teppo & Tarja Ylitalo)
    2. Joulusikermä (Koska meillä on joulu/Joulu on taas/Äidin porsaat)
    3. Sleigh Ride (Rekiretki) (Kolme Tenoria)
    4. Hei Kuuraparta (Kampin laulu)
    5. Petteri Punakuono (Tenavatähti Timo Turunen)
    6. Jos joulu jää sydämeen (Timo T.A. Mikkonen; Joulusydän)
    7. Jollei jouluna ole lunta (Es. Ultra Bra)
    8. J.S. Bach: kaksi koraalia jouluoratoriosta

Lyssna också