Julkinen sana

on 24.8.2016

  • 44 min
  • tillsvidare

Miten eläkkeistä oikein pitäisi keskustella? Juha Kulmasen kanssa aiheesta on puhumassa pitkän linjan eläkevaikuttaja, toimitusjohtaja Jukka Rantala Eläketurvakeskuksesta.

Sändningar

  • on 24.8.2016 12.10 • Yle Radio 1

Avsnitt

  • Studiossa julkaisujohtaja, vastaava toimittaja Ismo Silvo sekä toimituspäällikkö Jussi Eronen, Suomen Kuvalehti. Toimittajana on Juha Kulmanen.

  • Bonnier-palkittu toimittaja Laura Saarikoski on seurannut läheltä Donald Trumpin nousua. Vuonna 2014 Laura Saarikoski ja toimittajapuolisonsa Saska Saarikoski muuttivat nelihenkisen perheen kodin Washingtoniin, josta he ovat raportoineen maan tapahtumia.

    Millaisen maan kirjeenvaihtaja löytää? Elävätkö ulkomaankirjeenvaihtajat eliitin hallintokuplassa ja voiko sen ulkopuolelle päästä, kysytään Julkisessa sanassa.

    Toimittaja on Anna-Liisa Haavikko.

  • Jukka Lääveri on klaukkalalainen roskakuski. Monen ammattiautoilijan tavoin Lääveri kuuntelee radiota useita tunteja päivässä. Hän etsii kanavilta erityisesti puheohjelmia.

    Kiinnostus radioon kasvoi ja Lääveri teki rohkean vedon: hän jäi vuorotteluvapaalle ja haki Laajasalon opiston radio-opintoihin. Viime vuonna Lääveri voitti opiskelijoiden Radiofestivaalin dokumenttisarjan hyvin henkilökohtaisella dokumentillaan. Dokumentti kuullaan ohjelmassa.

    Ohjelman toimittaja on Janne Junttila.

  • Politiikan toimittajan työstä eläkkeelle jääneet Unto Hämäläinen Helsingin Sanomista ja Jari Niemelä Ylestä ovat vuosikymmenten työuransa aikana nähneet joukon pääministereitä ja presidenttejä. Onko poliitikkojen tapa vaikuttaa mediaan muuttunut ja miten media itse on muuttanut tapojaan kysytään Julkisessa sanassa, jonka toimittaa Anna-Liisa Haavikko.

  • Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungner kertoo kuinka Yleen vaikutettiin hänen johtaja-aikanaan. Hän muistelee myös uraa politiikassa, muun muassa ministerien avustajana: kuinka toimittajiin vaikutettiin? Ohjelman toimittaja on Janne Junttila.

  • VTT VIlle Pitkänen on tutkinut vaalikampanjoita. Julkisessa sanassa katsotaan kunnallisvaaleja historian valossa. Toimittajana on Anna-Liisa Haavikko.

  • Mainos Television perustamisesta on kulunut 60 vuotta. Maikkarin ja myös Nelosen ohjelmajohtaja Jorma Sairanen on julkaissut muistelmansa. Juha Kulmanen haastattelee.

  • Urheilun televisiointioikeuksista kilpaillaan ja sopimuskilpailun hinnan maksaa lopulta katsoja. Suosituimmat lajit keräävät miljoonayleisöjä ja lajiliitot puolestaan kokoavat miljoonia euroja esitysoikeuksista.

    Penkkiurheilu ei ole halpa harrastus, jos haluaa katsoa jalkapalloa ja jääkiekkoa kaikilla tasoilla.

    Julkisessa sanassa puhutaan penkkiurheilun hinnasta. Mukana ovat lähetyksessä Yle urheilun päällikkö Panu Pokkinen, MTV:n kuluttajaliiketoiminnan johtaja Johannes Leppänen sekä kykyjen etsijä Veli-Pekka Kautonen.

    Toimittajana Anna-Liisa Haavikko.

  • Juha Kulmanen kävi vuonna 1999 tutustumassa professori Esko Antolan kanssa Rooman sopimuksen allekirjoituspaikkaan ja Italian ulkoministeriöön, jossa säilytetään kaikki sen jälkeiset EU:n perussopimukset.

  • Television vaalikeskustelut ovat politiikan näyttämö, jota seurataan kuin urheilukilpailuja ja arvioidaan kuin missikisoja. Puheenjohtajan onnistuminen tai kompastuminen esiintymisessä näkyy vaalitilastoissa. Suomalaiset arvostavat politiikassa asiaosaamista, mutta samalla on oltava tunnetta ja huumoria mukana.

    Julkisessa sanassa puhutaan puheviestinnän professori Pekka Isotaluksen kanssa mediapoliitikon muotokuvasta. Toimittajana on Anna-Liisa Haavikko.

  • Journalistinen teksti pohjautuu usein haastattelulle, joka annetaan suullisena. Kun haastattelu muuttuu sitaateiksi lehdessä, se lyhenee ja tarkentuu. Vai tarkentuvatko asiat?

    Toimittaja-tutkija Lauri Haapanen selvittää väitöskirjassaan, miten sitaatteja käytetään mediassa.

    Julkisen sanan toimittaa Anna-Liisa Haavikko.

  • Kohdennettu mainonta kehittyy harppauksin. Millaisia välineitä mainostajilla on käytössään muun muassa somessa ja verkossa? Tästä kertoo markkinointiviestinnän toimisto OMD Finlandin digitaalisen liiketoiminnan johtaja Michael Ovitz.

    Mielipiteisiin ja käyttäytymiseen perustuvaa dataa käytettiin myös esimerkiksi Brexit-kansanäänestyksen alla. Voiko kohdennettu mainonta ratkaista vaaleja? Tätä arvioi Tampereen yliopiston journalistiikan vierailijaprofessori Hanna Nikkanen. Ohjelman toimittaja on Janne Junttila.

    http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/10/17/testasimme-kohdennettua-mainontaa-nain-loydettiin-kolmikymppinen-agility

Lyssna också