Maisteri Lindgrenin musiikkiesitelmä

Galantti aika ja uusi ooppera

  • 56 min
  • utgått

Kun puhutaan galantista, tarkoitetaan 1700-luvun puolivälin siirtymäkautta, sitä, kun piti vastustaa vanhaa ja taistella jonkin uuden puolesta barokin ja klassismin välissä. Tällaisina aikoina ihminen uskoo aina olevansa hyvin moderni, muodikas, trendikäs ja kekseliäs, vaikka kun katsomme hieman laajemmin asioita, ihminen on useimmiten vain keksinyt samat aatteet uudestaan ja uudestaan. Renessanssi syntyi antiikin ihanteiden raunioille, barokki halusi jotain uutta ja galantti tyyli palasi jälleen antiikkiin. Mutta oli siinä paljon muutakin. - Minna Lindgren esitelmöi.

Ohjelman musiikit (katkelmia):

Porpora: Polifermon aaria ”Alto giove” (Philippe Jaroussky, kontratenori ja Venetsian barokkiorkesteri, joht. Andrea Marcon)

Galuppi: Sonaatti C-duuri (Irene Veneziano, piano)

Paganelli: Triosonaatti nro 5 e-molli (Benedek Csalong, huilu, Lazslo Paulik, viulu, Balazs Mate, sello, ja Carmen Leoni, cembalo)

Gluck: Orfeus ja Eurydike, Pariisin versio, (1774) (Insula-orkesteri/Laurence Equilbey)

Gluck: Orfeus ja Eurydike (Pumeza Matshikiza, sopraano, Århusin sinfoniaorkesteri/Tobias Ringborg)

Gluck: Ifigenia Tauriissa (Louvren muusikot/Marc Minkowski)

J. C. Bach: Kvintetto oboelle, viululle, alttoviululle, sellolle ja fortepianolle F-duuri (Berliinin barokkiyhtye)

Naumann: Kvartetto lasiharmonille, huilulle, alttoviululle ja sellolle (Bruno Hoffmann, lasiharmonikka, K.H. Ulrich, huilu, Ernst Nippes, alttoviulu, ja Hans Plumacher, sello)

Donizetti: "Il dolce suono", Lucian mielipuolisuuskohtaus oopp. Lucia di Lammermoor. (Natalie Dessay, sopraano, Sascha Reckert ja Eurooppalainen kamarikuoro sekä Concerto Köln/Evelino Pido)

Gluck: Orfeus ja Eurydike (Andreas Scholl, kontratenori, ja Valistuksen ajan orkesteri/Roger Norrington)

Sändningar

  • on 3.8.2016 11.00 • Yle Radio 1

Avsnitt

  • Soittimista piano, viulu ja harppu ovat jostain syystä olleet erityisen sopivia naisen itseilmaisun välineitä. Jako miesten ja naisten soittimiin on ihmeellisen sitkeä, ja vasta 2000-luvulla orkesterit ovat muuttuneet tasa-arvoisiksi niin, että nainen voi soittaa tuubaa ja kontrabassoa, mies harppua ja huilua.

    Konservatiivisin alue on tietysti saksankielinen Eurooppa, jossa Kirche, Küche und Kinder on yhä monien mielestä naisen paras tie.

    Berliinin filharmonikkoihin päästettiin ensimmäinen nainen vuonna 1982. Hän oli harpunsoittaja, tietenkin, mutta kiinnitys otti sen verran koville 76-vuotiaan elinikäisen ylikunniapääkapellimestari Herbert von Karajanin sielunmaisemassa, että hän erosi tehtävästään.

    Minna Lindgren esitelmöi.

  • Yhtä kokemusta vahvempana tai hauraampana, yhden uuden kokemuksen runtelemana Johann Sebastian Bach kirjoitti teoksensa viululle ilman säestystä, vaikka kukaan ei häneltä sellaisia tilannut ja vaikka kukaan ei hänen eläessään niitä soittanut. Hän kuuli sooloviuluteokset vain mielessään, hänelle ne olivat nuotteja, joita hän kirjoitti niin kuin meistä monet kirjoittavat päiväkirjaa selventääkseen sekamelskaa sisällään. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit (katkelmia):

    Johann Sebastian Bach:
    Preludi nro 5 D-duuri kok. Das Wohltemperierte Klavier 1 (András Schiff, piano).
    Preludi nro 3 Cis-duuri kok. Das Wohltemperierte Klavier 1 (András Schiff, piano).
    Allegro Brandenburgilaisesta konsertosta nro 5 D-duuri (Euroopan Brandenburg-ork./Trevor Pinnock).
    Alkusoitto sarjasta orkesterille nro 4 D-duuri (Zefiro-barokkiork./Alfredo Bernardini).
    Inventio nro 6 E-duuri (Wolfgang Rübsam, piano).
    Adagio sonaatista sooloviululle nro 1 g-molli (Viktoria Mullova)
    Tempo di Borea partitasta sooloviululle nro 1 h-molli (Isabelle Faust).
    Double partitasta sooloviululle nro 1 h-molli (Isabelle Faust).
    Fuuga sonaatista sooloviululle nro 3 C-duuri (George Enescu).
    Andante sonaatista sooloviululle nro 2 a-molli (Viktoria Mullova).
    Allemande partitasta sooloviululle nro 2 d-molli (Viktoria Mullova).
    Chaconne partitasta sooloviululle nro 2 d-molli (Viktoria Mullova).
    Adagio sonaatista sooloviululle nro 3 C-duuri (Isabelle Faust).

    Wolfgang Amadeus Mozart:
    Papagenon ja Papagenan duetto "Pa - pa - pa" oopp. Taikahuilu (Daniel Schmutzhard, baritoni, Sunhae Im, sopraano, ja Berliinin vanhan musiikin akatemia/René Jacobs).

  • Tehtyään Tulilinnulla kansainvälisen läpimurtonsa Stravinsky haki Pietarista perheensä maailmalle, ja niin pakkasivat matkalaukkunsa raskaana oleva vaimo, kaksi lasta, lastenhoitaja, taloudenhoitaja, säveltäjän veli ja isä. He kaikki kulkivat Stravinskyn mukana Sveitsiin, Italiaan ja Ranskaan, sillä muistattehan, Stravinsky oli hyvin venäläinen. Hän tarvitsi venäjän kieltä, hälinää ja rasvaisia paistinpiiraita arkeensa. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit (katkelmia):

    Igor Stravinsky: Petrushka (Amsterdamin Concertgebouw-ork./Colin Davis).

    Igor Stravinsky: Kevätuhri (Los Angelesin FO/Esa-Pekka Salonen).

    Claude Debussy: Faunin iltapäivä (Ranskan radion FO/Mikko Franck).

    Ukrainalainen kansansäv.: Bondarivna (Natalka Rybak ja Anya Zelinska, laulu).

    Émile Spencer: Le jambe au bois (Dranem, laulu, ja ork.).

  • Tristan-sointu on ratkaisematon ongelma maailmassa, jossa musiikki perustuu jännitteille ja niiden purkauksille. Sitä pidetään vaikeana asiana, monimutkaisena suorastaan, kuten kaikkea, mikä liittyy Richard Wagnerin kynänjälkeen. Mutta kyse on ihan muusta, itse asiassa vimmatusta tarpeesta selkeyttää asioita. Tristan ja Isolde on äärimmäisen yksinkertainen draama: siinä mahdoton neljän sävelen kimppu ylläpitää jännitettä monta tuntia, kunnes mahdottomasta tulee totta ja päättymätön riitasointuketju päättyy sulosointuisen kauniisti. Tuo kaikki on kuin suoraan Wagnerin elämästä. - Minna Lindgren esitelmöi.

    Ohjelmassa kuultavat musiikit (katkelmia):

    Wagner: Alkusoitto oopp. Tristan ja Isolde (Berliinin filharmonikot/Daniel Barenboim).

    Wagner: Isolden aaria "Mild und leise wie er lächelt" oopp. Tristan ja Isolde (Waltraud Meier, sopraano, ja Berliinin filharmonikot/Daniel Barenboim).

    Donizetti: Lucian aaria "Quando rapito in estasi" oopp. Lucia di Lammermoor (Joan Sutherland, sopraano, ja Rooman Santa Cecilia -akatemian ork./John Pritchard).

    Beethoven: Allegro con brio sinfoniasta nro 5 c-molli (Bostonin sinfoniaorkesteri/Seiji Ozawa).

    Wagner: Tristanin ja Isolden duetto "O sink hernieder, Nacht der Liebe" oopp. Tristan ja Isolde (Siegfried Jerusalem, tenori, Waltraud Meier, sopraano, ja Berliinin filharmonikot/Daniel Barenboim).

    Wagner: Lohengrinin aaria "Mein lieber Schwan!" oopp. Lohengrin (Klaus Florian Vogt, tenori, ja Amsterdamin Concertgebouw-ork./Mark Elder).

    Wagner: Lohengrinin aaria "Nun sei bedankt" oopp. Lohengrin (Klaus Florian Vogt, tenori, ja Amsterdamin Concertgebouw-ork./Mark Elder).

    Wagner: Toisen näytöksen alkusoitto oopp. Valkyyria (Covent Garden -oopp. ork./Georg Solti).

    Monteverdi: Orfeuksen aaria "Tu se' mia vita" oopp. Orfeus (Rolando Villazon, tenori, ja Le Concert d'Astrée/Emmanuelle Haïm).

    W. A. Mozart: Paminan ja Taminon duetto "Wir wandelten durch Feuersgluten" oopp. Taikahuilu (Christiane Oelze, sopraano, Michael Schade, tenori, Monteverdi-kuoro ja Englannin barokkisolistit/John Eliot Gardiner).

    Wagner: Alkusoitto oopp. Parsifal (Bayreuthin musiikkijuhlien ork./James Levine).

    Wagner: Finaali "Höchsten Heiles Wunder!" oopp. Parsifal (Bayreuthin musiikkijuhlien ork./James Levine).

Lyssna också