Konsertteja

Meidän festivaali: Helinää ja jyrähdyksiä

  • 1 t 46 min
  • utgått

Meidän festivaalilla, Kallio-Kuninkalan kesäillassa kuullaan moniäänisiä kitaranhelähdyksiä ja jyrisevää kamarimusiikkia nuoren Johannes Brahmsin kynästä. Brahmsin Trion esittelee sellisti Tomas Djupsjöbacka.

Miguel de Fuenllana: Kolme fantasiaa
Alberto Ginastera: Sonaatti op. 47

Ismo Eskelinen, kitara

Johannes Brahms: Pianotrio nro 1 H-duuri op. 8 (alkuperäisversiona)

Malin Broman, viulu
Tomas Djupsjöbacka, sello
Bengt Forsberg, piano

Suoran konsertin Järvenpään Kallio-Kuninkalan Leonora-salista toimittaa Ville Komppa.

Sändningar

  • fr 29.7.2016 19.00 • Yle Radio 1

Avsnitt

  • Pianotaiteilija Risto-Matti Marin esittää kolme erilaista pianosonaattia Ilmari Hannikaiselta, Einari Marvialta ja Charles-Valentin Alkanilta. Toimittajana Timo Asikainen (Äänitetty Musiikkitalon Camerata-salissa 2.12.)

  • Tänä vuonna tuli kuluneeksi sata vuotta Einar Englundin syntymästä. Säveltäjän pojantytär, Tapiola Sinfoniettan konserttimestari Meri Englund on koonnut Espoon Sellosalissa äänitetyn konsertin ohjelman, jossa kuullaan kolme kamarimusiikkiteosta. Jousikvartetto ja pianotrio ovat tilausteoksia 80-luvulta ja pianokvintetto vuodelta 1941,mutta ne on helppo tunnistaa saman säveltäjän teoksiksi. Opinnäytteenä syntynyt varhainen kvintetto tosin todistaa monenlaisista vaikutteista Brahmsista Raveliin - "mutta cocktail on kyllä Englundia", totesi säveltäjä itse muistelmissaan. Konsertissa esiintyvät Meri Englund ja Annemarie Åström, viulu, Camilla Vilkman, alttoviulu, Tomas Nuñez-Garcés, sello ja Eero Heinonen, piano. Toimittajana Lotta Emanuelsson.

  • Einar Englundin syntymästä tuli kesällä kuluneeksi sata vuotta. Tapiola Sinfonietta esittää konsertissaan Tapiola-salissa Einar Englundin konserton viululle ja orkesterille. Solistina soittaa orkesterin konserttimestari Meri Englund ja orkesteria johtaa Mario Venzago. Ohjelmassa: Arnold Schönberg: Kamarisinfonia nro 1; Einar Englund: Konsertto viululle ja orkesterille; Robert Schumann: Sinfonia nro 3 Es-duuri "Reiniläinen". - Tapiola-salissa 3.12. äänitetyn konsertin toimittaa Lotta Emanuelsson.

  • Klarinetisti Mikko Raasakka ja pianisti Antti Vahtola esittävät Suomen Solistiyhdistyksen konsertissa neljä nykymusiikkiteosta, neljä näkökulmaa klarinettiin. Konsertin otsikko, "Sonaatti - antisonaatti", kuvaa konsertin ensimmäisen ja toisen puoliskon vastakkainasettelua: Jörg Widmannin ja Sebastian Fagerlundin teoksissa on heijasteita perinteistä; kantaesityksensä saava Perttu Haapasen "Amygdala Operation" taasen hyödyntää elektroniikkaa tuoreella tavalla, ja konsertin päättävät, Volodymyr Runchakin "Antisonaatit" rikkovat monellakin tavoin perinteitä.

    Jörg Widmann: Fünf Bruchstücke
    Sebastian Fagerlund: Sonata
    Perttu Haapanen: Amygdala Operation (Anders Pohjola, elektroniikka)
    Volodymyr Runchak: Anti-sonaatit nro 28, 29 ja 53

    Temppeliaukion kirkossa 24.11.2016 taltioidun konsertin toimittaa ja väliajalla taiteilijoita haastattelee Ville Komppa.

  • Joyce DiDonato, mezzosopraano
    Il Pomo d'Oro
    Kapellimestarina Maksim Jemeljantshev, cembalo

    Konsertti on äänitetty Musiikkitalossa 26.11.2016
    Sen toimittaa Outi Paananen, joka myös haastattelee Joyce DiDonatoa.

    SOTA
    Georg Friedrich Händel (1685–1759): Jeftan aaria "Scenes of horror, scenes of woe"
    oratoriosta Jefta (1752)

    Leonardo Leo (1694–1744): Prendi quel ferro, o barbaro!
    oopperasta Andromakhe (1742)

    Emilio de’ Cavalieri (c.1550–1602): Sinfonia
    hengellisestä allegoriaoopperasta Rappresentatione di Anima e di Corpo (1600)

    Henry Purcell (1659–1695): Chaconne, Z 730

    Henry Purcell: Didon valitus
    oopperasta Dido and Aeneas (1689)

    Georg Friedrich Händel: Agrippinan aariaa "Pensieri, voi mi tormentate"
    oopperasta Agrippina (1709)

    Carlo Gesualdo (1566–1613): Tristis est anima mea

    Georg Friedrich Händel: Almirenan aaria "Lascia ch’io pianga"
    oopperasta Rinaldo (1711)

    RAUHA
    Henry Purcell: They tell us that you mighty powers
    puolioopperasta Intiaanikuningatar (1695)

    Georg Friedrich Händel: Crystal streams in murmurs flowing
    oratoriosta Susanna (1749)

    Georg Friedrich Händel: Kleopatran aaria "Da tempeste il legno infranto"
    oopperasta Julius Caesar (1724)

    Arvo Pärt (1935–): Da pacem, Domine

    Georg Friedrich Händel: Almirenan aaria "Augelletti, che cantata"
    oopperasta Rinaldo (1711)

    Niccolò Jommelli (1714–1774): Attilian aaria "Par che di Giubilo"
    oopperasta Attilio Regolo (1753)

    (Kuva: Brooke Shaden)

  • Radion sinfoniaorkesterin nuorten solistien konsertti

    Hannu Lintu, kapellimestari

    Camille Saint-Saëns: Pianokonsertto nro 2 g-molli
    II Allegro scherzando
    Alicia Ibañez-Resjan, piano

    Max Bruch: Viulukonsertto nro 1 g-molli op. 26
    Konserton osan on täydentänyt Mart Ernesaks
    I Vorspiel
    Amanda Ernesaks, viulu

    Giovanni Bottesini: Fantasia Bellinin teemasta La sonnambula
    Pauli Pappinen, kontrabasso

    Arild Plau: Konsertto tuuballe ja jousiorkesterille
    Canzone
    Prolog
    Ilkka Marttila, tuuba

    Daniel Schnyder: Subzero concerto bassopasuunalle ja orkesterille
    II Sama'i Thaqil
    III Zoom out
    Danna Collette Nelson, bassopasuuna

    Väliajalla haastateltavina illan nuoret taiteilijat ja Taideyliopiston Sibelius-Akatemian professori Pasi Pirinen. Heitä haastattelee Inari Tilli, joka myös toimittaa suoran lähetyksen Musiikkitalosta.

    Sergei Prokofjev: Sinfonia concertante
    I Andante
    Artturi Aalto, sello

    Carl Maria von Weber: Kvintetto klarinetille ja jousille B-duuri J. 182 op. 34
    II Fantasia. Adagio
    IV Rondo. Allegro giocoso
    Hanna Hujanen, klarinetti

    Max Bruch: Viulukonsertto nro 1 1 g-molli op. 26
    III Finale, Allegro energico - Presto
    Iidamari Ahonen, viulu

    Sergei Rahmaninov: Pianokonsertto nro 2 c-molli
    III Allegro scherzando
    Tarmo Peltokoski, piano

    Nuorten solistien konsertilla on pitkät perinteet RSO:n historiassa. Nuoret Radio-orkesterin solisteina -sarjan ensimmäiset konsertit pidettiin jo vuonna 1950. Vuosien kuluessa konserteissa on esiintynyt hämmästyttävän suuri joukko suomalaisen musiikkielämän keskeisiä nimiä.

    Sarja aloitettiin uudelleen vuonna 2003 pitkän tauon jälkeen: sitä edeltävä konsertti oli järjestetty vuonna 1995. Kapellimestarin vaativassa tehtävässä nuoria auttaa tällä kertaa RSO:n ylikapellimestari Hannu Lintu.

  • Arnold Schönberg: Verklärte Nacht.
    Luyz de Narvaez: Teos soolokitaralle (Ismo Eskelinen, kitara).
    Jukka Tiensuu: Daydreams kitaralle ja elektroniikalle (Ismo Eskelinen, kitara).
    Franz Schubert: Meres Stille; Auf dem Wasser zu singen (Angelika Klas, sopraano, ja Bart van de Roer, piano).
    Franz Schubert: Auf dem Strom (Angelika Klas, sopraano, Bart van de Roer, piano ja Hervé Joulain, käyrätorvi).
    Giovanni Bottesini: Gran duo Concertante viululle ja kontrabassolle (Yuri Zhislin, viulu, ja Niek de Groot, kontrabasso).
    Sebastian Fagerlund: Woodlands (Bram van Sambeek, fagotti).
    Maurice Ravel: Trio a-molli (Yuri Zhislin, viulu, Jan-Erik Gustavsson, sello, ja Emil Holmström, piano).

  • Nykymusiikkiyhtye TampereRaw aloitti toimintansa 15 vuotta sitten tamperelaistuneen säveltäjämestari Jouni Kaipaisen suunnittelemalla konserttisarjalla. Juhlakonsertissaan Tampere-talon pienessä salissa TampereRaw muistaa viime vuonna edesmennyttä ystäväänsä.

    Konsertissa kuullaan Kaipaisen kaksi vokaaliteosta, Pitkän kesän poikki iltaan, Op. 13 (1979) sekä Runopolku, Op. 50 (1995). Paavo Korpijaakon Requiem (2007) sekä Roope Mäenpään klarinettikvartetto "Ja täällä sataa lunta" (ke) ovat kunnianosoitus Jouni Kaipaisen työlle sävellyksen opettajana.

    TampereRaw-yhtyeen solistina laulaa sopraano Tuuli Lindeberg ja kapellimestarina on Petri Komulainen.

    Suoran lähetyksen Tampereelta toimittaa Ainomaija Pennanen.

  • Säveltäjä Einar Englund syntyi Gotlannissa 17.6.1916. Suomalaisen isän ja ruotsalaisen äidin neljä poikaa olivat kaikki taiteellisesti lahjakkaita, mutta musiikki oli vain Einarin "oma juttu". Nuotteja hän ei tuntenut, mutta perheen musta lammas viihtyi pianon ääressä tuntikaupalla improvisoimassa. Improvisoiden hän pääsi Konservatorioonkin (nykyisin Sibelius-Akatemia), kun sen rehtori Erkki Melartin oivalsi heti, millaisesta poikkeuksellisesta kyvystä oli kysymys.

    Sota keskeytti Einar Englundin opinnot ja jätti lähtemättömät jäljet myös hänen tuotantoonsa. Englundin mukaan kaikki hänen seitsemän sinfoniaansa ovat kaikki sotasinfonioita. Ensimmäisellä sinfoniallaan (Sotasinfonia vuodelta 1946) suomalaisen musiikkielämän raikastanut säveltäjä tunsi myöhemmin tulleensa avantgardesukupolven jyräämäksi ja vaikeni pitkäksi ajaksi. Vuodesta 1956 aina 1970-luvun alkuun kestänyt aika tunnetaan "hiljaisena kautena", mutta tosiasiassa sellaista ei ollut. Tuona ajanjaksona Englund sävelsi valtavan määrän kuunnelma-, näytelmä- ja elokuvamusiikkia, laati sovituksia, kirjoitti lukemattomiin radio-ohjelmiin mm. revyylaulelmia, soitti ajanvietemusiikkia sekä lisäksi opetti Sibelius-Akatemiassa ja kirjoitti arvosteluja Hufvudstadsbladetiin.

    Tehtyään paluun konserttilavoille kolmannella sinfoniallaan 1971, Englund sävelsi ahkerasti suurimuotoisia teoksia: sinfonioita, konserttoja, mm. pianokonserton nro 2, sekä joukon hienoa kamarimusiikkia. Viimeiseksi teokseksi jäi klarinettikonsertto vuodelta 1991.

    Einar Englundin musiikista ja hänestä ihmisenä teemaillan kuluessa studiossa keskustelevat säveltäjät Kalevi Aho ja Christian Holmqvist. Ääneen pääsevät myös pianisti Eero Heinonen, tytär, taiteilija Irina Milan, pojantytär, viulisti Meri Englund, säveltäjät Harri Vuori ja Sauli Zinovjev sekä musiikkitoimittaja Caterina Stenius. Lisäksi kuullaan otteita Caterina Steniuksen, Anna-Liisa Koskimiehen, Heikki Valstan ja Harri Wessmanin toimittamista ohjelmista. Ohjelman toimittavat Kaisa Joustie ja Outi Paananen. (Uusinta)

  • 1. Marin Marais: Sarja g-molli (Pièces de viole Troisième livre, Pariisi 1711)
    Prélude (lentement)
    Caprice (gay)
    Double de L'Allemande
    Sarabande
    Gigue. La Chicane (vivement)
    Plainte (lentement)
    Menuet fantasque & Double
    Le Moulinet

    2. Antoine Forqueray: III Sarja D-duuri (Pieces de Viole avec Basse Continuë, Pariisi 1747)
    La Ferrand (Vivement)
    La Regente (Noblement et soutenu)
    La Tronchin (Mouvement aisé)
    La Angrave (Tres vivement) (Osan on säveltänyt Antoine Forquerayn poika Jean-Baptiste Forqueray)

    3. Marin Marais: Sarja a-molli (Troisième livre)
    Prélude (lentement)
    Fantaisie
    Allemande
    Sarabande
    Gigue & Double
    Gavotte. La Petite
    Grand Ballet

    4. Antoine Forqueray: III Sarja D-duuri
    La Du Vaucel (tres tendrement) (Osan on säveltänyt Antoine Forquerayn poika Jean-Baptiste Forqueray)
    La Eunaud (Fierement)
    Chaconne. La Morangis ou La Plissay (Mouvement de Chaconne) (Osan on säveltänyt Antoine Forquerayn poika Jean-Baptiste Forqueray)

    Markku Luolajan-Mikkola, viola da gamba
    Ilpo Laspas, Cembalo

    Helsingin Saksalaisessa kirkossa 15.11. äänitetyn konsertin toimittaa Riikka Holopainen.

  • Kapellimestarina Gustavo Gimeno.
    Solistina Martin Grubinger, lyömäsoittimet.

    Charles Ives: Central Park in the dark.
    Kalevi Aho: Sieidi, lyömäsoittimille ja orkesterille.
    Antonín Dvorák: Sinfonia nro 9 e-molli "Uudesta maailmasta".

    Väliajalla toivotetaan tervetulleeksi lyömäsoitinkioskille. Lyömäsoittimien saloihin opastavat illan solisti Marin Grubinger ja RSO:n lyömäsoittaja Jani Niinimäki.

    Suoran lähetyksen Musiikkitalosta toimittaa Outi Paananen.

    Kalevi Aho kertoo sävelsi lyömäsoitinkonserton Colin Currien pyynnöstä: "Lupasin tehdä teoksen, ja siitä tuli myöhemmin kolmen instituution, Lontoon filharmonisen orkesterin, Luosto Classic
    -festivaalin ja Göteborgin sinfoniaorkesterin yhteistilaus. Kantaesitys tapahtui Lontoossa 18.4.2012 Osmo Vänskän johdolla. Myöhemmin myös itävaltalaisvirtuoosi Martin Grubinger otti teoksen ohjelmistoonsa, ja hän esitti sen ensimmäistä kertaa Wienin Sinfonikkojen (Wiener Symphoniker) konsertissa Wienissä 17.6.2015. Sieidistä on tullut lyhyestä ajasta yksi kaikkein soitetummista teoksistani.

    Konserton säveltämiselle ylimääräisen haasteen muodosti se, että Luosto Classic -festivaalilla esityspaikka poikkesi akustisilta olosuhteiltaan ratkaisevasti Lontoon ja Göteborgin konserttisalikonserteista, sillä kyseessä oli ulkoilmakonsertti Luostotunturin rinteellä. Koska tiesin, että samassa konsertissa Luostolla esitettiin elokuussa 2012 myös 12. sinfoniani (2002–03), joka myös on sävelletty ulkoilma-akustiikkaan tälle festivaalille, lyömäsoitinkonserton piti olla sellainen, että se sopii hyvin yhteen lisäksi "Luosto-sinfonian" kanssa.

    Sieidissä solistin käyttämiä soittimia on vain yhdeksän, ja solisti on koko ajan muun orkesterin edessä. Hänen käyttämänsä instrumentit on sijoitettu riviin lavan eteen, alkaen djembestä lavan oikealla reunalla (katsomosta katsoen) ja päätyen tam-tamiin vasemmalla reunalla. Solisti soittaa teoksessa vain yhtä lyömäsoitinta kerrallaan. Teos alkaa djembe-soololla, jota seuraa orkesterin välikkeen jälkeen darabuka-osuus. Käsirumpusoittimista siirrytään rumpukapuloin soitettaviin kalvosoittimiin, viiteen tom-tomiin ja pikkurumpuun. Näitä seuraavat puiset lyömäsoittimet, 5-oktaavinen marimba sekä puublokit ja temppeliblokit (wood blocks, temple blocks). Lopulta solisti päätyy metallisiin lyömäsoittimiin vibrafoniin ja tam-tamiin, lavan etuosan vasemmalle reunalle. Tam-tam-kadenssi on teoksen käännekohta; sen jälkeen solisti palaa käänteisessä järjestyksessä takaisin ja päättää teoksen djembellä, jolla sen aloittikin. Tällä tavoin kuulija voi myös visuaalisesti seurata teoksen etenemistä."

  • Barokkivirtuoosi Sergey Malov ja Suomalainen barokkiorkesteri vievät kuulijat Antonio Vivaldin musiikin saloihin kahta kautta: sellokonsertoissa hurmaa jännittävä olalla soitettava sello eli violoncello da spalla, kun taas ohjelmaa kehystävässä Neljässä vuodenajassa soittimeksi vaihtuu viulu. Mausteena mukana myös Nicola Porporan Sellokonsertto.

    Väliajalla solisti Sergey Malovin haastattelu, jossa tutustutaan violoncello da spallaan sekä Antonio Vivaldin Vuodenaikojaan varten kirjoittamiin sonetteihin.

    Antonio Vivaldi: Neljä vuodenaikaa - Kevät, E-duuri. Nicola Porpora: Sellokonsertto G-duuri. Vivaldi: Neljä vuodenaikaa - Kesä, g-molli; Sinfonia C-duuri oopperasta Dorilla in Tempe; Sinfonia jousille ja basso continuolle C-duuri; Neljä vuodenaikaa - Syksy, F-duuri; Sellokonsertto a-molli; Neljä vuodenaikaa - Talvi, f-molli.

    Helsingin Ritarihuoneella 11.11.2016 äänitetyn konsertin toimittaa Ville Komppa.

Klipp

  • Hollolan Pyhäniemen kartanon taidekesä avautui kutsuvieraille pe 29.6.2012 salonkimusiikin, samppanjan ja mansikoiden kera. Klassisen puolen taiteellinen johtaja, oopperalaulaja - Suomen kansalliusoopperan tuleva johtaja - Lilli Paasikivi kertoi herrasmiestoimittaja Janne Koskiselle mm. kansainvälisistä esikuvista Pyhäniemi-konserttien taustalla. Video Tiina-Maija Lehtonen.

Lyssna också