Utelias äänimatkailija

Muistin että muistan

  • 55 min
  • utgått

Olemme käveleviä muistipankkeja. Muistia on syvällä aivoissamme ja solujemme perimässä. Se, miten tulkitsemme maailmaa perustuu muistiin ja opittuihin asiohin. Myös musiikkia tulkitsemme ja ymmärrämme muistimme kautta. Kognitiotieteen professori Minna Huotilainen keskustelee uteliaan äänimatkailijan Eva Tigerstedtin kanssa. (Uusinta)

Ohjelman musiikit:

de Machaut: Il m'est avis qu'il n'est dons de Natur (Ferrara Ensemble).

Händel: Oboekonsertto (Alison Balsom, luonnontrumpetti, ja The English Concert/Trevor Pinnock).

Debussy: Sonaatti huilulle, alttoviululle ja harpulle (William Bennett, Stephen Shingles ja Skaila Kanga).

Jean Sibelius: Sinfonia no 5 (Birminghamin sinfoniaorkesteri, joht. Sakari Oramo)

Luciano Berio: Sinfonia (Electric Phoenix-vokaaliyhtye, ja Amsterdamin Concertgebouw-orkesteri, joht. Riccardo Chailly)

Antonio Vivaldi: Konsertto viululle, jousille ja continuolle a-molli RV356 (Fabio Biondi, viulu ja johtaja, ja Europa Galante)

Aka Pygmit: Bobangi

György Ligeti: Pianoetydi no 4 Fanfares (Pierre-Laurent Aimard, piano)

Sändningar

  • ti 11.8.2015 11.00 • Yle Radio 1

Avsnitt

  • Ilmaa hengitämme ja ilma pitää meidät hengissä. Ilmakehä suojaa maapallon elämää.
    Värähtelevistä ilmapatsaista voi myös tehdä taidetta, jota kutsutaan musiikiksi.
    Ilmaa ihmettelee utelias äänimatkailija Eva Tigerstedt.
    Ohjelmassa kuullaan otteita seuraavista teoksista:

    Jorrit Tamminga/Erik Bosgraaf: Dialogue I
    (Erik Bosgraaf, nokkahuilut, Jorrit Tamminga, elektroniikka).

    Orlando di Lasso: Veni creator spiritus (Die Singphoniker).

    Jean-Féry Rebel: Les Elemens, osat Kaaos, Ilma ja Satakielet
    (Les musiciens du Louvre/Marc Minkowski).

    Jean Sibelius: Myrsky, sarja orkesterille n:o 1, osa Myrsky
    (Helsingin kaupunginorkesteri/Leif Segerstam).

    Jean Sibelius: Luonnotar Op.70
    (Soile Isokoski, sopraano, ja Göteborgin sinfoniaorkesteri/Neeme Järvi).

    Kaija Saariaho: Couleurs du vent
    (Camilla Hoitenga, alttohuilu).

    Rebecca Saunders: Caerulean bassoklarinetille
    (Carl Rosman, bassoklarinetti).

    György Ligeti: Kymmenen kappaletta puhallinkvintetille, osa Molto sostenuto e calmo
    (Berliinin filharmoninen puhallinkvintetti).

    Claude Debussy: Nocturnes, osa Nuages
    (Clevelandin orkesteri/ Pierre Boulez).

    W. A. Mozart: Serenadi B-duuri KV361 "Gran Partita", osa Adagio
    (18. vuosisadan orkesteri/Frans Brueggen).

  • Naurua ja iloa on monenlaista: Ivallista tai hyväntahtoista, ilkeää tai lempeää. Voi nauraa muille tai yhdessä muiden kanssa. Ironiaan kuuluu verbaalinen, älyllinen akrobatia, mutta ilo on tunnetta. Kaiken lisäksi nauru on terveellistä.
    Ja miten onkaan naurettu entisiin aikoihin, kun karnevaalit, narrit ja naamiot heittivät sosiaalisen järjestyksen ylösalaisin?
    Musiikista iloa ja riemukkuutta taasen löytyy yllin kyllin.
    Naurua ja iloa pohtivat professori Olli Alho ja utelias äänimatkailija Eva Tigerstedt.
    Ohjelmassa kuullan otteita seuraavista teoksista:

    Sergei Prokofjev Sinfonia no 1 D-duuri op.25 "Klassinen", osat Larghetto ja Finale
    (Pietarin filharmoninen orkesteri/Juri Temirkanov).

    Anonyymi: Tansseja keskiajalta
    (Clemencic Consort/ Rene Clemencic).

    Igor Stravinsky: Petrushka
    (Philadelphian orkesteri/Riccardo Muti).

    P.D.Q.Bach: Sirkussonaatti calliopelle nelikätisesti, osa Entrata grande
    (David Robinson ja Peter Schickele, höyrycalliope).

    J.S.Bach: Sei gegruesset, Jesu guetig, BWV768, koraalipartita g-molli uruille
    (Masaaki Suzuki, urut).

    Niccolo Paganini: Konsertto viululle ja orkesterille n:o 1
    (Hilary Hahn, viulu, ja Ruotsin radion sinfoniaorkesteri/Eiji Oue).

    Erik Satie: Siellä ja täällä nähtyjä asioita ilman silmälaseja
    (Isabelle Faust, viulu, ja Alexandre Tharaud, piano).

    J.S.Bach: Sarja orkesterille no 3 D-duuri BWV 1068: Ouverture
    (Freiburgin barokkiorkesteri).

    William Cornysh: Blow thi horne hunter
    (Ensemble Dreiklang Berlin).

    Ludwig van Beethoven: Sinfonia no 3 "Eroica": Marcia funebre (Surumarssi)
    (Amsterdamin Concertgebouw-orkesteri/Nikolaus Harnoncourt).

    Felix Mendelssohn: Sinfonia no 4 "Italialainen"
    (Lontoon sinfoniaorkesteri/John Eliot Gardiner).

  • Sapere aude! Uskalla tietää! Tieteellinen vallankumous, järjen käyttö ja tiedon levittäminen olivat keskeisiä 1700-luvun valistusaatteessa. Valistus vaikutti myös musiikissa. Haettiin yksinkertaisempaa ilmaisua, jota kaikki, eivät vain asiantuntijat, voisivat ymmärtää. Onko omassa ajassamme yhtäläisyyksiä valistuksen ajan kanssa? Valistusta pohtivat Euroopan historian dosentti Charlotta Wolff ja utelias äänimatkailija Eva Tigerstedt.
    Ohjelmassa kuullan otteita seuraavista teoksista:

    W. A. Mozart: Alkusoitto oopperasta Figaron häät
    (Englannin barokkisolistit/John Eliot Gardiner).

    Jean-Philippe Rameau: Les Boreades, orkesterisarja: Les Ventes (Tuulet) ja Entree
    (Le Concert des Nations/Jordi Savall).

    Giovanni Battista Pergolesi: Konsertto oboelle ja jousille, osa Largo
    (Brynjar Hoff, oboe, ja Englantilainen kamariorkesteri/Ian Watson).

    Jean-Philippe Rameau: Les Paladins: Triste sejour ja Entree tres gaye de troubadours
    (Veronique Gens, sopraano, ja Les Talens Lyriques/Christophe Rousset).

    Jean-Jacques Rousseau: Quand on scait aimer et plaire, sävelmä
    oopperasta Le devin du village
    (Les Esprits animaux-yhtye).

    C.P.E Bach: Fantasia klaveerille Es-duuri Wq58/6
    (Christine Schornsheim, tangenttipiano).

    C.P.E Bach: Sinfonia D-duuri Wq183/1, osa Allegro di molto
    (The English Concert/Andrew Manze).

    W. A. Mozart: Alkusoitto oopperasta Figaron häät
    (Englannin barokkisolistit/John Eliot Gardiner).

    W. A. Mozart: Porgi amor, oopperasta Figaron häät
    (Veronique Gens, sopraano, ja Concerto Köln/Rene Jacobs).

    W. A. Mozart: Susanna, or via, sortite, Terzetto oopperasta Figaron häät
    Rodney Gilfry, Hillevi Martinpelto ja Alison Hagley,sekä Englannin barokkisolistit/John Eliot Gardiner).

  • Hiljaisuus voi olla lempeä ja armollinen, tai ahdistava ja yksinäinen. Se voi myös olla julmaa vallankäyttöä. Aikamme meluisassa ympäristössä hiljaisuudesta voi tulla ylellisyyttä.
    Musiikissa hiljaisuudet ovat yhtä tärkeitä kuin äänet jotka niitä ympäröivät. Hiljaisuutta pohtivat tutkija Outi Ampuja ja utelias äänimatkailija Eva Tigerstedt.
    Ohjelmassa kuullaan otteita seuraavista teoksista:

    Leos Janacek: Pohádka
    (Andrew Shulman, sello, ja Ian Brown, piano).

    C.P.E Bach: Konsertto huilulle, jousille ja continuolle d-molli Wq22, osa Un poco andante
    (Rachel Brown, huilu, ja The Brandenburg Consort/Roy Goodman).

    Claude Debussy: Faunin iltapäivä
    (Berliinin filharmonikot/Simon Rattle).

    Richard Wagner: Tristan ja Isolde, alkusoitto
    (Berliinin radion sinfoniaorkesteri/Marek Janowski).

    György Kurtag: Jatekok (Leikkejä): Kukkia me vain olemme…
    (Gabor Csalog, Marta ja György Kurtag, piano).

    Ludwig van Beethoven: Konsertto viululle ja orkesterille D-duuri op.61, osa Larghetto
    (Christian Tetzlaff, viulu, ja Zuerichin Tonhalle-orkesteri/David Zinman).

    Dmitri Shostakovitsh: Jousikvartetto n:o 7 fis-molli op.108, osa Allegretto
    (Meta4-kvartetti).

    Leos Janacek: Pohádka
    (Andrew Shulman, sello, ja Ian Brown, piano).

Lyssna också